5p

Az ausztrál kormány tavalyi javaslata szerint fizetnie kellene a Google-nak és a Facebooknak azért, hogy használhassák a kiadók által előállított tartalmakat. Ez nagyban segítene a bajba jutott médián.

A Google válaszul az ausztrál kormány kezdeményezésére most azzal fenyegetőzik, hogy amennyiben a javaslatot elfogadnák, bezárja keresőjét Ausztráliában, írja a Financial Times.

Mel Silva, a Google ausztráliai leányának vezére a pénteki canberrai szenátusi meghallgatáson azt állította, hogy a törvényjavaslat "kivitelezhetetlen" és "észszerűtlen", valamint hónapokig tartó patthelyzetet eredményezne a Big Tech cégei és a kormány között.

Silva szerint a javaslat törvénnyé válása esetén "nem marad más választásuk, mint a keresőmotor leállítása Ausztráliában".

Melanie Silva, a Google ausztráliai ügyvezetője a canberrai szenátusi meghallgatáson (Forrás: APH)
Melanie Silva, a Google ausztráliai ügyvezetője a canberrai szenátusi meghallgatáson (Forrás: APH)

Az ausztrál kormány törvényjavaslata illeszkedik a Big Tech cégeire nehezedő nyomásgyakorlás folyamatába: mind az Egyesült Államok, mind az Európai Unió konkrét lépéseket tesz a tech óriások piaci dominanciájának megfékezésére

Erről korábban itt írtunk kimerítően: Elszántnak tűnik a nyugati világ a Facebook és társai megregulázására. 

Az ausztrál kormány szerint a törvényjavaslat "világelső" és szükséges egy fenntartható médiapiac érdekében. A tervezet egy olyan választottbírósági mechanizmuson alapulna, amely kötelező érvényű döntéseket hozna arról, hogy a közösségi médiát üzemeltető cégeknek mennyit is kellene fizetnie a kiadóknak, médiacégeknek.

A YouTube-ot üzemeltető Google már eddig is erőteljesen tiltakozott a tervek ellen. Becslések szerint a cégnek havi 19 millió felhasználója van Ausztráliában, ami azt jelenti, hogy a 25 milliós ország túlnyomó többsége a Google-t használja.

Nem meglepő módon a Facebook is ellenzi a javaslatot, és megismételte korábbi fenyegetését, miszerint a terv elfogadása esetén az ausztrálok nem oszthatnak meg híreket a világ legnagyobb közösségi oldalán.

Scott Morrison miniszterelnök úgy reagált a Google bejelentésére, hogy "fenyegetésekre nem válaszolnak".

Silva úgy véli, hogy a híroldalaknak való fizetés nemcsak a web alapvető működési elvét sérti, de tarthatatlan percedenst teremtene a Google, sőt, az egész internet és a digitális gazdaság számára is.

A kontextus kedvéért lássuk, hogyan alakult  a Google bevétele a tavalyi harmadik negyedévben: a tavalyi jelentések 46,17 milliárd dollárról szóltak, felülmúlva a 42,9 milliárd dolláros várakozásokat, hirdetési bevétele 37 milliárdra rúgott, negyedéves nyeresége pedig 12,589 milliárd dollár lett. Vagyis idén bőven 130 milliárdos bevételre tesz szert a keresőóriás.

A Google hirdetési bevételeinek alakulása (Forrás: CNBC)
A Google hirdetési bevételeinek alakulása (Forrás: CNBC)

Noha a kereső leállítása ezt sugallná, a Google a legkevésbé sem akarja elhagyni az ausztrál piacot, Silva szerint ugyanis van mód arra, hogy a törvényjavaslat nélkül is támogassák az újságírást. 

Itt elsősorban a tavaly októberben indított mobilfunkcó, a Google News Showcase-re kell gondolni, amelynek keretében 3 év alatt 1 milliárd dollárt juttatnának vissza az újságoknak, médiavállalatoknakVagyis az éves szintű 130 milliárdos bevételből juttatna vissza 330 milliót a cég a kiadóknak, azaz a bevételének 0,2 százalékát, negyedéves nyereségének 2 százalékát. Azoknak a kiadóknak, amelyek a keresések vagy a Facebook esetén a megosztások, a felhasználói aktivitás jelentős részét generálják. Magyarán szólva: ezen keres nagyon sok pénzt a Big Tech.

A programnak 450 partnere van világszerte, de Ausztráliában pillanatnyilag leállították. Silva szerint ugyanakkor a kezdeményezés lehetőséget adna a Google számára, hogy megegyezzen a kiadókkal.

A törvényjavaslatról az év elején szavaznak.

Vélemény

Látható, hogy a Big Tech cégeit korábban övező pozitív hangulat szerte a világon eltűnőben van, és mind a politikusok, törvényhozók, mind a civil szervezetek, állampolgárok egyre növekvő aggodalommal nézik, mekkora hatalomra is tettek szert ezek a cégek. A Facebook (és a többiek) sorozatos adatkezelési, hírkezelési botrányai megingatták a bizalmat bennük, miközben a koronavírus-járvány okozta válság több iparágat - köztük a médiát - is súlyosan érint, a Big Tech részvényei szárnyalnak, profitjuk nő. Nem lenne ördögtől való elképzelés, ha a híreket drágán előállító kiadók (mert a valódi újságírók munkája, ideje, utánajárása sok pénzbe kerül) ugyanúgy részesednének a bevételekből, ahogy a kábelszolgáltatók fizetnek a csatornáknak azért, hogy kínálatukba felvegyék az adott csatornát. Egy ilyen kezdeményezést persze csak törvényhozói szinten lehet elképzelni, ráadásul rengeteg érdeket sért - ez látható most is a Google és a Facebook vehemens tiltakozásából. 

Míg azonban ezek hosszú hónapokban vagy inkább években mérhető csatározásokat jelentenek a legmagasabb szinten, az olvasóknak mint állampolgároknak addig is létfontosságú, hogy hiteles információkhoz jussanak hozzá. Ahogy többször is írtuk, más megoldást nem látunk, csak az előfizetést. Válasszon mindenki 1-2 vagy több lapot, amelyikben megbízik, és fizessen rá elő - hogy ne a fejünk fölött, a tudtunk nélkül dőljenek el a dolgok.

Ránk itt lehet

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!