5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elmúlt napok reklámadós "információdömpingjében" viszonylag kevés szó esett a reklámújságokról, illetve az azokat kiadó kiskereskedelmi láncokról, amelyek szintén az adó alanyai lesznek. Köztük így nemcsak a nagyobb és nemzetközi tulajdonosi háttérrel rendelkező Tesco és Auchan, de a kormánynak jóval kedvesebb CBA és Coop-láncok is. Kiskapuk persze lehetnek.

A kiskereskedelmi láncok kapcsán kevés szó esett a reklámadóról, pedig a törvénytervezet szerint ők is érintettek, hiszen ahogy a dokumentumban szerepel:

„Az adó alanya а szabadtéri reklámhordozót, valamint а reklám elhelyezésére szolgáló bármely járművet, nyomtatott anyagot, ingatlant reklám céljára hasznosító személy vagy szervezet”.

Esetükben úgy rendelkezik a törvénytervezet, hogy a saját célú reklám közzétételekor az adó alapja а reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költség.

Az adó mértéke ugyan 500 millió forint értékig 0 százalék, forrásaink szerint a nagyobb láncok ezt "elvileg" jócskán túllépik. Az őket képviselő szervezet szerint ugyanakkor nem a kiskereskedelmi szektor a legnagyobb befizető, ám így is érzékenyen érintheti őket az újabb adó.

Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára megkeresésünkre elmondta: ez nagyjából 500 milliós terhet jelenthet, ha feltételezzük, hogy az áruházláncoknál nem több mint 5 milliárd forint az adóalap. A szakember hozzátette: a pontos becslések még csak most készülnek, ezért ennél több konkrétumot nem tudott elárulni a megkeresésünkre. Azt viszont megjegyezte, ez a saját célú nyomtatott reklám egy nagyon kis szelete az egész piacnak.

Mennyi lehet az annyi?

Hogy mekkora szelete pontosan, arra átfogó felmérés nem áll rendelkezésre, és a piaci szereplők sem adnak ki magukról ilyen adatokat. Az mfor.hu megkeresésére a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) azt a választ adta, hogy becsléseik szerint "hetente legalább 15-20 milliós példányszámban terjesztik anyagaikat a nagyobb áruházak, de csúcsidőszakban ennek a számnak akár többszöröse is lehet". A DIMSZ részéről ugyanakkor azt is fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy ezek a szóróanyagok a fogyasztókat támogatják, hiszen információt adnak leértékelésekről, új szolgáltatásokról, termékekről.

Mindez azt jelenti, hogy a legnagyobb 5-6 szereplő heti szinten 3 milliós példányszámban is terjesztheti a reklámújságjait. A kérdés tehát az, hogy ilyen példányszámok esetén mekkora lehet az adó alapja?

Konkrét számokat természetesen itt sem ad ki senki, ugyanakkor a nyomdaiparban tevékenykedő forrásaink szerint egy-egy reklámújság nyomtatási költése hazai gyártás esetén 6-10 forint körül alakulhat, amit természetesen befolyásol a kiadványhoz használt papír minősége, vagy a reklámújság oldalszáma is. Forrásaink szerint az A4-es, 32 oldalas reklámanyag a legegyszerűbb újságnyomó papírra nyomva 45 grammot nyom füzetenként, így egy ilyen újság előállítása után a megrendelőnek 2,88 forint környezetvédelmi termékdíjat kellene fizetni a magyar államnak. Mindezt tetézi a kiadványok terjesztése, amely közel akkora összeg, mint a nyomtatási költség, hiszen a piacon az egyik legjobb árat biztosító Magyar Posta egy-egy ilyen címezetlen kiadványt 5,2 forintért juttat el a postaládákba. Kisebb tételek természetesen adódhatnak, mint a termékfotók elkészítése, szövegírás, tördelés, stb., de ezek fajlagosan viszonylag nem túl nagy összeget tesznek ki egy kiadvány esetében, hozzávetőleg 1 forintot.

A fenti számokat összesítve számításunk szerint a nagyobb láncok éves szinten 2,5-3,5 milliárd forintot fordíthatnak reklámújságokra. Mivel az adókulcs progresszív, ez az összeg még nem okozna komoly érvágást a láncoknak, hiszen 20-30 millió forintos tételt jelentene. Igaz, találkoztunk olyan véleménnyel is, hogy a piac legnagyobb szereplő(i) ennél jóval nagyobb összegeket költenek, megközelítve a TOP 5 magyar médiacéget is. (Jelenleg a fizetendő adóalapot figyelembe véve az ötödik legnagyobb piaci szereplő a Publimont Kft. 8169 milliárdos árbevétellel). Ez már csak azért is fontos, mert ha kiderül, hogy átcsúsznak az 5 milliárdos szint fölé, akkor az már komoly, százmilliós lyukat üthet a vállalatok büdzséjébe.

Kiskapuk nincsenek?

Forrásaink szerint mivel a kiadványok jelentős része külföldön, többnyire Szlovákiában készül, a nyomdai költségek eleve eltérhetnek (lefelé) a hazai áraktól, így az adó alapja a becslésünknél alacsonyabb is lehet. Találkoztunk olyan véleménnyel is, hogy külföldi beszállító esetén „jóval nagyobb a mozgástér, hogy mit hogyan számolnak el”, illetve így esetleg el lehet kerülni a termékdíj fizetést is. 

Azon túl, hogy a reklámkiadványokat a szakma fontos tájékoztató eszközként tartja, a legnagyobb piaci súllyal bíró szereplőknél mérhető bevételi forrást is jelent, hiszen ezekbe (többnyire) azoknak a beszállítóknak a termékei kerülnek be, akik áldoznak erre. Adódhat tehát olyan lehetőség, hogy a beszállítók - részben - közvetlenül finanszírozzák a kiadványokat, így az nem a kereskedelmi vállalat adóalapját növeli. Bár fizetni senki sem szeretne, de valószínűsíthető, hogy az egy százalékos adókulcsot még lenyelik a kiskereskedelmi láncok. A "mágikus" 5 milliárdos határ felett viszont, ahol az adókulcs 10 százalékra ugrik, biztos, hogy nagyon komoly adóoptimalizálás jöhet.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!