Az 50 országban megkérdezett közel 1100 cégvezető több mint 90 százaléka nyilatkozott optimistán az előttük álló évről, a következő három évben pedig már 93 százalékuk vár árbevétel-növekedést. A bővülés hátterében a válaszadók szerint a javuló piacra lépési lehetőségek és a fúziók és felvásárlások terén tapasztalható növekedés áll.
- A globalizáció hajtómotorjai a fúziók és felvásárlások
- Bőséges növekedési lehetőségek Brazílián, Oroszországon, Indián és Kínán kívül is
- A globális felmelegedés a vezetők 40 százaléka szerint jelent veszélyt
"A vállalati vezetők - cégük méretétől függetlenül - világszerte egyre optimistábbak növekedési esélyeiket, valamint a globalizáció által nyújtott új piaci lehetőségeket illetően" - mondta Samuel A. DiPiazza, a PricewaterhouseCoopers globális vezérigazgatója. "Amennyiben a cégvezetők hosszú távon a lehető legtöbbet szeretnének profitálni a globális lehetőségekből, szembe kell nézniük a különböző kultúrákban való munkavégzés, az egyre szélesebb körű erőforrások hatékony felhasználására vonatkozó kényszer, illetve az erősödő verseny okozta kockázatokkal is."
Földrajzi értelemben a vezetők további növekedést várnak az elmúlt időszak legdinamikusabb régióitól (Brazília, Oroszország, India és Kína), de a fejlődő és fejlett országoktól is. Az említett négy ország mellett Mexikó, Indonézia, Vietnám, Korea és Törökország rendelkezik a legnagyobb növekedési potenciállal. Bár a vezetők közel háromnegyede egyetért abban, hogy a globalizáció a fejlett és a fejlődő országok számára is új lehetőségeket jelent, a legfontosabb növekedési tényezőként a hagyományos piacokon - egy már meglévő termékkel - történő megjelenést említik a legtöbben (23 százalék), az új piacokra való betörés előtt (21 százalék).
A bővülés finanszírozását illetően meglehetősen óvatosak a vezetők: közel 80 százalékuk a saját finanszírozást preferálja, kevesebb mint 20 százalékuk vonná be az értékpapír piacokat. A magántőke, illetve a kockázati tőke bevonásának lehetőségét csak 10 százalékuk említette.
A növekedés korlátai
A nem üzleti jellegű kockázat (pl. terrorizmus, olaj- és egyéb nyersanyaghiány, politikai instabilitás, globális éghajlati változás) a megkérdezettek többsége szerint nem veszélyezteti vállalatukat, a vezetők közel fele nem különít el erőforrásokat ezek megelőzésére. Ennek ellenére a globális felmelegedés okozta problémák egyre inkább előtérbe kerülnek (a válaszadók 40 százaléka említette). A globális éghajlatváltozás megítélésében a két véglet a csendes-óceáni térség (58 százalék) és az észak-amerikai régió (18 százalék).
Az ázsiai-csendes-óceáni térség vezetői összességében kevésbé optimisták a jövőt illetően: 83 százalékuk a túlszabályozottságot, míg 80 százalékuk az alacsony költségekkel dolgozó versenytársakat említi a legfőbb problémaforrásnak. Emellett azonban e térség vezetői jobban felkészülnek a várható nehézségekre és az átlagnál több erőforrást biztosítanak e problémák megoldására.
A globális egyensúly fenntartása
A vállalati növekedés elősegítése érdekében a megkérdezett vezetők mintegy fele tervez határon átnyúló (többnyire egy szomszédos országban) vállalati fúziót vagy felvásárlást az elkövetkező egy évben. A fúziók és felvásárlások piaca a nyugat-európai régióban a legdinamikusabb.
A határon átnyúló tranzakciók célja a vezetők közel kétharmada szerint az új piacok és vásárlók megszerzése. Ezzel együtt a megkérdezettek tisztában vannak a külföldi tranzakciók kockázatával is. A kulturális konfliktusok, az eltérő szabályozási rendszer, valamint a nem várt extra kiadások a legtöbb vezető szerint visszatartó erőt jelentenek.
Általánosságban elmondható, hogy az észak-amerikai vezetők az átlagosnál több problémával számolnak a felvásárlásokkal és fúziókkal kapcsolatban, a legnagyobb nehézségként pedig a kulturális problémákat említik (58 százalék). A közép-kelet-európai vezetők többsége pedig az átlagosnál nagyobb hangsúllyal említi a politikai érdekkülönbségeket, mint a tranzakciókat hátráltató tényezőt.
A globalizáció kultúrára gyakorolt hatását a vezetők többsége pozitívan értékeli, főként Észak-Amerikában és Közép-Kelet-Európában.
"A holnap globális nyertesei azon vállalatok lesznek, amelyek képesek a helyi szemléletüket valódi globális szemléletté alakítani és megtanulnak alkalmazkodni egy rendkívül gyorsan változó globális gazdasági helyzethez" - hangsúlyozta Samuel A. DiPiazza, a PricewaterhouseCoopers globális vezérigazgatója.