4p

Még mindig inkább viszik, mint hozzák a pénzt a közösségépítő oldalak, de szakemberek arra számítanak, hogy hamarosan megfordul ez a folyamat. Elemzők ezért - a kétkedő hangok ellenére - sem látják az újabb "dotkomlufi" jelének a Microsoft Facebook befektetését, amikor 15 milliárd dollárra értékelték az oldalt. Korábban a kisebb, specifikus szájtok voltak népszerűek a hirdetők körében, most a nagyobb oldalaké a pálya.

Melyik az ász? (Mfor-montázs)

A múlt héten jelentette be a Microsoft, hogy 240 millió dollárért 1,6 százalékos tulajdonrészt szerzett a Facebook nevű internetes közösségépítő oldalban, aminek kapcsán ismét felmerült a kérdés: üzleti szempontból valóban ér-e 15 milliárd dollárt egy olyan oldal, amely a felmérések szerint 30 milliót hoz évente? Sokan azt gondolják, hogy a Microsoftnak ez presztízskérdés volt, amiben nyilván lehet is igazság, azonban az ilyen vállalatok nem arról híresek, hogy csak úgy dobálnák ki a pénzt az ablakon.

Az egyén a hirdető 

A legnagyobb fejtörést általában az okozza, hogy van-e akkora ereje a közösségi oldalak hirdetési potenciáljának, ami hamarosan rentábilissá teheti az ilyen befektetéseket? Dobó Mátyás, a webkettes szolgáltatásokat létrehozó és üzemeltető Blogter Kft. tartalomfejlesztési igazgatója szerint van. "Látni kell, hogy a célzott szöveges hirdetésekben hatalmas erő van, és továbbra is erőteljesen fejlődik ez a terület. Ez a típusú reklámozási forma pedig az önkifejezésre szakosodott portálokon, így például a közösségépítő oldalakon tud igazán hatékonyan működni" - mondta az Mfor.hu-nak a szakértő.

Hozzátette ugyanakkor, hogy az eddigi tapasztalatok szerint ez és a hagyományos banneres hirdetési forma önmagában nem tartotta el az oldalakat. Készülnek azonban új üzleti modellek, amelyek gyakorlatilag a hirdetés fogalmát is átértelmezik kissé. "Pont a Facebookhoz fejlesztett egyik szolgáltatás az úgynevezett I Like funkció, aminek az a lényege, hogy a Facebook oldalán megjelenő felhasználó bemutatja kedvenc zenéit az adatlapjára kattintóknak. Ha valakinek megtetszik valamelyik szám, rövid úton egy zeneáruházba jut, ahol megveheti az ismerős - vagy éppen ismeretlen - adatlapon talált dalt. A vásárlásból pedig szolgáltatás fejlesztője jutalékot kap. Ez nem klasszikus reklám, inkább eladásösztönzés" - magyarázta Dobó Mátyás az egyik lehetséges fejlődési utat.

A kizárólagos felület-értékesítési megállapodások is sok bevételt jelenthetnek: a Facebook a Microsoft-tal kötött ilyen szerződést több évre előre, azaz a Microsoft értékesíti a Facebook felületeit.

A másik kérdés, ami felmerült a felvásárlással kapcsolatban eldőlni látszik: míg korábban a nyitott közösségi oldalak mellett sorra indultak be a munkájukból vagy hobbijukból fakadóan speciális érdeklődésű emberek számára létrehozott oldalak, addig mára egyértelműen a nagyok felé billent a mérleg. A Blogter Kft. tartalomfejlesztési igazgatója szerint 2001-es felfutási időszak óta kiderült, hogy a felhasználók nem szeretnek naponta több szolgáltatásba is belépni, számukra az a megfelelő, ha minden egy helyen van.

Elitklubok jöhetnek létre

Ilyen téren egyébként Magyarországon is tapasztalható mozgolódás: nemrég arról szóltak a hírek, hogy Biwiw néven üzleti Iwiw kezdi meg működést a Nobilis Kristóf nevéhez köthető cégcsoporton belül, a közelmúltban pedig elindult az Oway, amely szintén üzleti kapcsolatok építésére alkalmas magyar közösségépítő oldal. Dobó Mátyás szerint érdemes itthon is figyelni, hogy mi történik tőlünk Nyugatra (például a Facebook-kal vagy a Myspace-szel), mert nem túl nagy fáziskéséssel nagyon hasonló folyamatok zajlanak le itthon is, mint a nagy globális vállalkozásoknál.

L. Nagy Gábor

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!