5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A globális nagyvállalatok az arculati kampányaikban szinte mindig kockázatkerülők, éppen ezért volt bombameglepetés, hogy a Nike egy igencsak megosztó személyiséget szerződtetett. A befektetők meg is ijedtek ennek következményeitől.

 

Sztárokkal reklámozni nem újdonság, ha megfelelően átgondolják és valósítják meg az ilyen kampányokat, akkor mindkét fél profitálhat belőle. Ilyenkor a vállalatok a saját felépített márkájukat egy ismert ember imázsával kötik össze, ha a reklámarcot megfelelően választják ki, akkor ez tovább erősítheti az eladni vágyott terméket. Ennek ugyanis van egy olyan üzenete, hogy ha az adott személy fogyasztja a hirdetett terméket, használja a reklámozott szolgáltatást, akkor az minden bizonnyal jó minőségű, érdemes tehát követni.

Míg korábban elsősorban a nagy hollywoodi színészek kaptak ilyen jellegű felkérést, addig napjainkban egyértelműen a sportolók a legfontosabb reklámarcok. Ebben szerepet játszik az, hogy a szórakoztatóipar árnyoldalairól az elmúlt évtizedben elég sok minden napvilágra került, ami árnyalja a sztárokról kialakult képet is. Ezzel szemben a sportolók többségéről még mindig többnyire a heroikus küzdelemben dialdalmaskodó példakép van az emberek fejében. Ha pedig egy sztár ezt az imázst megsérti, akkor rövid úton felbontják vele a cégek a reklámszerződésüket. Így volt ez például a doppingbotrányba keveredett kerékpáros Lance Armstronggal, a feleségét megcsaló golfbajnokkal, Tiger Woods-szal is. De amikor az elmúlt időszak egyik legnagyobb kosárlabdázója, Kobe Bryant ellen szexuális zaklatás vádja merült fel, akkor mögüle is kihátráltak a támogatók. Az elv ugyanis az volt, hogy maximálisan kerülni kell a megosztó személyiségeket, mert ha a sztár hirneve nem makulátlan, az a vállalatról kialakítandó képet is sértheti.

Éppen ezért keltett nagy feltűnést, hogy a Nike legújabb kampányába egy olyan NFL játékos került, aki néhány éve ugyan még a Super Bowlba jutott, ma viszont részben politikai állásfoglalása miatt csapata sincs. Colin Kaepernick, a San Francisco korábbi irányítója volt az ugyanis, aki a rendőri brutalitás és túlkapások miatt tiltakozó akcióba kezdett, amelyhez később nagyon sok játékos csatlakozott. Más kérdés, hogy az amerikai himnusz alatt térdelő játékosok viselkedése nagyon megosztotta a közvéleményt. Donald Trump elnök például egyfajta keresztes háborút hirdetett nem csak a játékos, de a szerinte engedékeny liga ellen is.  Bár a játékos teljesítménye visszaesett, ám a szakértők egyöntetűen úgy látják, hogy legalább cserejátékosként simán helye lenne az NFL-ben, hiszen nála sokkal gyengébb képességű játékosok is kapnak szerződést.

A csapatok tulajdonosai azonban nem akarnak sem az elnökkel, sem az erősen patrióta érzelmű rajongókkal konfrontálódni, így a végig tiltakozott szezon után senki sem állt szóba Colin Kaepernickkel. A csapatok diszkriminációja miatt egyébként a játékos jelenleg is perben áll a ligával. Ezek után finoman szólva sem hétköznapi, hogy reklámszerződést kapjon a világ legnagyobb sportszergyártójától.

A Nike ugyan többször is kiállt már fontos társadalmi ügyekért, de egészen más a megítélése, ha egy vállalat például sérült embereket támogat, mintha nyíltan szembeszáll az amerikai elnökkel. A cég az állásfoglalás ellenére is valószínűleg óvatosan fogja az ügyet kezelni, mert bár úgy értékelhetik, hogy a Kaepernickkel egyetértők nagyobb bevételt jelenthetnek, de vélhetőleg nem akarnak túlzott feszültséget sem okozni. Arról nem beszélve, hogy az NFL-lel is van egy igen értékes szerződésük, amit aligha szeretnének kockára tenni.

A Nike mindenestre kiverte a biztosítékot, és a hír bejelentése után Donald Trump támogatói a közösségi médiában a sportszergyártó bojkottjára szólítottak fel. A #NikeBoycott hashtaggel posztolt üzenetek és videók pillanatok alatt megjelentek a Twitteren. Egyelőre nehéz felmérni, hogy egy levágott embléma, vagy egy elégetett sportcipő milyen hatással lesz a vállalat hosszútávú megítélésére, mindenestre a tőzsdei elemzők szerint túl nagy kockázatot vállalt a cég. Szerintük ugyan a Nike üzleti vonalon remekül teljesít, ám a kiélezett piaci verseny miatt nem engedheti meg, hogy hibázzon.

Kaepernick szerződtetését pedig úgy tűnik annak tartják, hiszen kedden a legfontosabb 30 papírt összesítő Dow index leggyengébben teljesítő részvénye volt.  A Nike 3,2 százalékos eséssel zárta a kereskedést. A rossz kezdés ellenére vannak, akik úgy látják, a kampány még összességében akár sikeres is lehet, hiszen a következő hetekben számos nagyhatású sportoló is megjelenik benne.

Így a világ legjobb női teniszezője  Serena Williams, a kosárlabda királya LeBron James, a gördeszkázás lázadó királynője Lacey Baker, az NFL legtöbbet kereső elkapója Odell Beckham Jr. és egy másik amerikai focista Shaquem Griffin. Utóbbi sportoló egyébként különösen izgalmas "figura" hiszen rajta kívül évtizedek óta nem játszott testi fogyatékossággal rendelkező sportoló. A linebacker poszton játszó fiatalembernek gyermek korában egy ritka betegség miatt kellett amputálni az egyik kézfejét. Ha pedig ezek a példaértékűnek tartott sportolók is megjelennek, akkor talán valóban a kampány üzenete kerül majd a fókuszba és nem a megosztó játékos személye.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!