6p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Már egy hete a benzinkutak legfeljebb 480 forintért adhatják a 95-ös benzin és a gázolaj literjét. Az érintett kúthálózatokat képviselő szakmai szervezet szerint a lépés komoly veszteséget okoz az üzemanyag-kiskereskedelemben, ennek ellenére a Mol jelezte, hogy átvenné a bajba jutott egységeket. Mi van a háttérben?

Gulyás Gergely másfél hete jelentette be, hogy a kormány árszabályozást vezet be a legnagyobb forgalmú üzemanyagokra, vagyis a 95-ös benzinre és a gázolajra. Akkor mindkét termék ára jellemzően 505 és 515 forint között szórt a nagyobb hálózatoknál. Ha valakiben komolyan felmerült a kérdés, hogy a kormány vajon a piaci szereplőkre hárítja-e a "nagyvonalú" rezsicsökkentő lépés költségeit, az a másnapi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból megkapta a választ.

4-5 milliárdot bukhat a Mol

Miután a piaci hírek szerint a kiskereskedelmi árrés az üzemanyagok esetén nagyságrendileg 25-30 forint literenként, kiderült az is, hogy ezek árusítása veszteséges lesz a jövőben. Az egyik legismertebb hazai energiaipari elemző, Pletser Tamás a lehetséges mínusz kapcsán a Mol esetén számszerűsítette is ennek várható hatását.

"Becslésünk szerint 20-25 forintot veszít a Mol literenként a kormányzati lépés miatt, ami azt jelenti, hogy 4-5 milliárd forintos EBITDA-csökkenést okoz a döntés. Összehasonlításképpen, a Mol-csoport 2021-es éves eredményére vonatkozó várakozásunk 986 milliárd forint, szóval a hatás egy százalék alatt van erre vetítve" - írta az az Erste Befektetési Zrt. munkatársa.

A hatósági ár a Molnak fáj legkevésbé? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
A hatósági ár a Molnak fáj legkevésbé? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Ez önmagában is tetemes mínusz, amin ronthat, ha a nagykereskedelmi árak tovább emelkednek. Ebben az esetben ugyanis a kutak költsége tovább növekszik, miközben a bevételeik nem. Arról nem is beszélve, hogy egy ilyen forgatókönyv esetén vélhetőleg tovább rontotta volna a cégek helyzetét, hogy a határmenti töltőállomásokon a külföldről érkező autósok plusz forgalmat generálnának, növelve a bukót.

Átvennék a bajba jutott kutakat

A kutak tulajdonosai ráadásul nem is tudják meghekkelni a rendszert úgy, hogy a veszteséges termékek értékesítését felfüggesztik. Egy múlt hétvégén megjelent rendelet ugyanis igyekszik megakadályozni, hogy a benzinkutak üzemeltetői esetleg kijátsszák a szabályokat. A rendelet szerint abban az esetben, az üzemeltető köteles üzemszünetet hirdetni, ha 7 napon belül összesen 48 órán keresztül nem tudja az érintett két üzemanyagfajtával kiszolgálni a vásárlóit. Ebben az időszakban más kereskedelmi tevékenységet sem folytathat, tehát a shop, kávézó, étterem részre is vonatkozik az üzemszünet. Arra sincs lehetősége az üzemeltetőnek, hogy más ok miatt hirdessen üzemszünetet, vagy csökkentse a nyitvatartási idejét.

Nyitottak ugyanakkor egy „kiskaput”, bár valójában ez nem segítség a kutasoknak. Nem véletlen, hogy Dávid Ferenc, laptársunknak, a Privátbankárnak nyilatkozva úgy jellemezte a helyzetet, hogy a "hadiállapot bevezetésére" emlékeztet, ami a benzinkutakkal történik. Aki nem akar vagy tud megfelelni az előírásoknak, engedélyezik, hogy felfüggessze a tevékenységét, ugyanakkor ezek a kutak sem zárnak be. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ugyanis már korábban jelezte, hogy azoknak a benzinkutaknak az üzemeltetésére, amelyek felfüggesztik a működésüket, múlt csütörtökig lehet pályázni.

Az ITM felhívására egyetlen cégként a Mol jelentkezett, hogy átvenné a bajba jutott töltőállomások üzemeltetését. Azt közölte az olajtársaság magyarázatként, hogy: „A Mol stratégiai vállalat, egyik legfontosabb feladata Magyarország üzemanyag-ellátása. A Mol az ITM kiírását követően jelezte, hogy megfelel azoknak a feltételeknek, amelyekkel a folyamatos ellátás érdekében a veszélyhelyzet idején átmenetileg képes a minisztérium által kijelölt töltőállomások üzemeltetésére, ezzel járulva hozzá, hogy a településeken, a régiókban folyamatos és zavartalan legyen a hozzáférés a benzinhez és a gázolajhoz.”

Egy profitorientált vállalat nem lehet Teréz anya

Jó szokás szerint a Mol bejelentésére megindult a találgatás, hogy vajon milyen hátsó szándék vezetheti az olajcéget. A spekulációk során felmerült, hogy a vállalat lépését és azt, hogy szó nélkül lenyelik a békát, a kormány majd viszonozza más módon. Erre a forgatókönyvre nem, hogy bizonyíték, de egyelőre semmi jel sem utal, ugyanakkor hozzátehetjük, hogy a bankvilágban azért volt arra példa, amikor a kormány a számára kedveseket egy fájó döntés után némileg kompenzálta.

Olyan találgatás is volt, amely szerint az egy-egy kút esetén várható néhány tízmilliós veszteség azért érheti meg, mert később a Mol kitúrhatja majd az eredeti tulajdonost, és relatív olcsón növelheti a hálózatát. Hozzátehetjük ugyanakkor, hogy a Mol jelenleg 468 töltőállomással rendelkezik az országban, amivel lefedi teljesen a hazai piacot, nem biztos, hogy a cégnek szüksége van további - vélhetőleg normál esetben kisebb forgalmú – benzinkutakra.

Nem botlottunk ugyanakkor bele egy ezeknél is kézenfekvőbb magyarázatba. A Mol ugyanis az olajipar teljes vertikumát átfogja, hiszen foglalkozik kitermeléssel, finomítással, nagykereskedelemmel és természetesen kiskereskedelemmel is. Tehát elméletileg az értéklánc minden egyes lépésében a nemzeti vállalat pénzt keres. (A gyakorlatban ez nem biztos, hogy valóban így van, hiszen Magyarországon a Mol évente nagyjából 13 ezer hordónyi olajat bányászik, ám a felhasználás ennél sokkal nagyobb. Ugyanakkor a magyar cég által például Tunéziában vagy Pakisztánban a felszínre hozott olajat nem éri meg ideszállítani, így a százhalombattai finomítóban jelentős részben orosz olajat dolgoznak fel.)

Amennyiben a Mol az utolsó lépcsőfoknál, vagyis a kiskereskedelemben nem keres pénzt, az nyilván fáj neki, és rontja az üzletág eredményességét. Ugyanakkor számukra még így is megérheti az üzemanyagok értékesítése.

Iparági forrásaink szerint ugyanis a többi – fent felsorolt - üzletág révén a tevékenység teljes vertikumát tekintve így is literenként 100 forint nyeresége lehet a vállalatnak.

Tehát miközben a csak töltőállomást üzemeltető vállalatoknak jelen pillanatban az a jó, ha minél kisebb a forgalmuk, addig elvileg a Mol számára csoportszinten a bővüléssel járnak a legjobban. Ezért akár az is opció lehet, hogy átvesznek kutakat, időlegesen benyelik a kiskereskedelmi tevékenység veszteségét, amit ugyanakkor más területeken kompenzálni tudnak.

Persze az olajcég számára ebben a helyzetben a non plus ultra megoldás az, ha átmenetileg a fogyasztók más hálózatok egységeinél tankolnak, így a Molnál a nyereséges tevékenységek eredménye csapódik csak le. Eközben pedig a márkázott kutak esetében jellemzően külföldi vetélytársaknak pedig le kell nyelni a kiskereskedelmi tevékenységből származó veszteséget.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!