A múlt héten jelentette be a Microsoft, hogy 240 millió dollárért 1,6 százalékos tulajdonrészt szerzett a Facebook nevű internetes közösségépítő oldalban, aminek kapcsán ismét felmerült a kérdés: üzleti szempontból valóban ér-e 15 milliárd dollárt egy olyan oldal, amely a felmérések szerint 30 milliót hoz évente? Sokan azt gondolják, hogy a Microsoftnak ez presztízskérdés volt, amiben nyilván lehet is igazság, azonban az ilyen vállalatok nem arról híresek, hogy csak úgy dobálnák ki a pénzt az ablakon.
Az egyén a hirdető
A legnagyobb fejtörést általában az okozza, hogy van-e akkora ereje a közösségi oldalak hirdetési potenciáljának, ami hamarosan rentábilissá teheti az ilyen befektetéseket? Dobó Mátyás, a webkettes szolgáltatásokat létrehozó és üzemeltető Blogter Kft. tartalomfejlesztési igazgatója szerint van. "Látni kell, hogy a célzott szöveges hirdetésekben hatalmas erő van, és továbbra is erőteljesen fejlődik ez a terület. Ez a típusú reklámozási forma pedig az önkifejezésre szakosodott portálokon, így például a közösségépítő oldalakon tud igazán hatékonyan működni" - mondta az Mfor.hu-nak a szakértő.
Hozzátette ugyanakkor, hogy az eddigi tapasztalatok szerint ez és a hagyományos banneres hirdetési forma önmagában nem tartotta el az oldalakat. Készülnek azonban új üzleti modellek, amelyek gyakorlatilag a hirdetés fogalmát is átértelmezik kissé. "Pont a Facebookhoz fejlesztett egyik szolgáltatás az úgynevezett I Like funkció, aminek az a lényege, hogy a Facebook oldalán megjelenő felhasználó bemutatja kedvenc zenéit az adatlapjára kattintóknak. Ha valakinek megtetszik valamelyik szám, rövid úton egy zeneáruházba jut, ahol megveheti az ismerős - vagy éppen ismeretlen - adatlapon talált dalt. A vásárlásból pedig szolgáltatás fejlesztője jutalékot kap. Ez nem klasszikus reklám, inkább eladásösztönzés" - magyarázta Dobó Mátyás az egyik lehetséges fejlődési utat.
A kizárólagos felület-értékesítési megállapodások is sok bevételt jelenthetnek: a Facebook a Microsoft-tal kötött ilyen szerződést több évre előre, azaz a Microsoft értékesíti a Facebook felületeit.
A másik kérdés, ami felmerült a felvásárlással kapcsolatban eldőlni látszik: míg korábban a nyitott közösségi oldalak mellett sorra indultak be a munkájukból vagy hobbijukból fakadóan speciális érdeklődésű emberek számára létrehozott oldalak, addig mára egyértelműen a nagyok felé billent a mérleg. A Blogter Kft. tartalomfejlesztési igazgatója szerint 2001-es felfutási időszak óta kiderült, hogy a felhasználók nem szeretnek naponta több szolgáltatásba is belépni, számukra az a megfelelő, ha minden egy helyen van.
Elitklubok jöhetnek létre
Ilyen téren egyébként Magyarországon is tapasztalható mozgolódás: nemrég arról szóltak a hírek, hogy Biwiw néven üzleti Iwiw kezdi meg működést a Nobilis Kristóf nevéhez köthető cégcsoporton belül, a közelmúltban pedig elindult az Oway, amely szintén üzleti kapcsolatok építésére alkalmas magyar közösségépítő oldal. Dobó Mátyás szerint érdemes itthon is figyelni, hogy mi történik tőlünk Nyugatra (például a Facebook-kal vagy a Myspace-szel), mert nem túl nagy fáziskéséssel nagyon hasonló folyamatok zajlanak le itthon is, mint a nagy globális vállalkozásoknál.
L. Nagy Gábor