5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Amikor október 4-én órákon át elérhetetlenné vált a Facebook, az Instagram és a WhatsApp. Nem is gondoltuk volna, hogy a hosszú leállás talán a legkevésbé kellemetlen esemény lesz a cég életében a héten, hiszen rá egy nappal a vállalat egy volt alkalmazottja a kongresszus előtt számolt be a közösségi oldal mögötti cég sötét ügyeiről – úgy, mint a demokrácia veszélyeztetése, vagy éppen az étkezési zavarok promotálása. Így nem csoda, hogy sokak fejében megfordult, hogy talán jobb lett volna, ha a Facebook leállása végleges marad.

A Facebookkal szembeni sűrűsödő kritikáknak eddig viszonylag kevés foganatja volt gyakorlatban, hiszen bár a politikusok dühösek, úgy tűnik, hogy egyelőre képtelenek összehozni a közösségi oldal megregulázására tervezett reformot. Ráadásul a befektetők is folyamatosan vásárolják a részvényeket, a rossz hírektől függetlenül. Az Economist szakértői szerint azonban a cégnek mindezek ellenére is van miért aggódnia, hiszen a leállás alatti, erős hangvételű, dühös megnyilvánulások mind a felhasználók, mind az iparág részéről azt mutatják, hogy a Facebook neve enyhén szólva is megkopott.

A szintén a héten a nyilvánosságra kerülő, a Facebook által készített belső jelentés szerint az Instagram hatására minden ötödik amerikai tinédzser jelentősen rosszabbul érzi magát. Ez a megállapítás komoly médiavisszhangot kapott a közösségi oldal kritikusai közt, viszont a jelentés másik felét, miszerint kétszer annyi tinédzser arról számolt be, hogy a fotómegosztó oldal feldobjai a napjait, már nem igazán hangoztatták.

Alapvetően az biztos: a hangadóknak igaza van abban, hogy a Facebooknak nyitottabbnak kellene lennie, hogyha moderálási és adatvédelmi irányelveik ismertéséről, és a közösségi oldalak a felhasználókra gyakorolt hatásainak vizsgálatról van szó. Ugyanakkor az Instagram-jelentés esete is azt mutatja, hogy a vállalatnak is jogos azon megállapítása, hogyha minden hasonló elkészített felmérés eredménye egyoldalúan hisztérikus reakciót kap, akkor a jövőben ez arra késztetheti a közösségi média szereplőit, hogy ne végezzenek ilyen kutatásokat inkább, hiszen ezek megállapításait nem objektíven közlik.

Kiábrándult a világ a Facebookból? (Fotó: Pixabay)
Kiábrándult a világ a Facebookból? (Fotó: Pixabay)

Más kritikák, bár a Facebookot érik, mégis sokkal inkább tűnnek az internet társadalma által megoldandó problémának – ilyen például a gyerekek által elérhető káros és veszélyes tartalom kérdése, ami szinten minden közösségi oldalon problémát jelent. A másik tartalmi gond a szólásszabadság és az álhírek kérdése, itt a Facebook csakúgy, mint a felhasználói korhatárok ügyében, az amerikai kongresszus beavatkozását kérte, ugyanakkor saját maga is tett erőfeszítéseket az álhírek és a gyűlöletbeszéd platformjainak csökkentésében.

A Facebook rémálma? Frances Haugen a nyilvánosság előtt

A vállalatnál két éven át dolgozó Frances Haugen több tízezer oldalnyi dokumentumot szivárogtatott ki az amerikai sajtó számára, majd hivatalosan is megvádolta a céget azzal, hogy a Facebook valójában tisztában van az általa okozott károkkal, azonban mégsem lép semmit. Ezen kívül folyamatosan eredménytelenül lép fel, valamint nem tesz eleget a gyűlöletkeltés, az emberkereskedelem, és az álhírek ellen, így platformjai gyengítik a demokráciát. Részletek laptársunk, a Privátbankár.hu korábbi cikkében. 

A korábban termékmenedzserként dolgozó nő más állításai mellett azt is elárulta, hogy a Facebook nem valódi számokat közöl arról, hogy pontosan hány amerikai fiatal használja az oldalát. A belső előrejelzések szerint - állítólag - a közösségi oldal azzal számol, hogy a tinédzserek interakciói a következő két évben 45 százalékkal csökkenhetnek. Ha ez valóban így van, amellett, hogy a befektetőik bizalmát is megingathatja, akár azt is jelentheti, hogy a cég átejtette hirdetőit, s ez jogi következményekkel is járhat. Ez önmagában azonban még nem elég a Facebook megingatásához, hiszen a politikus nem találják a fogást a cégen, és a tröszt- és monopóliumvádak újból és újból nevetségesnek bizonyulnak.

A Facebooknak így igazán nem a törvény hosszú kezétől, vagy a gazdasági következményektől kell tartania, hanem valami sokkal nehezebben megfoghatótól és irányíthatótól: a felhasználók és más internetezők haragjától. Bár a tech óriás a termékmendzser Haugen szinte minden állítására elfogadható választ tudott adni, egészen egyszerűen egyre kevesebben kíváncsiak arra, hogy mit közöl a Facebook. Sokan már olyan kétes hírű cégekhez hasonlítják, mint a dohányipar, vagy az olajpiac legnagyobbjai. Ez a negatív image pedig végleg elüldözheti a fiatalabb, liberális réteget a közösségi oldaltól, amely bár teljes felhasználóbázisát nem valószínű, hogy elvesztené, a terjeszkedési és bővítési terveiről lemondhatna.

Ha pedig a racionális válaszok nem működnek – márpedig úgy tűnik, hogy nem működnek – akkor a Facebooknak el kell azon gondolkoznia, hogy a változási hajlandóságot legnagyobb arcának lecserélésével mutassa: Mark Zuckerberg népszerűsége folyamatosan csökken, ezt mi sem mutatja jobban, minthogy a leállások után közzétett posztját körberöhögték a felhasználók.

(Economist)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!