5p

Kétséget kizáróan a COVID-19 válság egyik legnagyobb nyertese az automatizálási iparág. Attól eltekintve, hogy a lezárások időszakában a nagy gyárak visszavettek a termelésből, így a már meglévő rendszereknél csökkentek a feladatok, az automatizálás, mint a válság egyik megoldása iránti érdeklődés mondhatni drasztikusan megnőtt. Saját házunk tájáról is elmondhatjuk, hogy e témában publikált írásaink rendre az olvasottsági lista élén landoltak, és komoly interaktivitást realizáltak. Sokan, sokszor beszéltek már erről az ágazatról, így az üzleti döntéshozók nagyjából képben is vannak a jelentőségével. Azzal viszont már kevésbé, hogy mit is jelent az egy cég számára, ha úgy dönt: belevágok, automatizálok.

A tanácsadás folyamata

A vírusválság egyik legnagyobb inputja ezen a területen, hogy azt a tanácsadási folyamatot, ami korábban magába az automatizálási rendszerek felépítésébe, vagyis a tervezésbe és kivitelezésbe volt beépítve, szinte teljesen külön életet élő üzletággá alakította. Bár a megrendelők most is törekednek a „kulcsrakész” megoldások elérésére, de fontos számukra, hogy stratégiailag lássák előbb a folyamatot, és az kerüljön összehangolásra az üzleti célokkal, ne pedig a gyártósorok megvalósítására fókuszáljon. Ez az igény igen komoly mértékben megszűrte a piacot, hiszen gépet vásárolni, azoknak a működését, mennyiségét, implementálását megtervezni egy dolog, de stratégiai szinten áttekinteni a folyamatokat, az pedig egy merőben más történet. Stratégiai szinten ugyanis egyértelművé vált, hogy az automatizálás - ha valóban maximalizálni akarja egy cég az ebből adódó lehetőségeket - érinti az HR területet is, és valóban az üzleti metódus szerves része. Ennek is köszönhető az, hogy egy jó automatizálási módszer kialakítása, vagyis maga a tanácsadási folyamat alapesetben egy hónap, de egy komplex gyártással rendelkező cég esetében 4-5 hónapot is igénybe vehet. Ennek a tanácsadásnak fontos eleme kell legyen a technológia és a folyamatok átvizsgálása, az erről történő szakmai jelentés elkészítése, az automatizálási stratégia közös kialakítása (AS-IS, TO-BE, TO-DO), mely egyértelműen fókuszál a tulajdonosi elvárásokra. A fejlesztési tervek definiálása és versenyeztetése, a beszállítói lánc és hálózat tervezése, illetve a fejlesztési tervek projekt konverziója. Ezeket a szakmai folyamatokat viszont minden esetben meg kell előzze az első számú döntéshozókkal történő stratégia megbeszélés vagy interaktív műhelymunka, ahol egyértelműen bemutatásra kerülnek az automatizálási lehetőségek, az abból adódó előnyök, és a szakemberek megismerik a céges elvárásokat, terveket, stratégiai célokat. A tanácsadással nem érdemes sietni, mert az jelenti az alapot, melynek mentén történik az egész projekt megtervezése. Mondhatnánk azt is, hogy a későbbi költségmegtakarítások mértéke ezen a fázison áll vagy bukik.

 

Tervezés és kivitelezés

Ha a stratégiai alapok megvannak, akkor a folyamat tulajdonképpen már önjáró. Ez azt jelenti, hogy maguk az automatizálást végrehajtó szakemberek igen intenzíven dolgoznak, de ez a munka kevésbé látványos része. Információkérések, adatok, riportok érkeznek, melynek a lényege, hogy a tervezés valóban az előzőleg meghatározott célok mentén haladjon. Egy jó automatizálási folyamat során a tervezés a következő munkafázisokból áll: projektindítás, koncepció és engedélyeztetési tervek készítése (irányítástechnikai, műszeres, villamos, gépészeti, biztonsági tervek), beszerzési és minőségbiztosítási tervezés, részletes kiviteli és szoftveres tervek létrehozása, tervzsűri, „D” terv készítés (a beüzemelés befejezésekor). A tervezést követően elindulhat a kivitelezés, melynek fázisai: kiviteli projektindítás, beszerzés, programozás, gyári szerelés, FAT (Factory Acceptance Test), helyszíni szerelés, telepítés, SAT (Site Acceptance Test), funkció és automatika tesztekkel együtt, validálás, oktatás/szimuláció, átadás. A tervezés általában 1-3 hónap, az ezt követő kivitelezés pedig 3-9 hónapot is igénybe vehet a projekt komplexitásából adódóan. Összeségében tehát egy professzionális automatizálás egy egyszerűbb termelés esetén nagyjából 5 hónapot vesz igénybe, még egy komplexebben strukturált termelés nagyobb géppark esetén 1-1 ½ éves időszakra lehet számítani. Sokszor jelenik meg igényként pont ennek okán a folyamat gyorsítása, de ezt igazi szakember nem ajánlja, hiszen időt csak a szakmai, főként tanácsadási részeken lehetne nyerni, az viszont a projekt eredményességéből vesz el, erre nagyon érdemes odafigyelnünk.

 

Ügyfélgondozás

Az automatizálás tipikusan az a terület, ahol a folyamat elindítása, a géppark beállítása csak a kezdet, és nagyon fontos, hogy a kivitelező partnerünk folyamatos támogatást nyújtson számunkra, mely jelenti a karbantartást, a 7/24 online és offline szerviz biztosítását, az oktatást, és a fejlesztések visszamérését, követését, eredményellenőrzést. Egyre nagyobb igény a piacon, hogy a megbízók olyan partnert keresnek az automatizálásban, akik nem függenek egy gyártótól - hiszen ezek a cégek már a tanácsadás és a tervezés területén is komolyan be vannak korlátozva lehetőségeikben -, mivel a különböző gyártók, különböző gépparkok széles körű megoldásokhoz vezethetnek, tehát az egy gyártóhoz való kapcsolódás esetén nem minden esetben a legjobb termék kerül beépítésre a folyamatba. A másik komoly hátrányt pedig pont az utógondozásnál jelenti, hiszen nem tudnak megfelelő termékportfóliót biztosítani ügyfeleik számára. Ennek is köszönhető, hogy egyre több vállalkozás az új automatizálási fejlesztéseit a már meglévő folyamataik „márkafüggetlenségi vizsgálatával” kezdi, melynek során az egy gyártóhoz való kapcsolódás rizikóját méretik fel a szakemberekkel, hogy ezt a problémát is kiiktassák a fejlesztések során a későbbiekben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!