3p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az oroszok és a fehéroroszok között lezajlott kardcsörtetés után ismét nyugodt időszakot várnak az elemzők. Véleményük szerint a háborút követő megállapodás mindkét fél számára megnyugtató pénzügyi szempontból. Nagy kérdés ugyanakkor, hogy a politikai motívumok fontosabbak lesznek-e, mint a gazdaságiak.

Elemzők szerint stabil és kölcsönösen előnyös helyzet alakult ki Moszkva és Minszk között a "gázháború" utolsó pénzügyi kérdéseit is rendező egyezmény aláírásával, de a politikai nézeteltérések továbbra is megmaradtak - írta a hétvégi orosz sajtó. A pénteken aláírt megállapodás értelmében a Gazprom orosz konszern 100 kilométerenként 1,88 dolláros tranzitdíjat fizet ezer köbméterenként a fehérorosz Beltransgaz vállalatnak az eddigi 1,45 dollár helyett, azaz teljesült Minszk követelése. Ugyanakkor ennek fejében a Gazprom drágábban szállít földgázt a fehérorosz piacra: a tavalyi 10,47 dollár helyett 11,09 dollárt kér ezentúl ezer köbméterenként.

Megállapodás született arról is, hogy mekkora összeget fizet be a Beltransgaz a fehérorosz energetikai minisztérium innovációs alapjába. Ahogy a Gazprom - a Beltransgaz 50 százalékos tulajdonosa - akarta, a befizetés minimális mértékű lesz.

Az orosz-fehérorosz "gázháború" két hete kezdődött el. A Gazprom elmaradt járandóságait követelte a Beltransgaztól, amely végül kifizetett 187 millió dollárt. Ennek fejében viszont 30 millió dollárt követelt a Gazpromtól, arra hivatkozva, hogy az Európába irányuló földgáz tranzitjáért ezzel még adós az orosz fél. Aljakszandr Lukasenko fehérorosz elnök azzal fenyegetőzött, hogy elzárja a gázcsapokat, és Európa gáz nélkül marad, ha a Gazprom sürgősen ki nem fizeti a 30 millió dollárt.

A Gazprom biztosítja az európai gázszükséglet 25 százalékát. Ennek 80 százaléka Ukrajnán keresztül jut el az európai fogyasztókhoz, 20 százaléka pedig Fehéroroszországon kerül Németországba, Lengyelországba és Litvániába.

Az elemzők többsége egyetért abban, hogy nem gazdasági kényszer, hanem sokkal inkább politikai viták húzódnak meg a háttérben. Vitalij Krjukov, a Capital befektetési társaság szakértője a BBC orosz nyelvű adásának nyilatkozva rámutatott, hogy a felek valószínűleg nem tudtak megállapodni az orosz-fehérorosz-kazah vámunió létrehozásának során felmerült vitás kérdésekben. Szerinte a közeljövőben nem várható újabb gázkonfliktus, a problémát valójában csak felfújták, mivel Minszk és Moszkva tulajdonképpen a korábbi megállapodások pontatlanságainak tisztázásával oldotta meg az ügyet.

A három ország elnöke által tavaly aláírt, idén július 1-jén hatályba lépett vámuniós megállapodást a fehérorosz parlament az utolsó pillanatban, június 30-án ratifikálta. Bár Lukasenko szombaton kijelentette, hogy július 1-jétől Fehéroroszországban is a vámuniós kódex működik, előtte napokig azt hangoztatták a minszki kormány vezetői, hogy csak július 5-én, a három ország asztanai csúcstalálkozóján hozzák meg a végleges döntést a csatlakozásról.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!