6p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az RTL Klub látványosan behúzta a kéziféket, és miután kifutottak a tervezett műsorok, takarékos üzemmódra kapcsoltak. A TV2 ezzel ellentétes stratégiát folytatott, és belehúzott. Érdemes megnézni a számokat, hogyan teljesítettek.

Az RTL Klub erősen visszafogta a tavaszi kínálatát, indultak ugyan új műsorok, mint a Made in karantén, vagy a Maradj haza magadnak. Úgy tűnt, hogy ezektől az alacsony költségvetéssel összedobott programoktól nem feltétlen vár elsöprő nézettséget a csatorna, inkább arra szolgálnak, hogy átvészeljék ezt a rendkívüli időszakot. Ebben vélhetőleg az játszott szerepet, hogy a hirdetési piac is összeomlott, és a vállalatok hirtelen visszafogták a marketing tevékenységüket, és jellemzően elhalasztották a kampányaikat. Az RTL Klubon hosszabb idő után visszakerült főműsoridőbe a már erősen megkopott Barátok közt, a 9 óra utáni sávokban pedig egyedül a Cápák között volt új széria, egyébként jellemzően ismétlések kerültek adásba.

Ebből a szempontból egészen más helyzetben van a TV2, amely az állami hirdetések kedvezményezettje, a kormányzati propaganda kampányok komoly költségvetéssel futnak a csatornán. Így nem meglepő, hogy a csatorna igyekezett kihasználni a versenytárs visszafogottabb viselkedését, és igyekeztek belehúzni, és nagyobb piaci részesedést nyerni. Ennek érdekében a csatorna egyik legerősebb programját, az Exatlont folyamatosan műsoron tartották, illetve komoly marketinggel megtolva a hónap elején bemutatták az Egyszer volt Budán Bödör Gáspár című sorozat első részét. A nyitó epizód alapján csapnivaló vígjáték széria további epizódjai ősszel kerülnek majd képernyőre, ám az első részt így is nagyon sokan nézték. A nézők nagy tömege volt kíváncsi, a vidéki Stohl Andrásra, hiszen a Bödörék lett a TV2 legnézettebb tavaszi produkciója.

Nagyot ment a Bödör család, de az év legerősebb műsora az Álarcos énekes
Nagyot ment a Bödör család, de az év legerősebb műsora az Álarcos énekes

Melyik csatorna nyerte a májust?

A TV2 a kiemelkedően sikeres májusi nézettségi eredményeinek köszönhetően immár 2020 első öt hónapjának összesített adatai szerint is a legnézettebb tévécsatorna Magyarországon, a piacvezető pozíciója pedig bebetonozódni látszik, csoportszinten is, áll a csatorna pénteken kiadott közleményében. Igaz, azt ebben a mondatban elfelejtették közölni, hogy ezt milyen napszakra és milyen célcsoportra értették. Ha megnézzük a hirdetők számára legfontosabb 18-49-es korcsoportot (amelyet éppen ezért kereskedelmi célcsoportként is emlegetnek) és a legnagyobb nézettséget generáló esti, főműsoridős sávot (19-23 óra között), akkor rögtön árnyaltabb képet kapunk. Az idei év ugyan hozott szoros időszakokat, sőt ahogy fent jeleztük májusban az RTL Klub behúzta a kéziféket, így a TV2 könnyedén nyert, de ebben a korcsoportban és idősávban, messze nem lehet alátámasztani a csatorna állítását. Ugyanakkor a májust egyértelműen utcahosszal nyerték, abban a kategóriában, amiben korábban az RTL Klub rendre óriási erőforrásokat fektetett.

Igaz, a közleményből később kiderül, hogy ők a teljes napot nézik, és azt írják, hogy a piacvezető pozíciójuk a január 1-június 1-i időszakra igaz. A TV2 szerint ez az állítás mindhárom kiemelt célcsoportra vonatkozóan igaz: a 18-59 évesek körében 9,6 százalékos részesedéssel áll a dobogó legfelső fokán (RTL Klub: 9,4 százalék), a 18-49 éves korcsoportban 9,7 százalék a közönségaránya (RTL Klub: 9,2 százalék), míg a teljes lakosság körében 11,1 százalékos részesedéssel vezet a csatornák versenyében (RTL Klub: 9,5 százalék). Ennek hátteréről egyébként korábban többször írt az mfor.hu, a lényeg röviden, a TV2 nézői átlagos életkora meghaladja a versenytársét, és miután az idősek többet néznek tévét, így a teljes lakosság körében az egész napot nézve még a csatorna rosszabb időszakaiban is versenyben tudtak lenni. Már csak azért is, mert az RTL Klub rendre az esti időszakra fókuszál, és akkor próbálja a nézőket megfogni és a csatornán tartani.

Korábbi elemzéseink a témában

Számháború a tévés piacon: az RTL vagy a TV2 a király?

RTL Klub, TV2 – mindenki piacvezető

Mi a helyzet csoportszinten?

Érdekesség egyébként, hogy a csoportszintű eredményeket tekintve sem egyértelmű a helyzet, itt ugyanis az RTL is bejelentette, hogy májusban ők vitték el a pálmát. Mint közölték: április hónap után májusban is nyert főműsoridőben az RTL Magyarország kábelportfólió (7 csatorna) a legnagyobb versenytársa a TV2 Kábel (13 csatorna) csoporttal szemben.
A kereskedelmileg kiemelt célcsoportban főműsoridőben az RTL Magyarország kábelcsatornái májusban is kitűnő eredményt produkáltak. Az RTL Magyarország kábelportfólió 7 csatornája főműsoridőben megnyerte a hónapot, maga mögé utasítva a konkurens 13 kábelcsatornáját. (főműsoridő: RTL Kábelportfólió:13,9% SHR; TV2 Kábel : 13,8% SHR). Májusban a legkiemelkedőbb eredményt a 21.hét produkálta, amely így főműsoridőben az év eddigi 2. legnézettebb hete volt az RTL Magyarország Kábelportfólió 7 csatornájának nézettségét tekintve (14,4%.). Az előző év ugyanezen időszakát (2019. május) figyelembe véve egyértelmű az RTL Magyarország kábelportfólió 7 csatornájának erősödése (főműsoridő 12,8% vs. 13,9%), míg a konkurens 13 kábelcsatornájának eredménye az előző év (2019.) májusát tekintve csupán stagnálást mutat (13,8 SHR%).

Hozzátehetjük persze, hogy az RTL Magyarország is ügyes, amikor egy jó statisztikát kell találni. Az április-májusi időszak ugyanis a messze legnézettebb sportműsornak számító labdarúgás szempontjából a csúcsidőszakot jelenti. Ekkor fejeződnek be a nagy bajnokságok küzdelmei, továbbá a Bajnokok Ligája és az Európa Liga fináléja is rendre erre az időszakra esik. Most viszont gyakorlatilag semmiféle sportesemény sem volt, nem csak foci, de más a közönség által kedvelt sport sem. Az egyetlen fontos bajnokság a Bundesliga küzdelmei május második felében indultak újra, míg a többi bajnokságban, és azon sportágakban, ahol nem törölték az idényt, csak a nyári időszakban lesznek újra találkozók és versenyek. Így a TV-Csoport portfóliójában fontos súlyt képviselő Spíler csatornák program nélkül maradtak.

A nyári időszakban általában az ismétlések szoktak dominálni, most viszont nehéz egyelőre felmérni, hogy a csatornák milyen stratégiát folytatnak majd. Várhatóan a TV2 nem fog az elmúlt időszak intenzitásához hasonló erős kínálattal jelentkezni, de tavaly nyáron például igyekeztek a júniusi időszakban is közönségvonzó tartalmat kínálni. Kérdés az is, hogy az RTL Klub mennyire akarja elengedni a versenytársát, mert ha túl nagy távolságot kell ledolgozni, és sokan szoknak át a versenytáshoz, az később visszaüthet. Így, ha a hirdetői piac újjáéledni látszik könnyen lehet, hogy az RTL Klub is igyekszik erősíteni a kínálatát.

Arról sem szabad megfeledkezni persze, hogy a korlátozások a forgatásokat is hátráltatták, így azt lehet sejteni, hogy viszonylag kevés kész tartalom van a csatornák kezében, amivel bármikor elő tudnak rukkolni.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!