6p

A fővárosi közlekedésszervezésért felelős Budapesti Közlekedési Központ ismét nyereséges lett, ám a közösségi közlekedéshez járműparkot és személyzetet biztosító BKV Zrt. egyre jelentősebb veszteséget halmoz fel. Utóbbinál az alkalmazottak fizetésemelése volt jelentős tétel, de még mindig nem heverték ki az energiaválság okozta költségemelkedést sem.

Kis túlzással azt mondhatjuk, semmi izgalmas nem történt a budapesti közösségi közlekedés táján - legalábbis ez olvasható ki a szolgáltatást biztosító Budapesti Közlekedési Központ Zrt. (BKK), illetve a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) frissen közzétett 2023-as beszámolóiból. Pár érdekességet azonban ki tudunk emelni, amit most megosztunk olvasóinkkal is.

Kiderült, hogyan teljesített tavaly a főváros közösségi közlekedése
Kiderült, hogyan teljesített tavaly a főváros közösségi közlekedése
Fotó: MTI / Kovács Tamás

Előbbi árbevétele ismét meghaladta a pandémia előtti szintet: ez az összeg 2019-ben 90,3 milliárd forintra rúgott, míg a 2022-es 86,8 milliárd forint 8 százalékkal, 93,7 milliárd forintra nőtt. Ezzel párhuzamosan a közlekedési cég profitja is újra emelkedni kezdett, a 2022-es 240 millió forint után

tavaly 753 millió forint adózott nyereséget produkáltak.

A pozitív eredmény azonban még mindig csak szépségtapasz. A cég saját tőkéje 3 milliárd 261 millió forintot tesz ki, ebből azonban 3 milliárd 380 millió forintot a lekötött tartalékok összege. Ennek zömét pedig két tulajdonosi pótbefizetés adja: a Fővárosi Önkormányzat 2021-ben 1,5 milliárd, 2022-ben pedig 1,76 milliárd forintot tolt a BKK-ba a veszteségek fedezésére.

A BKK-nál legnagyobb mértékben a jegy- és bérletértékesítésből származó bevétel ugrott meg: a 2023-as 69,9 milliárd forint csaknem negyedével, 24 százalékkal több, mint egy évvel korábban. A beszámoló kiegészítő melléklete szerint a menetdíjbevételek 62,2 százalékát kitevő bérletekből származó bevétel 43,5 milliárd forint volt, ez a megelőző évinél 6,9 milliárd forinttal több. A dokumentum megjegyzi, a többszöri felszállásra jogosító jegyek (így például a 30 és 90 perces időalapú jegyek) fellendülésének egyik oka, hogy sokan a dolgozói bérletet ilyennel váltották ki. Az időalapú jegyeket a BKK 2022 tavaszán vezette be.

A pótdíjak is tovább emelkedtek a fővárosi közlekedésszervező cégnél, a 2022-es 2,7 milliárd forintról 3,3 milliárdra. Ennek oka – a tavalyelőtti emelkedéshez hasonlóan – most is a 2022 szeptemberében megemelt büntetési tételek mértéke, de a kiegészítő melléklet megjegyzi azt is, „a pótdíjak összetétele eltolódott az azonnal térülő helyszíni pótdíjak felé, csökkentve a magasabb operatív költségekkel és bizonytalan kimenettel járó utólagos pótdíj súlyát”.

A Rumbach Sebestyén utca bevételeinek legnagyobb tétele a Fővárosi Önkormányzattól kapott közlekedésszervezési támogatás. Ennek összege 2023-ban 141,5 milliárd forintot tett ki, ez 4,8 százalékkal haladja meg a 2022-es értéket. Mint a kiegészítő melléklet fogalmaz,

„a magasabb összegű forrást az energiaárak és infláció növekedés hatására a BKV és az ArrivaBus költségeinek jelentős emelkedése tette szükségessé, melyre csak részben nyújtottak fedezetet a BKK saját menetdíjbevételei”.

A BKK költségeinek legnagyobb összegét az előbbi tétel „másik lába”, a BKV-tól, illetve más szolgáltatóktól (konkrétan az ArrivaBustól) igénybe vett és továbbközvetített szolgáltatások díja tette ki tavaly is. A BKV-nak a 2022-es 155,3 milliárd forint helyett már 167,1 milliárd, míg az ArrivaBusnak a tavalyelőtti 28,6 milliárd után már 33,9 milliárd forintot fizetett a BKK a járművek és a személyzet igénybe vétele után. Azaz a korábbi 183,9 milliárd helyett már 201 milliárd forintba került a főváros közösségi közlekedésének biztosítása. A kiegészítő melléklet tanúsága szerint az ArrivaBus esetében a költségnövekedést elsősorban az üzemanyagárak emelkedése, míg a BKV-nál elsősorban a kialkudott bérfejlesztés okozta a költségnövekedést.

Ezzel a lépéssel egyébként tavaly a BKV-nál „helyre is állt a rend”, ami 2022-ben kivételesen megbomlott: a cégnél ismét meghaladta a személyi jellegű ráfordítások összege az anyagjellegű ráfordításokét. És hiába emelkedett a cég értékesítésből származó árbevétele 8,2 százalékkal, 174,3 milliárd forintra (melyből – mint láttuk – a legnagyobb részt, 167,1 milliárd forintot a BKK-nak számlázott ki), a vesztesége a 2022-es 26,2 milliárd forint után tavaly 28,5 milliárd forintot tett ki.

A személyi jellegű kifizetések 10,8 százalékos emelkedése mellett (ezen belül a bérköltségek 11,4 százalékkal nőttek) az anyagjellegű ráfordítások „csak” 5,3 százalékkal lettek magasabbak. Utóbbi tétel 2021-ről 2022-re ugrott meg jelentősen, tavaly májusban azt az évet elemezve itt írtunk róla:

Az anyagköltségek közül a buszok hajtásához használt gázra és gázolajra elköltött összeg jelentősen, 18 százalékkal csökkent, 2023-ban 11,9 milliárd forint volt. A kiegészítő mellékletben az olvasható, hogy ennek egyik oka az üzemanyag egységárának csökkenése, mások oka pedig az, hogy a hármas metró felújításának befejeztével kevesebb autóbuszos pótlási teljesítményre volt szükség.

A szintén az anyagköltségek között szereplő vontatási áramról (azaz a metrók villamosok, trolibuszok „üzemanyagáról”) a dokumentumban az szerepel, annak éves egységára nem tér el jelentősen a 2022-es éves átlagtól, ám a hármas metró újraindulásával a felhasznált mennyiség megemelkedett, ez okozta ennek a költségelemnek 3,1 százalékos, 16,3 milliárd forintra növekedését.

Az anyagköltségen belül szintén jelentős tételt (egy ötödét) tesz ki a járműalkatrészek, fődarabok költsége. Ez a 2023-ban 11,8 milliárd forintra rúgó összeg egy év alatt 15,9 százalékkal emelkedett, a kiegészítő mellékletben olvasható indoklás szerint ez „összefüggésben van a járművek saját hatáskörben végzett javításával, karbantartásával, továbbá az árak emelkedésével”.

Egyre drágább az alkatrész
Egyre drágább az alkatrész
Fotó: MTI / Máthé Zoltán

A folyamatosan növekvő veszteség ellenére a BKV helyzete most még stabil, a 116 milliárd forintos jegyzett tőkét ugyanis 79,9 milliárd forintos tőketartalék is erősíti. A korábbi évek nyereségéből képződött eredménytartalékot az utóbbi évek veszteségei csak most „élték fel”, ez a forrásoldali mérlegsor a tavalyi 16,5 milliárd forintos pluszból most 9,8 milliárdos mínuszba fordult, ám ebbe még nincs átvezetve az idei év 28,5 milliárdos vesztesége. Ezért középtávon mindenképp megoldást kell keresni a cég finanszírozására, ugyanis ha a veszteségek továbbra is hasonló ütemben emelkednek, a jegyzett tőke és a tőketartalék nagyjából hét évre lesz elegendő.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!