5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Egészen szűk azon vállalatok listája, melyek a legtöbbet tették a globális átlaghőmérséklet-emelkedésért, a széndioxid-kibocsátás fokozódásáért és a tengerszint-emelkedés gyorsulásáért. Vannak köztük olyanok is, melyeket jól ismerünk, és hát nem is okoz meglepetést a szereplésük.

Mindössze 90 cég tehető felelőssé a Föld globális átlaghőmérséklet-emelkedésének 50 százalékáért, írta meg egy 2017-es, a Climate Change akadémiai folyóiratban megjelent tanulmányra hivatkozva az euronews. Ezzel összefüggésben ugyanez a 90 vállalat bocsátotta ki a legtöbb szén-dioxidot az első ipari forradalomtól fogva 2010-ig, így ők a leginkább felelősek a tengerszint-emelkedésért is. A 90 cégből 83 olaj, szén és gáztermeléssel foglalkozik, a maradék 7 pedig cementet gyárt.

A tanulmány külön-külön vizsgálta meg a vállalatoknak a fent említett három területre - az átlaghőmérsékelt- és tengerszint-emelkedésre, valamint a széndioxid-kibocsátásra - gyakorolt hatását, külön szedve a teljes, 1880-2010-ig tartó klímaváltozás-korszakot, és az 1980-2010-ig tartó periódust, amikor a globális felmelegedés igazán begyorsult. A kutatás kimutatta, hogy a 90 legkárosabb cég közül 20 különösen egyenletes teljesítményt nyújtott a károsanyag-kibocsátásban. Őket külön ábrán is összeszedték, alább tehát a legkárosabb cégek top 20-as listája látható, ahol a narancssárgával jelölt vállalatot befektetők tulajdonolják, a kékkel jelöltekben pedig az egyes államoknak van többségi tulajdonrésze.

Az ábrákból leszűrhető, hogy az amerikai olajóriás, a Chevron és a Szaúd-arábiai Saudi Aramco a világ két környezetre legkárosabb vállalata, de az élbolyban vannak olyan cégek is, melyek sokkal inkább a szemünk előtt vannak, így jó ismerőseink, az orosz Gazprom, az amerikai ExxonMobil és a brit BP is.

A New York Times nemrég jelentette meg története leghosszabb cikkét, a nagy port kavart A Föld elvesztését, mely a globális felmelegedés elleni harc első évtizedét veszi végig 1979-től 1989-ig, és végeredményben arról szól, hogy már negyven évvel ezelőtt is pontosan tudtuk, mi vár ránk, ahogy azt is, hogy mit kéne tenni a természeti katasztrófa megelőzésére - mégsem tettünk semmit. Természetesen ez a szöveg is kitér a nagyvállalatok klímaváltozásban játszott szerepére.

A cikk szerint szerint a visszafordíthatatlannak tűnő jelenségért nem hibáztathatóak teljes egészében azok, akik kapásból az eszünkbe jutnak - a nagy olajtársaságok. A nyolcvanas években ugyanis a legnagyobb olajos vállalatok közül többen valóban megpróbálták megérteni, mi mindennel jár a tevékenységük. És Donald Trump klímaváltozás-tagadó kormányzása idején nehéz elképzelni, de a klímaharc korai szakaszának eredménytelenségéért az amerikai republikánusokat sem lehet egyértelmű bűnbaknak kikiáltani. Akkor még más idők jártak: George H.W. Bush 1981-es választási kampányában például külön szerepet kapott a klímaváltozás és annak riasztó következményei.

De ezt az árnyalt képet is továbbárnyalja a szöveg az Atlanticon megjelent kritikája, mely szerint a Times szövegét túlzottan annak a maroknyi kutatónak és aktivistának a drámai küzdelmére hegyezték ki, akik megpróbálták tudatosítani a politikai döntéshozókban, mekkora bajt okoz valójában a károsanyag-kibocsátás. És bár a cikkből nem hiányoznak a nagyvállalatok és a republikánusok felelősségét bemutató tények, a sztorit úgy írta meg a szerző, hogy az végső soron már súlyosan csökkenti a két fő játékos felelősségét. 

Ami a politikát illeti, Ronald Reagan már elnöksége első évében megvonta a forrásokat a napenergia-kutatásoktól, fontolóra vette, hogy bezárja az Energiaügyi Minisztériumot, és kibővítette a szénbányászatot a szövetségi területeken. Később egy kormányügynökség figyelmeztette, hogy a fosszilis tüzelőanyagok égetése „véglegesen és katasztrofálisan” felmelegítik a légkört, mire válaszul a Fehér Ház megpróbálta bezáratni az ügynökséget - sikertelenül. De Reagan republikánus utódai sem feddhetetlenek, George H. W. Bush például a környezetvédő hírneve ellenére valójában nem igazán érdeklődött a téma iránt, helyette a Fehér Ház kabinetfőnöke, John H. Sununu foglalkozott a területtel, aki még ma is hírhedten klímaváltozás-szkeptikus. Annak idején pedig Sununu volt az, aki egyebek mellett megakadályozta az Amerikai Környezetvédelmi Hivatalt vezető William K. Reillyt, hogy tárgyaljon egy ENSZ-egyezményről, ami jelentősen korlátozta volna az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását. A későbbiekben is a republikánusok húzásai tettek be igazán a klímaváltozás elleni harcnak, ezeket a kritika pontról-pontra át is veszi, egészen a legutóbbi, már említett kanyarig, amikor Donald Trump felmondta a párizsi klímaegyezményt.
 
A nagy cégek pedig lehet, hogy az elején még őszintén érdeklődtek a környezetet befolyásoló hatásaik iránt, de az is biztos, hogy a kapott információkkal komolyan nem akartak kezdeni semmit. Az Exxon vezetőit ugyanis már 1977-ben értesítették arról, hogy az emberiség befolyásolja a globális légkört, 1982-ben pedig a cég házi tudósai is arra jutottak, hogy amit környezetvédők hangoztatnak, az a valóság. Egy évvel később viszont a vállalat 900 ezerről 150 ezer dollárra csökkentette a klímakutató részlege költségvetését, az évtized végére pedig teljesen el is törölték ezt a programot.

Mindezekkel együtt érdemes végigolvasni a New York Times cikkét, de aki rászánja az időt, az ne hagyja ki az Atlantic kritikáját se.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!