Elmondta: a nemzetközi vasúti árufuvarozás teljesítménye a nemzetközi piacon 12,8 százalékkal, belföldön 13,4 százalékkal esett vissza az előző év azonos időszakához képest.
Az elnök a vasúti árufuvarozás visszaesésnek okát elsősorban versenyjogi problémákra, és kevésbé a magyar gazdaság recesszióközeli állapotára, a mezőgazdasági szállítások visszaesésére vezette vissza.
A hivatal 2007. negyedik negyedévi piaci jelentése szerint ebben az időszakban a szállítási kereslet 4,3 százalékkal volt magasabb a 2006. utolsó negyedévinél. A vasút teljesítmény-csökkenése mellett mind a közúti, mind a vizi szállítás növekedést tudott felmutatni. A vasút szerepe az áruszállítási munkamegosztásban 3,6 százalékkal csökkent az előző év utolsó negyedévéhez képest.
Antal Dániel elmondta: a vasúti áruszállítási piacon három versenyjogi jellegű esemény is volt a negyedik negyedévben. A Gazdasági Versenyhivatal hivatalból eljárásokat indított egyes vasúti áruszállító társaságok és közös leányvállalatuk ellen, illetve a MÁV Zrt. és leányvállalata ellen.
Az előbbi eljárás kapcsán a rendelkezésre álló előzetes információk alapján azt valószínűsítette a versenyhatóság, hogy a Magyar Államvasutak Zrt., a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt., a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. és a CER Zrt. a Magyar Vasúti Egyesülés megalakulásától kezdve a liberalizált vasúti árufuvarozási piacon tanúsított magatartásukkal megsérthették a versenytörvény és az EK-szerződés 81. cikkének rendelkezéseit. Az utóbbi eljárás kapcsán annak a gyanúja merült fel, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. és a MÁV Cargo Árufuvarozási Zrt. - kihasználva a meglévő sajátos kizárólagos jogosultsági pozícióikat - piaci magatartásukkal befolyásolták a Magyarországot érintő, ezen belül különösen az ukrán-magyar reláció határkeresztező vasúti áruforgalom piaci versenyét, és ezen keresztül a kapcsolódó piaci szegmensek piaci versenyhelyzetére is káros hatással lehettek.
Antal Dániel szólt arról, hogy a vasúti hivatal 10 millió forint bírságot szabott ki a MÁV Cargo Zrt.-re, mivel többszöri felszólítás ellenére sem kérte a menedzsmentben történt változás alapján a működési engedély módosítását. A hivatal felszólította a MÁV Cargo Zrt. meghatározó tulajdonosi jogait gyakorló MÁV Zrt.-t rendkívüli közgyűlés összehívására.