5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A BKV 2011-es költségvetéséből összesen 30 milliárd forint hiányzik, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) bízik abban, hogy a cég anyagi helyzetének megoldásában a kormány is segítséget nyújt, mivel a Fővárosi Önkormányzat költségvetésében nincsenek már milliárdos tartalékok. Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója az MTI-nek adott interjújában azt mondta, szigorúbb bérpolitikára és a finanszírozási rendszer teljes átalakítására is szükség van.

Vitézy Dávid szerint a kormány pénzügyi segítségére, szigorú bérpolitikára és a finanszírozási rendszer teljes átalakítására is szüksége van a BKV-nak. Utóbbi számos lépésből állhat, ilyen a tömegközlekedés áfakulcsának csökkentése, a kedvezményrendszer átalakítása, a buszvonalak üzemeltetésének versenyeztetése, a gépjárműadó központosítása és néhány éven belül dugódíj bevezetése.

A vezérigazgató felhívta a figyelmet arra, hogy a hiány minden évben újratermelődik, olyan megoldást kell találni, amely hosszú távra oldja meg a problémát. A bevételek szintje nem növekszik, jegyáremeléssel nem lehet már több bevételre szert tenni, ugyanakkor a költségszint sem csökkenhet érdemben hosszú távon, sőt, a 4-es metró működtetése további évi 7 milliárdos költséget jelent majd.

Spórolással ez nem hozható be - mondta -, hangsúlyozva ugyanakkor, hogy keresni kell a megtakarítási lehetőségeket is. Ilyen a jobb jegyrendszer, szigorúbb ellenőrzés, vagy a szigorúbb bérpolitika. Ezzel kapcsolatban közölte, eddig csaknem 250 milliót spóroltak így, mivel csökkentették a vezetők bérét és a 150 százalékos prémiumokat 40 százalékra mérsékelték. A költséghatékonyságot és az elöregedett buszpark cseréjét szolgálhatja a buszvonalak részbeni kiszervezése, ugyanakkor az új buszok működtetése mindig többe kerül.

A kormánnyal jelenleg is tárgyalnak arról, hogy milyen módon és mértékben tudnak segíteni a budapesti tömegközlekedés finanszírozásának átalakításában. A BKK több elképzelést dolgozott ki, amelyek a tartós finanszírozást szolgálják, a döntést a kormány és a főváros közötti tárgyalásokon hozzák meg.

Felmerül az is, hogy változtatni kellene a kedvezményrendszeren, de ez nem feltétlenül a kedvezmények csökkentését jelenti - hangsúlyozta. Budapest arra mutatott rá egy tanulmányban: 9 milliárd forint kiesést okoz a BKV-nak az, hogy a törvényben előírt kedvezmények körülbelül egyharmadát senki nem téríti meg.

A BKK szerint felmerülhet az áfakulcs csökkentése is, a valós, hosszú távra szóló megoldás pedig a főváros adókivetési jogának biztosítása, a gépjárműadó átcsoportosítása lehet, hiszen a fővárosi közlekedésért a főváros felel. A hosszú távon is fontos finanszírozási forrást jelentő dugódíjon is dolgoznak - tette hozzá. Megjegyezte: ennek bevezetése kényszer, mivel az Európai Bizottság feltételként szabta meg a 4-es metró támogatásához.

A jövőbeni közlekedési projektekről szólva Vitézy Dávid kiemelte a budai fonódó villamosprojektet. Mint mondta, elengedhetetlen, hogy ez az egyértelműen közhasznú beruházás megvalósuljon, mert a közösségi közlekedés versenyképességét nagyban növeli. Továbbra is kitartanak a jelenlegi műszaki tartalom mellett, és nem fognak olyan kompromisszumokat kötni, amilyeneket a II. kerület vezetése felajánlott. "Nem cserélünk villamosfejlesztést útfelújításra. Álomvilágban él az, aki azt gondolja, hogy Budapest újra olyan jól autózhatóvá válhat, mint amilyen a nyolcvanas években volt, ezt számon kérni egy villamosfejlesztésen tévedés, aránytévesztés" - közölte. A BKK feladata a tömegközlekedés fejlesztése, a városrészben pedig 50 százalék felett van a közösségi közlekedést használók aránya a felmérések szerint.

Vitézy Dávid megerősítette: a II. kerület polgármesterének azon félelmei és aggályai, amelyek szerint csökkenne a közúti kapacitás a villamosösszekötés hatására, alaptalanok. "A Margit híd alatt a maival megegyező számú gépkocsi át tud majd haladni a sávok száma és a jelzőlámpák zöldideje által biztosított kapacitás alapján a villamos kiépítése után is" - mondta. Mivel a levélváltások a kerület polgármesterével nem vezettek eredményre, most a jogi megoldást keresik, erre a közgyűlés is felhatalmazta a BKK-t.

A budapesti közlekedés átalakításával kapcsolatban Vitézy Dávid fontosnak nevezte a személyszállítási törvény elfogadását, mivel ez rendezi majd a szektor jogi hátterét. Sok átalakításba már belekezdtek, a közgyűlés több döntést is hozott, ezek közül a legfontosabb, hogy átadták a fontos fejlesztési projekteket a BKK-nak, illetve állást foglaltak az elektronikus jegyrendszer bevezetése mellett. Vitézy Dávid szerint a legelavultabb jegyrendszer működik most Budapesten, erről a legmodernebbre szeretnének váltani. A végső cél, hogy a BKK szabja meg a paraméterkönyvet, menetrendeket és a tarifarendszert is - mondta.

További hosszú távú gyorsvasúti fejlesztésekben is gondolkodnak, ilyen a 3-as és 4-es metróvonal meghosszabbítása, a 2-es vonal összekötése a HÉV-vel, a HÉV-vonalak felújítása. Ezekre most nincs pénze a fővárosnak, de 2014-től, az új uniós költségvetési ciklusban friss források lesznek, addigra ezeket a lehetséges fejlesztéseket elő kell készíteni, annak érdekében, hogy ne ismétlődhessen meg az, ami 2007-ben, amikor az ország és Budapest előkészített fejlesztések híján nem tudta lehívni az uniós forrásokat - hangsúlyozta. Az előkészítési munka részeként átvizsgálják a 4-es metró második szakaszának üzemmódját és vonalvezetését is.

A további fejlesztésekről szólva elmondta, hogy tíz helyszínen alakítanak ki buszsávokat, külön keret lesz a forgalomtechnikai korrekciókra (lámpahangolásokra, körforgalmak kialakítására, kerékpáros fejlesztésekre), átviszik az 1-es villamost Budára és a Margit híd hídfőinek környékét is rendbe szeretnék tenni, hogy például a 2-es villamostól a nagykörúti villamosok peronjáig akadálymentesen lehessen átjutni a Jászai Mari téren.

MTI

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!