A várhatóan másfal év múlva a parlament elé kerülő vasúti törvénnyel három dolgot szeretnénk elérni. Az első, hogy a MÁV-nál a vállalatszerű gazdálkodás helyett valódi vállalati gazdálkodás folyjék. Tehát, hogy egyértelmű, személyre szabott legyen a felelősség, ha mondjuk a cég veszteségesen működik. Ugyanakkor ne legyen magától értetődő a veszteség. Hogy ne fordulhasson elő például az, hogy az áruszállítás - szerintem megengedhetetlen - veszteségeit a pályaépítés elhalasztásából nyert forrásokból pótoljuk, mert ez csak maszatolás. Ilyet egy vállalati gazdálkodás nem tud elviselni.
A második dolog az előzőből fakad. A támogatáspolitikának nagyon világos, egyértelmű elveken és kiszámítható, az unióval összhangban lévő követelményeken kell nyugodnia. A vasúti törvénynek ez az egyik legfontosabb feladata. Tehát, hogy évekre előre kiszámíthatóvá tegye, hogy milyen teljesítményért, milyen csatornákon át, milyen nagyságrendű támogatásra számíthat a vasút. Ezt éppen a harmadik pillér, az EU-konformitás érdekében kell meghatározni. Ez jelenti a pályák szabad hozzáférését mindenki számára, a pálya használatáért fizetett díj meghatározásának módját, és végül jelent egy világos követelményrendszert a regionális, a városi és a vasúti fejlődés viszonyát a pálya kapcsán.
Forrás: NAVIGÁTOR
Valódi vállalatként kell gazdálkodni
A magyar vasúttársaság másfél évvel az uniós csatlakozás legkorábbi időpontja előtt még sem szervezetében, sem az állami finanszírozás rendszerében nem felel meg az EU-elvárá-soknak.