3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A korszerű jogi környezet és esélyegyenlőségük megteremtése mellett elsősorban szemléletváltást vár a formálódó légügyi koncepciótól a Vidéki Repülőterek Szövetsége (VRSZ) - nyilatkozta az MTI-nek Vadász László elnök.

Ahol a jogszabályokat alkották, ott - eddig - csak ferihegyi léptékben voltak képesek gondolkodni. Pedig egy reptér ma már nem luxusberuházás, hanem komoly versenyképességi tényező. Így befektetésektől, fejlesztésektől eshet el az a térség, amelyből egy órán belül nem érhető el légi szállítási lehetőség - mondta az elnök, aki a győr-péri repteret üzemeltető társaság ügyvezetője.

Megjegyezte: az 1970-es évek végén megszűnt Magyarországon a belföldi légiközlekedés, pedig két évtizeddel korábban még európai szinten működött a rendszer; a rendszerváltás után a repülőterek kezelői - egységes koncepció híján - mind saját fejük után kezdtek a hasznosításnak. Ugyanakkor számos olyan teher sújtja őket, amelyekkel a fővárosi légikikötőnek nem kell számolnia.

Ferihegyen kívül csak Debrecen és Sármellék reptere kapja ingyen a határforgalomban be- és kiléptető szolgálatot, a többieknek kiszállási díjért, órabérért és illetékért kell igénybe vennie ezt, minden vidéki légikikötőnek magának kell gondoskodnia a tűzoltófeladatok ellátásáról, míg a fővárosban ezt a szolgáltatást a katasztrófavédelem biztosítja - hozott fel példákat.

Mint mondta: azt szeretnék, ha ezekkel a lehetőségekkel ők is élhetnének, de álláspontjuk szerint mindez még messze nem elég ahhoz, hogy a hazai regionális repterek a mostani, egy százalék alatti helyett az Európában bevett, 35-55 százalékos részesedést hasíthassák ki maguknak a légiforgalmi piacból.

Arra is szükségük volna például, hogy a nemzetközi mellett a belföldi kereskedelmi repülésekhez használt üzemanyag is adómentessé váljon, hiszen most jelentős, a versenyképességet igencsak rontó hátrányban vannak a hazai vállalkozások. Nagyrészt emiatt a hazai kereskedelmi repülés nem tudott kialakulni. Nem tudja a magyar gazdaságot segíteni, és adóbevétele sincs a költségvetésnek. Ha ezt a lépést megtennék, akár a hazai áruszállító és postarepülés is újraindulhatna, lehetne légitaxi, regionális légitársaságok is a piacra léphetnének.

Vadász László hozzátette: rögzíteni kellene az "egy régió, egy reptér" elvet is, hiszen az egymáshoz közel fekvő leszállóhelyek egymástól szipkáznák el az ügyfeleket, így akár mindkettejük vesztét okozva.
A VRSZ elnöke megemlítette: a szervezet tevékenyen részt vesz a formálódó légügyi koncepció előkészítésében, és szakembereik minden munkacsoportban aktívan képviselik e szegmens szereplőinek érdekeit.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!