2001. március 13. 11:00

Az európai menedzsereket komolyan foglalkoztatják az elektronikus beszerzés lehetőségei. Mindez persze nem jelenti azt, hogy máris tömegesen léptek volna be a különféle beszerzési hálózatokba.

Az internet alapú beszerzés bevezetésének hatása messze túlmutat az egyszerű költségmegtakarításon és nagy hatással van a hagyományos vállalati struktúra átalakítására.
Az elektronikus beszerzési rendszerek nem az egyes márkákat, hanem az árucikkek beszerzését támogatják. Így egyaránt ideálisak a gyártáshoz szükséges termékek és a non-produktív árucikkek beszerzésére. Elmosódik tehát a határ a kétféle beszerzési részleg között, új helyzetet teremtve ezzel a szervezeti és adminisztratív struktúrák számára. (A gyártási és non-produktív beszerzés közös területeként működik a Ford, General Motors és más autógyártók sokat emlegetett közös kereskedelmi platformja is.)

Az internet megváltoztatja a beszerzés 20 éves trendjeit. Eddig a szállítók körének szűkítéséről, preferált szállítók kiválasztásáról szólt a történet. Az e-beszerzés lényege viszont éppen a lehető legszélesebb szállítói kör versenyeztetése. A fordított árverés (reverse auction), ahol az eladók versenyeznek egymással az eladó kegyeiért, lényegében az egész internetre kiterjeszti a beszerzők "vadászterületét". Ez persze nem jelenti azt, hogy a végfelhasználónak több száz szállító ajánlata közül kell választania. A beszerzési csomóponthoz kapcsolódó szállítókból rendszerint csak néhány felel meg maradéktalanul az adott tender kiírásainak.

A beszerzési csomópontok kezelői ügyfeleik jobb kiszolgálása érdekében folyamatosan kutatnak új, olcsó szállítók után. Ellenőrzik a szállítók minőségét, megbízhatóságát, ha kell katalógust készítenek számukra, majd bekapcsolják őket a rendszerbe.

Szinte senki sem vitatja, hogy az e-beszerzésé a jövő. Kérdéses viszont, hogyan lesznek képesek alkalmazkodni a hagyományos kereskedelmi struktúrák és hogyan, mennyi idő alatt képesek áttérni az újfajta beszerzésre a vállalatok.