Két módja van a jogosult védekezésének: vagy azt kell bizonyítania, hogy a kár a vélelmezett ok miatt nem keletkezhetett, vagy azt, hogy a kárt a fuvarozó okozta. Mind a kettőnek a bizonyítása igen kétséges, mert negatívumot kell bizonyítani, a pozitívumhoz pedig nem fér hozzá, hiszen a küldemény kikerül az őrizetéből. Ezek a szabályok a piaci viszonyok között nyújtott szolgáltatások idejében nehezen tarthatók, hiszen sérti a felek egyenjogúságának elvét. A probléma megoldásának nehézségét az húzza alá, hogy mindez szinte egy évszázad óta elfogadott, a nemzetközi fuvarozási szabályokba is beépült. Úgy tűnik, hogy ezt a helyzetet a fuvaroztatók is elfogadják, mintha ezen változtatni sem lehetne.
A koncepció szerint az általános felelősség szabálya, hogy "aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kár az adott helyzetben elháríthatatlan volt." A Ptk. jelenleg a kimentési okokra a felróhatóságon nyugvó alanyi felelősségi elveket alkalmazza.
A koncepció sem veti el a felróható magatartáson nyugvó alanyi felelősség elvét, különösen a károsultnak felróható magatartásnak, az egyetemlegesen felelősök belső viszonylatában vagy a veszélyes üzemek egymással szembeni károkozása körében.
Magyar Közlekedés
Változó fuvarozási szabályok
A belföldi légi árufuvarozás átfogó szabályozása az 1965-ben kiadott kormányrendeletben történt [22/1965. (XI. 14.)] és a fuvarozó kárfelelősségre vonatkozó rendelkezései teljesen a Ptk.-ban előírtakkal azonosak.