Tavaly megháromszorozódott a nagycsaládosok autóvásárlási támogatásával kötött szerződések száma, így már 20 ezer család vett részt a programban, közölte a Facebook oldalán Varga Mihály pénzügyminiszter. A tárcavezető azt is hozzátette, hogy az ehhez szükséges 50 milliárd forintot biztosítottuk a költségvetésből. Ezek alapján gyors fejszámolással arra juthatunk, hogy a maximálisan adható 2,5 millió forintot mindenki igénybe vette, vagy a pénzügyminiszter az egyszerűség kedvéért ezzel számolt a posztban.
Fennakadhatnánk ezen, hiszen a kijelentésből egyértelműen úgy tűnik, hogy a 20 ezer kedvezményezett a 2019 nyári indulás óta kapott ekkora támogatást, ami viszont némi ellentmondást jelent. Az alábbiakból az is kiderült, hogy miért.
Mennyi autó, mennyi támogatás?
Érdemes a kályhától indulni: a 2019 július 1-én elstartolt nagycsaládosok autóvásárlási támogatása keretében a szabályok szerint a jármű vételárának 50 százalékát, de maximum 2,5 millió forintos vissza nem térítendő támogatást kaphatnak a három vagy több gyermeket nevelő családok. Az indulás évében még több olyan márka is volt, amikor akár a vételár felét is ki lehetett a támogatásból fizetni. Ebben számos tényező közrejátszott, ezek közül talán az volt a legfontosabb, hogy 2020 elején életbe lépett egy új uniós előírás, ami szigorította a járművekre vonatkozó emissziós előírásokat. Így a korábban legyártott autókat a vállalatok igyekeztek minél előbb kiszórni. Emiatt a belépő szintet jelentő Dacia esetében például az árak nem érték el a 4 millió forintot sem. Ráadásul nem csak a Romániában összeszerelt autók voltak relatív olcsók, hanem az akkori gyűjtésünk szerint a Fiat, a Citroen és a Renault is kínált olyan konfigurációkat, amikor a vevők 2,5 millió forint körül, vagy akár az alatt hazavihettek egy viszonylag jól felszerelt családi egyterűt.
Miután a programot tekintve a 2019-es eladási listát is a Dacia vezette, így három lehetséges opciót tudunk magyarázatul elképzelni. A legvalószínűbb, hogy a 20 ezer darabos értékesítés esetén a miniszter közösségi oldalát kezelők egy szép kerek számot szerettek volna kiírni, ezért lett 50 milliárdos az ott jelzett támogatás. El kell ismerni, hogy ha azt írják ki például, hogy a 46,7 milliárd forinttal támogatták a nagycsaládosok autóvásárlását, az valóban kevésbé látványos. Egyébként már a program első évfordulóján 15 ezer jármű értékesítéséről adtak számot az illetékesek, igaz akkori cikkünkben is megjegyeztük, hogy az adatokban fellelhetők ellentmondások.
Persze az is lehet, hogy a támogatás mértéke valóban 50 milliárd forint volt, de 20 ezer darabnál már valamivel több járművet adtak el. Itt megint felmerült, hogy kiírják-e azt (és most megint a hasamra ütök) 20 486 autó vásárlásához járult hozzá az állam, amit úgyis lefele kerekít mindenki. Vagy ragaszkodnak a kerek számokhoz, ami könnyebben átmegy üzenetként.
A 2019-es adatok sem egyértelműek
A 20 ezer támogatott 50 milliárdos hozzájárulás kijelentésre a harmadik lehetséges magyarázat az, hogy ezek a számok, hiába sugallja mindezt a közlemény, nem a program másfél éves időszakát öleli át, hanem csak a tavalyi évet. Ez abból a szempontból kiadná az adatokat, hogy a kevésbé környezetbarát járművek kifutása után az autók árai érzékelhetően megemelkedtek. A Dacia rövid ideig még az 5 milliós határ körül egyensúlyozott, 2021-re viszont már ezek a modellek is egyértelműen kicsúsztak az 50 százalékos támogatásból. A márka hazai oldalán ugyanis a legkedvezőbb áron elérhető 7 üléses modell ára 5 549 000 forint. Az összes többi márka pedig ennél magasabb áron kínálja a programban részt vevő járműveiket. Ha ez (lenne) a helyes adat, akkor viszont a bejelentés elején jelzett megháromszorozódó támogatás ment teljesen mellé. Igaz, utóbbi adat mindenképp kicsit furcsa a korábban közölt adatok fényében, bár mint mindenre nyilván erre is van magyarázat.
A 2020 januárjában ugyanis azt közölték az illetékesek, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását mintegy 23 ezer nagycsaládos kérte, új autójuk megvásárlását közel nyolcmilliárd forinttal támogatta az állam tavaly. (Ezen ne akadjunk fent, hiszen a kérelmezők nem vettek mind – azonnal – autót is.) A 8 milliárdos támogatásból ugyanakkor a megvásárolt modellek eloszlását és korábbi árát (vagyis, hogy a Daciák jelentős súlya miatt nem mindenki vette igénybe a maximális 2,5 milliós támogatást,) figyelembe véve arra következtethetünk, hogy nagyságrendileg 3500 jármű megvásárlását támogathatták. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy jelentős számban (ha Varga Mihály közleményét vesszük alapul, akkor nagyjából 1500-an) voltak olyanok, akik az említett környezetvédelmi előírások miatt lekötötték az új autójukat, az a támogatási igényeknél meg is jelent, ám a támogatás összegét csak 2020-ban hívták le.
Sokat segített a program a piacnak
A tavalyi évben nagyon sok írás jelent meg oldalainkon is arról, hogy az új autók értékesítése tavasszal padlót fogott, és a kilábalás csak lassan sikerült. Ennek tudható be, hogy az Európai Unióban a forgalomba helyezett új járművek száma tavaly 25 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi szinttől. Magyarországon sem volt egyébként sokkal jobba a helyzet, nálunk ugyanis a Datahouse adatai alapján 20 százalék körüli volt a visszaesés.
Mindez azt jelenti, hogy a 2019-es évben 157 906 ezer új autó talált gazdára, tavaly pedig 128 031. Arról a nagycsaládos autóvásárlási program első évfordulóján írtunk, hogy elsősorban a program, kisebb részben a megrendelt járművek leszállításának csúszása komoly szerepet játszott abban, hogy a magyar autópiac erősen felülteljesítő volt a járvány hónapjaiban. 2020 első félévében 25,3 százalékkal kevesebb új autót adtak el Magyarországon, mint az előző év hasonló időszakában. Ez az adat a kelet-közép-európai régióban a legkedvezőbb, a környező országokban a visszaesés jellemzően 30 százalék felett alakult.
Ha a nagycsaládos program keretében értékesített járműveket a teljes új autó piachoz mérjük, akkor a 2020-as évben valóban megdöbbentő arányokat láthatunk. Az persze nem állítható, hogy a program keretében létrejövő tranzakciók egyike sem valósult volna meg, az ugyanakkor feltételezhető, hogy a legalsó árkategóriából válogatók a 2-2,5 milliós állami hozzájárulás nélkül vélhetőleg csak használt autót tudtak volna venni. A piac elemzők egy része korábban utalt arra is, hogy a Daciáknál némileg drágább modellt választók között is szép számmal lettek volna valószínűleg olyanok is, akik nem tudtak volna az új járművek közül vásárolni.
A statisztikák szerint ugyanis az egykoron a román ipar gyöngyszemének számító márka 7 üléses modelljéből adták el messze a legtöbbet. Az is kiderül, hogy a vásárlók többsége a támogatási program keretében az olcsóbban elérhető autókat kereste. A már idézett Varga Mihály által jegyzett Facebook poszt is hangsúlyozta, hogy a három legolcsóbb autótípus teszi ki a vásárlások közel felét, tehát főként azok a családok vették igénybe a támogatást, ahol az valós segítséget jelentett.
Becslésünk szerint a támogatás nélkül 3000-4000 új autó vásárlása maradt volna el. Ez éves szinten is érdemleges forgalomkiesésnek felelt volna meg. Tavasszal, amikor az eladások a földbe álltak életmentő volt sok kereskedő számára a támogatási program által generált forgalom.