6p

A korábbi felmérések ugyan azt mutatták, hogy 2020 tavaszán a vállalatok erősen visszafogták a piaci hirdetéseket, ám ez összességében nem látszik sem a TV2 Média Csoport Zrt., sem pedig a Magyar RTL Zrt. eredményén.

A tavalyi évi nagy gazdasági visszaesése az álmoskönyvek szerint komoly kárt kellett volna, hogy okozzon a reklámpiacon. A korábbi – hazai és nemzetközi - statisztikák ugyanis azt mutatták, hogy gazdasági visszaesés esetén a hirdetők visszafogják a költéseiket. Érdemes megemlíteni, hogy a Magyarországon a piaci folyamatokat az elmúlt években az állam eltérítette, miután a kormányzati hirdetések elözönlötték a baráti médiacégek felületeit. Sok tízmilliárdos költésével a reklámpiac legnagyobb szereplője lett a kormányzat, amely tavaly sem fogta vissza magát. Így hiába mutatták azt a statisztikák, hogy tavasszal az egy évvel korábbiakkal összevetve sokkal kevesebb hirdetés futott a tévékben, ez nem érződött a két legnagyobb társaság eredményein.

Növekvő reklámbevétel, több pénz az előfizetőktől

A TV2 eredménykimutatásából az derült ki, hogy nem csak a teljes árbevétele, de ezen belül a hirdetési bevételeik is gyarapodtak, 22,3 milliárd forintról 23,5 milliárdra. Igaz, ennél nagyobb mértékben nőtt a médiacsoport terjesztésből származó bevétele, amely az egy évvel korábbi 15,7 milliárdról közel 18 milliárdra ugrott. Ehhez egyébként szinte biztosan köze van annak, hogy a TV2 Csoport korábban agresszívan bővítette csatorna-portfólióját, így a kábelszolgáltatókon „több pénzt tudnak bevasalni”.

Vida József a TV2 egyik tulajdonosa elégedett lehet az eredményekkel (archív fotó)
Vida József a TV2 egyik tulajdonosa elégedett lehet az eredményekkel (archív fotó)

A fentieknek köszönhetően a TV2 mintegy 45,8 milliárd forintos árbevétellel zárta a 2020-as évet, és 3,9 milliárd forint adózás előtti eredményt realizált. Mint azt a TV2 Média Csoport Zrt. közleménye (és a közétett cégadatok is) jelezték, mind az árbevétel, mind az adózott eredmény jelentősen nőtt az előző évhez képest. Mint írják, a piacvezető hazai televíziós társaság javuló eredményeiben komoly szerepet játszott az elmúlt években végrehajtott költséghatékonysági intézkedéssorozat, illetve a vállalat finanszírozási hátterének restrukturálása. Itt érdemes egyébként egy mondat erejéig megállni, hiszen a társaság beszámolója szerint a vállalatnak továbbra is tetemes, közel 15 milliárd forintos adóssága van. Egy évvel ezelőtt 13,5 milliárd forint adósságuk volt, amelyet a „Tartós kötelezettség kapcsolt vállalkozással szemben” soron tartottak nyilván. 2020-ra ez a tétel kinullázódott, ellenben az „Egyéb hosszú lejáratú hitelek” soron 14,4 milliárd forintot találunk.

A tulajdonosok bankjai hiteleznek

A hitelek forrása kapcsán egyébként tavaly év végén a magyar sajtóban is jelentek meg hírek. Összesen 23 milliárd forint hitelt vett fel a TV2 Média Csoport és az abban tulajdonrésszel is rendelkező, illetve a médiavállalat számára műsorokat gyártó IKO Holding, ennek a vállalatok céges irataiban is nyoma lett. A hitelezők az MKB Bank és a Takarékbank voltak, ami azért érdekes, mert előbbi pénzintézetben Mészáros Lőrincnek van érdekeltsége, míg utóbbi bankot Vida József vezeti. Az említett két üzletember pedig a TV2-ben tulajdonosként érdekelt.

Azt is érdemes megemlíteni, hogy a médiavállalat a csoport felületein elköltött állami milliárdok nélkül minden bizonnyal sokkal nehezebb helyzetben lenne (listaáron tavaly közel 24 milliárd forint értékben költött az állam a társaságnál hirdetésekre, ami a kedvezmények miatt ennél azért valójában jóval kisebb összeget jelent). Már csak azért is, mert a vállalat viszonylag erősen eladósodott, igaz, ezek a mutatók javultak a tavalyi évben. A kötelezettségek aránya 77 százalékról 70 százalék alá csökkent, és a kockázatosabb rövid lejáratú kötelezettségek terén is javulás volt, hiszen ennek aránya 38 százalék feletti szintről 33 százalékra csökkent.

A TV Csoportnál az egy évvel korábbi 345 fővel szemben 2020-ban 361 fő volt az átlaglétszám. A vállalat számukra 3,6 milliárd forintot fizetett ki munkabérként, amely a nemzetgazdasági átlagnál értelemszerűen magasabb.

Hogyan zárta az évet RTL?

Kicsit bonyolultabb helyzetben vagyunk, ha az RTL Magyarországi eredményét szeretnénk áttekinteni. A médiacsoport kapcsán ugyanis a magyar cégnyilvántartásban a Magyar RTL Zrt. (M-RTL Zrt.) számait találjuk meg. Ez a vállalkozás ugyanakkor csak részben fedi le a magyarországi műsorszolgáltatást, mert vannak olyan tevékenységek, amelyeket az RTL Group más leányvállalatai révén végez. Eközben viszont a magyarországi „zászlóshajó” műsorgyártási tevékenysége részben az anyacég felé kerül kiszámlázásra.

Mielőtt az RTL Magyarország számaira rátérnénk, érdemes azért megnézni az elmúlt évek tükrében az M-RTL adatait megnézni. Ez ugyanis vélhetőleg pontosabb képet fest a piaci folyamatokról. Noha az árbevételét tekintve ez a társaság is növelni tudta a bázishoz képest a számait, a tavalyi év nehézségei a nyereség soron már tükröződtek.

Noha az RTL Magyarország nem egy önálló jogi entitás, hanem a luxembourgi székhelyű tulajdonos, az RTL Group által a hivatalos tőzsdei jelentésekben használt gyűjtőnév, a társaságnak vannak a magyarországi operációra vonatkozó számai. A vállalat ezeket külön is közzétette, hangsúlyozva, hogy ezek a számok több vállalat (rész)eredményéből adódnak össze, amelyek Magyarországra, magyar nyelven műsorszolgáltatást végeznek.

Az RTL Magyarország teljes konszolidált árbevétele a koronavírus okozta reklámpiaci krízis, és az ebből eredő televíziós reklámbevételek csökkenése ellenére is 105 millió euró volt, ami 7,89 százalékkal, azaz 9 millió euróval kevesebb, mint a 2019-es évben volt. Az RTL Magyarország eredménye (EBITA) - az év során bevezetett költségcsökkentések és a programming tervek átütemezésének köszönhetően - 7,7 millió eurós pozitív egyenleget mutat. Ez némileg elmarad a 2019-ben elért 10 millió euró szinttől.

Miközben a TV2 Csoportnak az eredmények kapcsán kiadott közleménye nem taglalta a gazdaságban és a reklámpiacon tapasztalt nehézséget, az RTL vezetőjének nyilatkozatában ezek előkerültek. Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója ugyanis így kommentálta a folyamatokat: „A koronavírus-járvány okozta reklámpiaci visszaesés ellenére is sikeres évet zártunk tavaly. A piaci szereplők számára releváns mutatók alapján az RTL Magyarország 2020-ban is tartotta piacvezető pozícióját. A 18-49 éves korosztály körében, főműsoridőben átlagosan 26,6 százalékos átlagos közönségarányt értünk el, szemben a TV2 Csoport 25,0 százalékos eredményével”.

Figyelmes olvasóinknak feltűnhet, hogy a cikkben idézett TV2-es komment is piacvezetőként illeti a társaságot, ahogy az RTL vezetője is így hivatkozik saját csatornáira. Ennek hátterében az áll, hogy a két vállalat különböző célcsoportok és idősávok alapján méri össze a teljesítményét a versenytárséval, így a saját szempontjából mindkét vállalatnak igaza van, amikor saját pozíciójáról beszél. (A témával korábban több írás keretében is foglalkozott az mfor.hu.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!