Nálunk fejlettebb piacgazdaságokban már a nyolcvanas évek elején szembesültek azzal a ténnyel, hogy a vállalati kultúra tudatos formálása sikerkritérium gyorsan változó világunkban. A hazai vezetői társadalom csak az elmúlt években kezdte felismerni a szervezeti kultúra jelentőségét. Ennek tudatában készítette el a HayGroup magyarországi vállalatikultúra-felmérését.
Céljuk kettős. Egyrészt a résztvevő vállalatoknak szeretnének útmutatást adni az országos helyzetről, másrészt meg akarják találni azokat a kritikus problémákat, amelyekkel a vállalatok nap mint nap találkoznak. Felmérésünkben több mint negyven vállalat vett részt, jellemzően a hazai profitszektor nagyvállalatai. Módszerük szakít a sokak által ismert hofstedei megközelítéssel, és a munkakultúrára helyezi a hangsúlyt, arra, "ahogyan a dolgokat tesszük." A felmérést egy vállalaton belül általában vezetői és menedzseri szinten végezték el.
A HayGroup szerint a munkakultúra vizsgálata nemcsak hasznos, hanem elengedhetetlen eszköz a változási programok kialakításához, illetve a szervezeten belüli változások kezeléséhez. Ezenkívül fontos eszköz az összeolvadások és felvásárlások sikeres megvalósításához, megfelelő stratégia kialakításához, politikák működtetéséhez, csoportszellem erősítéséhez, misszió, vízió és értékek megfogalmazásához, munkavállalói elégedettség növeléséhez, fizetési rendszerek kialakításához és sok egyéb máshoz. Néhány adat a magyarországi eredményekről (több mint negyven vállalat válasza alapján):
Magas prioritású jellemzők a jelenlegi kultúra esetében:
- költségvetési célok teljesítése;
-
- felsővezetői döntések támogatása;
-
- a vevői megelégedettség maximalizálása;
-
- ügyfélnyilvántartás;
-
- lojalitás és elkötelezettség a vállalat felé.
Magas prioritású jellemzők a megcélzott kultúra esetében:
- a vevői megelégedettség maximalizálása;
-
- sikeres értékesítés és ügyfelek iránti elkötelezettség;
-
- teammunka bátorítása;
-
- magas fokú szervezettség.