5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Lassan eléri a telítettséget a fővárosi bevásárlóközpont piac, így a beruházó cégek szeme egyre inkább a vidéki nagyvárosokra vetődik. Egyelőre a fővároson kívüli plázák száma alig haladja meg a budapestiekét, idén azonban jelentősen megerősödhet a vidék. Mfor.hu háttér.

Vidékre tartanak

Megoszlik a szakemberek véleménye arról, mennyire telített a budapesti bevásárlóközpont-piac. Abban általában egyetértenek, hogy a fővárosban legfeljebb egy-két újabb nagy pláza rúghat labdába.

Ezt bizonyítja az is, hogy a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének (MBSZ) tájékoztatása szerint idén jelentősen több bevásárlóközpont nyílik a vidéki városokban, mint Budapesten. A Center Invest Kft. öt helyen, Gödöllőn, Kaposváron, Keszthelyen, Nagykanizsán és Gyöngyösön nyit Shop.Stop bevásárlóparkot 2008-ban, majd még egy egységet tervez Orosházán jövőre.

Szegeden és Debrecenben a tervek szerint a budapesti Árkádhoz hasonló plázák nyílnak idén, a Magnum Hungária Ingatlanfejlesztő csoport pedig egy tucat helyen jelenne meg Family és Euro centerjeivel.

A fővárosban is lesznek még óriásberuházások


Budapesten még várható egy-két nagyobb durranás, de kérdéses, hogy a szóban forgó beruházásokkal végeznek-e az idei évben. A Mázsa téren lévő Origo City bevásárlóközpont és lakópark fejlesztése még 2005 nyarán indult, de az átadására feltehetőleg csak jövőre kerül sor. Valószínűleg csak 2009 közepétől élvezhetik a dél-pestiek a Határ úti Neo Center szolgáltatásait, az viszont kétséges, hogy a területrendezési gondokkal küszködő Köki bevásárlóközpont jövőre megnyit-e.

Ugyancsak várni kell a Hajógyári-szigeten megvalósuló Álom Sziget turisztikai komplexum felépülésére is, ahol az üzleteken kívül kaszinókat és szállodákat is felhúznak. A nagyszabású projekt beruházói 2012-re ígérik az építkezések befejezését.



2007-ben egyébként először haladta meg a vidéki bevásárlóközpontok száma a budapestiekét. A fővároson kívül működő egységek száma az MBSZ adatai szerint 35-re nőtt, míg az ország szívében 32 darab pláza üzemel. Igaz, vidéken főleg kisebb alapterületű épületeket húznak fel ilyen célból. Míg az összes budapesti pláza alapterülete már megközelíti a másfélmillió négyzetmétert, addig a többi városban alig több mint nyolcszázezer ez a szám.

Visszaszorítják a kis boltokat a plázák

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség elnöke az mfor.hu-nak nyilatkozva úgy vélekedett, hogy a fővárosban már lement a nagy plázaépítési hullám, aminek még nincs teljesen vége, az elkövethető években is nyílnak bevásárlóközpontok Budapesten, csak éppen kisebb számban. Szerinte vidéken sincs nagy elmaradás, hiszen már a megyeszékhelyeken szinte kivétel nélkül található egy-két pláza.

Agria Park látványtev - Egernek is lesz plázája

Úgy vélte, hogy a kereskedelmi egységek struktúrája tovább fog módosulni sajnálatos módon a kisebb boltok hátrányára, hiszen a bevásárlóközpontok térnyerése tovább fog folytatódni. Ezt a folyamatot erősíti az is, hogy bár a plázák sem úszták meg a forgalmi visszaesést a kedvezőtlen piaci körülmények miatt, a helyzeti előnyükből kifolyólag ők hamarabb fognak "magukhoz térni", mint a kisebb alapterületű boltok.

Moskovits László, az idén márciusban nyíló egri Agria Park projektvezetője szerint legfeljebb 2-3 nagyobb bevásárlóközpont megépítésének lehet létjogosultsága Budapesten. Ezután egyre kisebb városokban jelennek meg a beruházók a helység vonzáskörzetében élő emberekre számítva. A vidéki piac így jelentősen megerősödhet, hiszen az emberek többsége nem szeret sokat utazni, hogy vásárlásait elintézze.

Erősödik az outlet-piac is

Tovább erősödhet idén az elsősorban a fővárosi agglomerációban élőkre számító outletek piaca is. Ez évben nyílik Biatorbágy és Budaörs határában az M1 Center, amely egy „bevásárlóközpont jelleggel működő” outlet lesz.

Az 5-10 milliárd forintból megvalósuló létesítményben sok olyan prémium márkát kívánnak felvonultatni, amelyet nem tudnak vagy akarnak nagy kedvezménnyel adni, de Kövér Dávid, az FTB Invest fejlesztőcég marketing igazgatója szerint hazánkban is fel fog nőni az a vásárlóréteg, amelynél elsősorban nem az ár a fontos, hanem a minőség, így meg fognak élni ezek a boltok.

Kövér Dávid hozzűfűzte: az outlet piac dinamikusan fog nőni Magyarországon, amely jelentős „fogadóország” a régióban. A környékbeli országokban nincsenek vagy csak kis számban találhatóak ilyen jellegű kereskedelmi egységek, így Szlovéniából, Horvátországból és Romániából is sok vásárló keresi fel a hazai outleteket.

"Magyarországon még mindig van lehetőség sikeres bevásárlóközpontok létesítésére" - vélekedett. Mint mondta, megfelelő bérlői mix kialakításával, a hely ideális megválasztásával meg lehet fogni a vásárlókat, emellett a brandeket és az árakat hozzá kell igazítani a fogyasztói igényekhez, amivel elkerülhető a számos külföldi országban már jelen lévő „halott” plázák létesítése.

Kovács Zita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!