4p

A gazdasági teljesítménnyel párhuzamosan csökkentek a szállítási igények is az első negyedévben, a kép azonban vegyes: a szállított áruk tömege 3,1 százalékkal csökkent, míg az árutonna-kilométerben mért teljesítmény 5,3 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán.

A külkereskedelmi forgalom viszonylagos élénkségének és a belföldi fogyasztási és beruházási piacok pangásának leképeződéseként a nemzetközi áruszállítás volumene és árutonna-kilométerben mért teljesítménye 9,2, illetve 8,7 százalékkal nőtt. Belföldön ugyanakkor az áruszállítás volumene 9,3 százalékkal, teljesítménye 4,6 százalékkal csökkent.

Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény - 12 milliárd árutonna-kilométer - 5 százalékos növekedése mögött valamennyi szakágazat javulása áll. A közúti 3, a vasúti 14, a csővezetékes 10, míg a belvízi szállítási teljesítmény 5 százalékkal növekedett. A vasúti szakágazat javulása figyelmet érdemel, mivel jelentős szállítói a válság által leginkább érintett ágazatról van szó. A szállított áruk tömege - 58 millió tonna - 3 százalékkal alacsonyabb volt, mint 2009 azonos időszakában. A vasúti és csővezetékes szállítás 2, illetve 8 százalékkal nőtt, a közúti és belvízi szállítás 6, illetve 2 százalékos csökkent.

A közúti áruszállításban  kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor az üresen megtett út aránya alacsonyabb lett. A közúti szállítás volumenének 6 százalékos mérséklődése a belföldi szállítás 9 százalékos visszaesésének a következménye, miután nemzetközi viszonylatban 11 százalékkal nagyobb tömegű árut szállítottak, mint egy éve. Az összes az áru tömegét tekintve azonban csak  18 százalék lépte át az országhatárt.

Tömegben mérve, a vasúti áruszállítás háromnegyedét jelentő nemzetközi szállítások 5 százalékkal  nőttek, teljesítményük 17 százalékkal  lett nagyobb. A bázisidőszakhoz képest 38 százalékkal emelkedtek a vasúti tranzitteljesítmények.

A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból és az összteljesítményből továbbra is 10 százalék körüli. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb részesedést értek el az ukrán, a román, a német és az osztrák felségjelű hajók. Az összes teljesítmény 53 százaléka átmenő forgalom, 33 százaléka export, 13 százaléka import volt.

A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér összes áruforgalma 14,7 ezer tonna volt, 21 százalékkal több, mint egy évvel korábban.

A helyközi személyszállításban az utasok száma  0,7 százalékkal alacsonyabb volt, míg az utaskilométerben mért teljesítmény 1,8 százalékkal emelkedett. A belföldi távolsági személyszállítás terén az autóbusz-forgalom súlya a meghatározó: 80 százalék, a nemzetközi szállításban pedig 56 százalékos részesedésével a légi közlekedés vezet, az autóbusz 25, a vasút 19 százalékos arányt képvisel.

A helyi személyszállítás utasainak száma és az utaskilométerben mért teljesítménye is 8 százalékkal csökkent a múlt év első negyedéhez képest. A szolgáltatás 57 százalékát az autóbusz-közlekedés tette ki, melynek 45 százaléka a fővárosban zajlott. A fővárosban a közösségi közlekedést használók 22 százaléka utazott metrón.

Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma - 5,2 százalékos növekedés eredményeként - 1,5 millió fő volt. Budapest-Ferihegy repülőtér 61 országgal lebonyolított utasforgalma 1,5 millió fő volt, 5 százalékkal nagyobb a bázisidőszakihoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 23 ezer, az előző évinél 5 százalékkal kevesebb járattal realizálta. Kétszázezer fő feletti légi forgalmat Németország, százezret meghaladót Nagy-Britannia és Olaszország viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaság a MALÉV, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a Swiss és a British Airways. Nem menetrend szerinti forgalmat 47 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.

2009 év végén a közúti gépjárművek állománya 3,6 millió volt, ebből 3 millió személygépkocsi, az év folyamán több járművet vontak ki a forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. A gépjárművek száma ezt megelőzően utoljára 11 éve csökkent. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké és az autóbuszoké több, mint tíz év.

2010 első negyedéve folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 14 ezer volt, 47 százalékkal kevesebb, mint a bázisidőszakban, illetve 31 százaléka a válságot megelőző 2008 első negyedévinek. Az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmadát együttesen a Ford, az Opel és a Volkswagen márkák adták.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!