A Vasutasok Szakszervezete, a Mozdonyvezetők Szakszervezete, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete, a Pályavasúti Dolgozók Szakszervezete, a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezete azért kezdeményezett közösen kollektív munkaügyi vitát, mert elutasítják, hogy a kormány jövőre 40 milliárd forinttal csökkentse a vasút finanszírozását. Kifogásolják a helyközi közösségi közlekedés, közte a vasutasokat érintő kedvezmények tervezett átalakítását is.
A VDSZSZ hétfőn üzemkezdettől határozatlan ideig tartó, gördülő sztrájkot tartott, tiltakozva a kormányzati tervek és az ezzel járó elbocsátások ellen. A szakszervezet hétfőn reggel kilenc órakor függesztette a nulla órától sztrájkot.
A szakszervezet közleményében ismerteti: a kollektív munkaügyi vita keddi fordulóján Antali Károly közösségi közlekedésért felelős kormánybiztos nem cáfolta "azt a MÁV menedzsmentjétől származó információt, miszerint rövidesen mintegy ötezer vasutas elbocsátására kerülhet sor". Emellett kiderült, hogy a kormány nem 32, hanem 42 vonal bezárását tartaná optimálisnak - olvasható a VDSZSZ közleményében.
A szakszervezet hozzáteszi: álláspontja szerint annak eldöntése, hogy "mely vonalak kerültek fel a halállistára, jobbára a szocialista országgyűlési képviselők érdekérvényesítő képességén múlt, és nem szakmai indokok határozták meg". A közlemény szerint a kormány vállalta, hogy éjfélig megküldi az érdekképviseleteknek azt a szakmai anyagot, amely alapján a 32 vonalszakasz bezárását eldöntötték.
A VDSZSZ Szolidaritás megfelelő tények hiányában egy vonal bezárását sem fogadja el, a nyomásgyakorlást viszont a többi, a kollektív munkaügyi vitát kezdeményező szakszervezettel közösen kívánja folytatni - húzza alá a szakszervezet a közleményben. A kollektív munkaügyi vita következő fordulója október 26-án lesz.
Hónig Péter közlekedési, hírközlési, és energiaügyi miniszter kedden a kormányszóvivői tájékoztatón azt mondta, hogy a szaktárca 33 vasúti pályaszakaszon nem adna megrendelést személyszállítási közszolgáltatásra, ezeken az együttesen 1000 kilométer hosszú vasúti pályaszakaszokon naponta 6400 utas utazik. A tárcavezető közölte azt is, hogy a MÁV-nál a fizikai állományban jövőre nem várhatóak elbocsátások, míg 2010 második felében a fehérgalléros állományból "1000 fő körüli" létszámot érinthet az elbocsátás.
MTI/Menedzsment Fórum