A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a környezetvédelem vagy a jogszabályi előírások is döntő tényezők – derül ki a K&H nagyvállalati növekedési index harmadik negyedéves eredményeiből. Az elmúlt egy évben megvalósult és a következő egy évben tervezett fejlesztések esetében is egyértelműen a napelem a sláger.
Energiahatékonyságot növelő beruházások várhatók a hazai nagyvállalatoknál. Ezt mutatja a K&H nagyvállalati növekedési index, ami a magyarországi, kétmilliárd forint feletti éves árbevétellel rendelkező cégek következő egy évre vonatkozó várakozásait vizsgálja. A harmadik negyedévben a nagyvállalati döntéshozók 25 százaléka nyilatkozott arról, hogy energiahatékonyságot növelő beruházást tervez a következő egy év során, és ezt az arányt érdemben nem befolyásolja a vállalat mérete, területi elhelyezkedése és profilja sem. A fejlesztéseket döntően – a vállalatok 74 százalékánál – az energiaárak, a környezetvédelmi elvárások és a jogszabályi előírások együttesen indokolják, és mindössze minden hetedik (14 százalék) cég döntött kizárólag a közelmúlt jelentős energiaár-emelkedése miatt erről – részletezte az eredményeket Rajna Gábor, a K&H vállalati divíziójának vezetője.
Sokan már léptek, a napelem a sláger
A fejlesztéseket tekintve az elmúlt egy évben nagyobb aktivitás volt tapasztalható, mint ahogyan az előttünk álló egy évben várható. A felmérést megelőző egy évben a vállalatok 46 százaléka valósított meg energiahatékonyságot célzó fejlesztést. Közülük 28 százalék továbbiakat már nem tervez, 18 százalékuk viszont igen, míg 8 százalékuk még csak most kapcsol. Utóbbiak a közelmúltban nem fejlesztettek, de a következő egy évben azonban már tervezik. Ahol már megtörtént a beruházás, legtöbben napelemet telepítettek, de a világítás-korszerűsítés és a hűtő-fűtő berendezések cseréje is népszerű volt. Akik pedig a jövőben terveznek fejlesztést, legtöbben szintén a napelem rendszerekben látnak fantáziát – mondta el Rajna Gábor.