4p

Az 1989-es rendszerváltást követően minden román kormány megpróbálkozott az egykor szebb napokat megélt hazai repülőgépgyártó-ipar feltámasztásával. Az erőfeszítések nem vezettek eredményre.

Az IAR-99: fejre álltak vele

A nyolcvanas évek végén a román repülőgépgyártás - a termelési kapacitás szempontjából - a kilencedik helyen állt a világrangsorban, Izrael és Spanyolország között. 30 ezer embernek adott kenyeret, két gyárban repülőgépeket, egyben helikoptereket állítottak elő, és három szakosodott tudományos intézetben folyt a kutatás. Brit együttműködésben 1979-től gyártották a BAC 1-11 típusú utasszállítót, a jugoszlávokkal közösen saját elfogó vadászgépet terveztek és gyártottak (a "Sas" kódnevű IAR-93-at és a "Sólyom" kódnevű IAR-99-et), Brassóban sikeres helikoptergyár működött, ahol 1968 óta több mint 350 darab Puma és Alouette típusú harci helikoptert gyártottak.

Sikerek...

Úgy tűnik, a piacgazdasági körülmények nem kedveztek az állami kézben lévő román légiiparnak. A privatizáció a kilencvenes évek közepén kezdődött, vegyes sikerekkel. A brassói IAR helikoptergyár 1997-ben nagyon közel állt ahhoz, hogy az amerikai Bell Helicopter Textron megszerezze, de végül az üzlet meghiúsult. Mostanában a francia-német Eurocopter cég érdeklődik igen élénken a brassói cég iránt. Ha a tervezett ügylet megvalósul, az IAR lesz Közép-Kelet-Európa legnagyobb helikoptergyártó üzeme.

A bacaui Aerostar az eredményes "belső magánosítás" példája lehet: az ezredfordulón privatizálták és a részvények többségét a dolgozók, valamint a bukaresti IAROM szerezte meg. A cég (miután az izraeli Elbittel közösen korszerűsítette a román légierő valamennyi MiG-21-esét) sikeresen váltott profilt: a katonai gépekről átállt a polgári légiszállításhoz kapcsolódó karbantartásra és javításra; többek között itt javítják több légitársaság Boeing 737-eseit. A cég 2006-ban 100 millió lejes (30 millió eurós) forgalmat bonyolított le, adózás utáni nyeresége megközelítette a 7 millió lejt (2 millió eurót).

... és kudarcok

Az ágazat két legnagyobb kudarca a craiovai Avioane, illetve a bukaresti Romaero vállalatok nevéhez fűződik. Az előbbinek 1985-2005 között 400 darab IAR-99-es vadászgépet kellett volna gyártania, jelentős részüket exportra, ám mindössze 32 darabot sikerült előállítania. A craiovaiak nem voltak elég rugalmasak, minden reményüket a katonai megrendelésekbe fektették, de Románia NATO-tagságával párhuzamosan kiderült, hogy a hazai gyártású gép nem veszi fel a versenyt sem az F-16-tal, sem a Gripennel, sem a Mirage-zsal.

Jelenleg a cég részvényeinek 81 százalékára keresnek külföldi vevőt; a végső ajánlatokat január közepéig lehet megtenni. Két komoly érdeklődő maradt versenyben: a svéd Saab, illetve a brit AGI Group, a többiek (az izraeli IAI, illetve az olasz Finemecanica) már a tavaly ősszel kiszálltak a versenyből. A legnagyobb esélye a skandinávoknak van, akik állítólag hajlandóak lennének akár egy kicsit fölé is ígérni a cég valós értékének, ha cserébe a román hadsereg a Gripenek mellett döntene. A többszöri leépítést követően mindössze hétszáz alkalmazott várja a heteken belül esedékes döntést.

Az egykor szebb napokat látott IAR-93

A másik nagy kérdőjel a Romaero, melynek privatizációját több millió euróra rúgó adóssága akadályozza. A román kormány ez év tavaszán fogja meghirdetni a cég magánosítását, az állami tulajdonban lévő részvények áruba bocsátásával, amely társaság részvényeinek 73 százalékát jelenti. A vállalat jelenleg a Lockheed Martin-nal kötött, 30 millió dolláros szerződésből él, melynek értelmében a baneasai csarnokokban tartják karban és javítják a román hadsereg C 130 Hercules típusú szállítógépeit. Az olasz Alenia Aeronauticaval nemrégiben aláírtak egy megállapodást repülőgép-részegységek szállításáról.

Akárhogyan is végződnek a privatizációs eljárások, a jelenleg mindössze hétezer embernek munkát adó román repülőgépipar további kétezer alkalmazottól fog megválni ebben az évben. S az is valószínűnek tűnik, hogy a maradók belátható időn belül hazai gyártású repülőgép vagy helikopter előállításában - sokuk őszinte bánatára - nem fognak részt venni.

Bárányi Ildikó

Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!