4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az egész ország területére kiterjesztette vasárnap 18 órától a határozatlan idejű vasutassztrájkot a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) Szolidaritás, a hét utolsó napján hajnalban újrakezdett gördülő sztrájk addig csak Kelet-Magyarországot érinti. Eközben a MÁV azt hangsúlyozta, hogy alacsony a részvétel a VDSzSz szrájkjában. A vasúttársaság szerint csupán 15 százalékos a jegyvizsgálók, kocsivizsgálók és pénztárosok sztrájkkészültsége, a vonatok többsége közlekedik.

Az egész ország területére kiterjesztette vasárnap 18 órától a határozatlan idejű vasutassztrájkot a VDSzSz, amely eddig csak a keleti országrészt érintette. A szakszervezet azt követően döntött, a már többször felfüggesztett gördülő munkabeszüntetés folytatásáról, hogy továbbra sem született egyezség a munkaadóval folytatott tárgyalásokon. Gaskó István, a VDSZSZ elnöke szombaton jelentette be, hogy a februárban megkezdett és már többször felfüggesztett sztrájk az ország Dunától keletre fekvő területeit érinti, a főváros és Cegléd kivételével Pest megyét nem. A sztrájk alatt nyújtandó elégséges szolgáltatás mértékéről nem sikerült egyezségre jutni. Kavalecz Imre közölte: a sztrájk ideje alatt a vasútvonalakon járat-kimaradásokra, útvonal-rövidülésekre kell számítani, a vonatok közlekedése ebben az időszakban kiszámíthatatlan.

Eddig a MÁV áll nyerésre

A vasúttársaság úgy látja: eddig nem olyan nagy a sztrájk-támogatottság, mint ahogy azt a szakszervezet állítja. A "számháborút" most a VDSzSz fordítja saját céljai elérésére. A tények: a forgalomirányítók közül majdnem mindenki dolgozik. Ezek szerint Debrecenben 275 megjelent vasutas közül 20-an sztrájkolnak, így a sztrájkolók aránya 7,1 százalék, Miskolcon 152 forgalmi beosztású dolgozóból 27-en nem vették fel a munkát, így 18 százalékos a sztrájkban résztvevők aránya. Szegeden a 242 szolgálatra vezényelt munkatársból 9 vasutas nem vette fel a munkát, 3,7 százalékra alakult a támogatottság, áll a MÁV közleményében.

Akik inkább sztrájkolnak: néhány kocsivizsgáló, jegyvizsgáló, illetve jegypénztáros – ők a MÁV-START Zrt. dolgozói. Közülük a nappali műszakban az 1020 munkavállaló közül 154-en sztrájkolnak, vagyis a többség 866 dolgozó ellátja feladatát. Így a MÁV-START-nál 15 százalékos a sztrájkolók aránya.

A vonatközlekedés adatai sem igazolják a szakszervezet sztrájkkal kapcsolatos "derűlátását". A sztrájk ideje alatti első hét órában a 700 vonatból csupán 68 vonat maradt ki teljes útvonalon a menetrendből, további 13 járat rövidebb útvonalon szállította az utasokat, így a vonatok 88 százaléka közlekedett. Igaz, hogy ezen belül a miskolci, a nyíregyházi térségben – ahol viszonylag több jegyvizsgáló és kocsivizsgáló, illetve néhány forgalomirányító sztrájkolt – a vonatok fele tudott eljutni a végállomásra. 

Miről folyik a vita?

A felek 2008. december 10-én tartották a munkaügyi egyeztetés legutóbbi, 60. fordulóját, amelyen - az eddigi alkalmakhoz hasonlóan - nem jutottak megállapodásra sem a VDSZSZ követeléseiről, sem az elégséges szolgáltatásokról. A VDSZSZ egyik fő követelése, hogy minden vasutas kapjon nettó 250 ezer forintot a MÁV Cargo privatizációs bevételéből, ami a 102,5 milliárd forintból 8 milliárd forintot tenne ki.  A szakszervezet továbbá - a megajánlott 6,9 százalékos bérfejlesztés mellett - 10 százalékos többlet-bérfejlesztést kér a kiszervezett MÁV-társaságok dolgozói számára a MÁV-START Zrt., a MÁV-Trakció Zrt., illetve a MÁV-Gépészet Zrt. munkavállalóinak.

A VDSZSZ, időközben kiegészítette eredeti követeléseit: a megemelt inflációs várakozásokra hivatkozva a bérek további 1,1 százalékos emelését, majd a korábban bezárni tervezett 38 mellékvonal megtartását kérte. Előbbi követelést azonban a bíróság nem minősítette jogszerűnek, míg utóbbi tárgytalanná vált, amikor a közlekedési tárca vállalta, hogy 2010-ig nem lesz vonalbezárás.

A MÁV-társaságok jogszerűtlennek és közgazdaságilag megalapozatlannak tartják a VDSZSZ követelését. A MÁV Zrt. álláspontja szerint a privatizációs törvény nem teszi lehetővé a más társaságokban dolgozók számára a kedvezményes tulajdonszerzést, így azt csak a MÁV Cargo dolgozóinak ajánlották fel a részvények 5 százaléka erejéig.

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!