3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A vasúti árufuvarozás 2007 negyedik negyedévét a legrosszabb eredménnyel zárta Magyarország európai uniós csatlakozása óta - mondta Antal Dániel, a Magyar Vasúti Hivatal elnöke csütörtökön, a hivatal jelentését ismertető sajtótájékoztatón Budapesten.

Elmondta: a nemzetközi vasúti árufuvarozás teljesítménye a nemzetközi piacon 12,8 százalékkal, belföldön 13,4 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.

Az elnök a vasúti árufuvarozás visszaesésnek okát elsősorban versenyjogi problémákra, és kevésbé a magyar gazdaság recesszióközeli állapotára, a mezőgazdasági szállítások visszaesésére vezette vissza.

A hivatal 2007. negyedik negyedévi piaci jelentése szerint ebben az időszakban a szállítási kereslet 4,3 százalékkal volt magasabb a 2006. utolsó negyedévinél. A vasút teljesítmény-csökkenése mellett mind a közúti, mind a vizi szállítás növekedést tudott felmutatni. A vasút szerepe az áruszállítási munkamegosztásban 3,6 százalékkal csökkent az előző év utolsó negyedévéhez képest.

Antal Dániel elmondta: a vasúti áruszállítási piacon három versenyjogi jellegű esemény is volt a negyedik negyedévben. A Gazdasági Versenyhivatal hivatalból eljárásokat indított egyes vasúti áruszállító társaságok és közös leányvállalatuk ellen, illetve a MÁV Zrt. és leányvállalata ellen.

Az előbbi eljárás kapcsán a rendelkezésre álló előzetes információk alapján azt valószínűsítette a versenyhatóság, hogy a Magyar Államvasutak Zrt., a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt., a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. és a CER Zrt. a Magyar Vasúti Egyesülés megalakulásától kezdve a liberalizált vasúti árufuvarozási piacon tanúsított magatartásukkal megsérthették a versenytörvény és az EK-szerződés 81. cikkének rendelkezéseit. Az utóbbi eljárás kapcsán annak a gyanúja merült fel, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. és a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. - kihasználva a meglévő sajátos kizárólagos jogosultsági pozícióikat - piaci magatartásukkal befolyásolták a Magyarországot érintő, ezen belül különösen az ukrán-magyar reláció határkeresztező vasúti áruforgalom piaci versenyét, és ezen keresztül a kapcsolódó piaci szegmensek piaci versenyhelyzetére is káros hatással lehettek.

Antal Dániel szólt arról, hogy a vasúti hivatal 10 millió forint bírságot szabott ki a MÁV Cargo Zrt.-re, mivel többszöri felszólítás ellenére sem kérte a menedzsmentben történt változás alapján a működési engedély módosítását. A hivatal felszólította a MÁV Cargo Zrt. meghatározó tulajdonosi jogait gyakorló MÁV Zrt.-t rendkívüli közgyűlés összehívására.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!