3p

A vállalat vezérigazgatója arra utalt, hogy a leépítés hátterében a Brexit-okozta bizonytalanságok állnak.

Több mint tíz százalékos leépítést jelentett be csütörtökön a Jaguar Land Rover (JLR). A legnagyobb brit autógyártó már hónapokkal ezelőtt jelezte, hogy a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) folyamatát övező bizonytalanság, főleg a megállapodás nélküli Brexit kilátása jelentős terheket ró a cégre.

A csütörtök délutáni bejelentés szerint a JLR 4500 munkahelyet számol fel. Az intézkedés várhatóan a nagy-britanniai üzletágat érinti a legnagyobb mértékben. A vállalat brit telephelyein 40 ezren dolgoznak.

Ralf Speth vezérigazgató az intézkedést indokolva nem nevezte meg külön a Brexitet a leépítés okai között, de úgy fogalmazott: a vállalatnak a geopolitikai és a szabályozói környezetben jelentkező több egyidejű felfordulással kell szembenéznie, és ebben a helyzetben határozott lépésekre szánta el magát a hosszú távú növekedés fenntartása érdekében.

A Jaguar Land Rover 90 millió font (32 milliárd forint) adózás előtti veszteséget jelentett a szeptemberrel zárult negyedévről, jóllehet előző pénzügyi évében még 385 millió font nyereséget ért el.

A cég helyzetét súlyosbítja, hogy legnagyobb külföldi piacán, Kínában több mint 40 százalékkal zuhant járműveinek értékesítése éves összevetésben a tavalyi harmadik negyedévben, emellett a dízelmotorral készülő járművek kereslete is visszaesett.

A JLR tavaly már bejelentette 1500 munkahely felszámolását, 2,5 milliárd fontos takarékossági programot kezdett, és ennek egyik elemeként a Land Rover Discovery modell gyártását új szlovákiai üzemébe helyezte át.

A Jaguar Land Rover a brit gyáripar első és legnagyobb olyan vállalatai között volt, amelyek már tavaly felhívták a brit kormány figyelmét az esetleges megállapodás nélküli Brexit komoly kockázataira.

Ralp Speth vezérigazgató a Financial Timesnak nyilatkozva nemrégiben elmondta: a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (430 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe.

Hozzátette: a Jaguar Land Rover már eddig 10 millió fontot költött készenléti tervek elkésztésére arra az esetre, ha Nagy-Britannia úgy lép ki az EU-ból, hogy tagságának megszűnéséig nem születik megállapodás az unióval, és emiatt a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere lép életbe a kétoldalú kereskedelemben.

A WTO-szabályozás azt jelentené, hogy vámok jelennének meg az Európai Unió és Nagy-Britannia jelenleg teljesen vámmentes kereskedelmében, mivel az EU számára Nagy-Britannia kereskedelmi szempontból külső országgá válik. Az Európai Unió vámuniós rendszere alapján a tagországok egységesen meghatározott külső vámtételeket alkalmaznak azokkal a külső exportőrökkel szemben, amelyekkel az EU-nak nincs kedvezményes kereskedelmi megállapodása.

A Jaguar Land Rover vezérigazgatója szerint egy ilyen forgatókönyv esetén a cégnek nagy-britanniai üzemeket kellene bezárnia.

Hangsúlyozta: a tulajdonosváltás után - amikor a Fordtól az indiai Tata Motors járműipari csoport vásárolta meg a céget - "nyolc év  alatt építettük fel ezt a vállalatot, de az egész nagyon gyorsan el is úszhat".

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!