5p

Merthogy az Allianz és a Generali évek óta kirobbanthatatlan az élről, rajtuk kívül azonban csak hárman maradtak a helyükön a tavalyelőtti top tízből. 2018 mégis amiatt maradhat emlékezetes, hogy a kettővel, 23 biztosítóra szűkült mezőny összesített díjbevétele először került ezermilliárd forint fölé.

Mindössze három biztosító kasszírozott kevesebbet a magunk mögött hagyott évben, mint a tavalyelőttiben - állapítható meg a cégek május 31-éig közzétett 2018. évi beszámolóiból. Valamennyien életbiztosítók: a hazai piacon a lábát a rendszerváltás után első külföldiként megvető NN, valamint a Magyar Posta és a Cardif erre az üzletágra fókuszáló cége. Évek óta tartó tendencia ugyanis, hogy az úgynevezett nem-élet ági szerződésekből többet kötünk, mint az élet-ágiakból. 2017-ben fordult először elő, hogy az előbbiek már nemcsak a bővülés összesített éves százalékos változásában haladták meg az életbiztosítások gyarapodását, hanem már a totál volumenük is magasabb. Míg az élet-ági díjakból származó 2018-as biztosítói bevételek közel 3,5 százalékkal főzték le az egy évvel korábbiakat, addig a nem-élet ágiak háromszor jobban, 10,5 százalékkal – derül ki a Magyar Nemzeti Bank március végén publikált, még előzetes adataiból.

Elégedettek lehetnek a müncheni központban
Elégedettek lehetnek a müncheni központban

Fotó: coindesk.com

E számok mögött nemcsak az áll, hogy a magyarok öngondoskodási hajlandósága hagy maga után (nem is annyira) némi kívánnivalót, vagyis, viszonylag kevesen foglalkoznak azzal, hogy bármikor eltávozhatnak az élők sorából, s szeretnék, ha emiatt hátrahagyott szeretteik ne kerüljenek megoldhatatlan anyagi helyzetbe. Hanem az is, hogy a vagyontárgyaink értékének a védelme egyre nagyobb figyelmet kap. Igaz, ez sem feltétlenül önkéntes alapon, amit jól mutat a kötelezőgépjármű-felelősségbiztosítás dinamikus bővülése, ami egyebek mellett a casco-kötésekét is lekörözte.

Az összességében 7,1 százalékkal emelkedett bruttó díjbevételek 2018 végén átlépték az ezermilliárd forintos lélektani határt. Ezek biztosítónkénti megoszlása egy kivételével alig változott. Az Union Vienna Insurance Group a tavalyi év végén 70 százalékkal több díjbevételt tudott felmutatni, mint a tavalyelőttin, aminek következtében a 2017-ben még 5 százalék alatti piaci részesedése közel 7,6 százalékosra ugrott. Ennek oka azonban prózai: osztrák tulajdonosa, a Vienna Insurance Group AG a másik két magyarországi érdekeltségét – az Erste Vienna Insurance Group Biztosítót és a Vienna Life Vienna Insurance Group Biztosítót – beolvasztotta.

 

Az ily módon megerősödött Union a 2017-es 9. helyéről a 6.-ikra ugrott előre. Érdekes módon a megelőzöttek közül a Magyar Posta életbiztosítójának pozíciója nem változott, miután az Uniqa még ennél is nagyobbat lépett hátrább. Az alsóbb régiókban lévők jóformán csak a két biztosító megszűnésének köszönhetően kerültek feljebb, mindössze a CIG Pannónia két cége, valamint az Európai Utazási Biztosító lépett előre abszolút értelemben is.

Bár tavaly enyhén csökkent a biztosítói piac koncentrációja, a díjbevételek több mint felét továbbra is négy cég szedte be, a top 9 pedig a 86 százalékát. Közülük csak az évek óta első Allianz tudta tovább növelni részesedését, az 2018 végén már megközelítette a 16 százalékot, s az előnye is hízott, miután a mögötte lévő négyes tortaszelete kivétel nélkül kisebb lett. A legjobban a már említett NN-é, amelynek csaknem 13 százalékkal zsugorodott díjbevételei az előző évinél több mint két százalékponttal szűkebb, 7,8 százalékos piaci részesedést eredményeztek. Összességében egyébként a 23-as mezőnyből eggyel kevesebb biztosító súlya nőtt, mint amennyié csökkent.

Bár a bankokhoz hasonlóan a biztosítóknak is sokba került az üzleti aktivitás fokozásának és a digitalizációnak a finanszírozása, valamint a növekvő bérigények kielégítése, van egy lényeges különbség: mindezek ellenére ők az előző évinél magasabb – méghozzá közel 16 százalékkal –, együttesen 74,2 milliárd forintos profitot termeltek. E sorból mindössze az Ergo Életbiztosító lógott ki, ám bizonyos értelemben ő is előrelépett, mivel 2018-ban csaknem feleakkora veszteséget szenvedett el, mint 2017-ben.  Más kérdés, hogy ez már német tulajdonosa fejét aligha fájdítja, lévén, hogy az Ergo beolvad a Generaliba, ehhez májusban már meg is kapta a Gazdasági Versenyhivatal engedélyét – ahogy arról az Mfor.hu elsőként beszámolt.

A 22 nyereséges biztosító közül 16-an értek el magasabb profitot 2018-ban, mint 2017-ben. A legjobban, közel ötszörösére a Magyar Posta Biztosító növelte pozitív eredményét, mintegy háromszorosára a Genertel és az Union Vienna, míg dupláznia a Signal iDunának és a CIG Pannónia Életbiztosítónak sikerült. A féltucat, alacsonyabb nyereséget elkönyvelt cég közül a Cardif Életbiztosítónak feleannyinál is kevesebb profittal kellett beérnie, de a Grawe Életbiztosító, a D.A.S. Jogvédelmi Biztosító és a Wáberer Hungária Biztosító is kétszámjegyű csökkenést szenvedett el.

 

Az Aegon az előző évinél több mint 6 százalékkal kisebb eredményt termelt holland tulajdonosának. Ennek ellenére a koncentráció a nyereségeknél még nagyobb, mint a díjbevételeknél, az első három, az Allianz, a Generali és az Aegon adta a szektor 2018-as összprofitjának 57 százalékát.

Összességében a nagyobb nyereségtömeg mellett az is mutatja, mennyire jó évet zárt 2018-ban a biztosítási szektor, hogy a díjbevételekhez viszonyított 7,26 százalékos profitrátája közel fél százalékponttal magasabb lett az egy évvel korábbinál. E tekintetben kétszámjegyű gyarapodást heten tudtak felmutatni: Magyar Ügyvédek Kölcsönös Biztosító Egyesülete (31,64 százalék), Európai Utazási Biztosító (16,43 százalék), Allianz (12,21 százalék), Wáberer Hungária (11,53 százalék), KÖBE Közép-európai Kölcsönös Biztosító Egyesület (11,46 százalék), Cardif Biztosító (11,34 százalék) és Aegon (10,32 százalék).

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!