A legnagyobb autóiparral foglalkozó szaklap (Automotive News) közölt nemrég írást a VW elektromos autós terveinek a születésével kapcsolatban. Brutális számok találhatók a cikkben, az egyik legnagyobb, hogy a VW konszern 91 milliárd dollárt fektet be évek alatt az elektromos autózásba és az önvezetésbe. Az összeget lehet emészteni, viszonyításnak ott a Daimler, amely ennek kb. a felét költi (42 Mrd $), a Renault-Nissan-Mitsubishi trió az önvezetéssel együtt a 2017-2022-es időszakban erre területre 10 milliárd dollárt szán. A General Motors az említett két témában nyolc milliárd dollárt költ. Ez mutatja a nagyságrendet, amiben a németek gondolkodnak. Így már látszik, miként lesznek piacvezetők, és a nagy szériás gyártással, miként megy le a ma 20 ezer eurós akku pakk ára, ami ellenében ott az 5 ezerbe kerülő, átlagos, hagyományos motor...
A történet kiindulási pontja 2015. október 10., egy felhős szombat délután. Ekkor született meg az ötlet, hogy a német óriás a másik véglet felé veszi az irányt. Nem sokkal később, a pozícióban maradt illetékesek terveztek és nyilvánosságra hozták az elképzeléseiket. Ezek között volt, hogy létrehoznak az elektromos autók részére egy padlólemezt (MEB), és azt, hogy 2025-ben már 3 millió villanyautót fognak gyártani. A habot a tortán az jelenti, hogy 2026-ban befejezik a hagyományos motoroknak a fejlesztését.
Elsőre a számok és az ígéretek elég meredeknek tűnnek, ezért található a kérdőjel a címben is. A befektetett iszonyatos mennyiségű pénzt és az igen szoros ütemtervet látva, elviekben elérhetők a számok. Az elképzelések szerint a német cég válna a világ legnagyobb elektromos autókat előállító vállalatává. Ehhez hatalmasat kell lépnie a németeknek, mert 2018-ban mindössze 40 ezer elektromos autót gyártottak. A márkának jók az eladási adatai itthon, de a Volkswagen Magyarországon népszerű bérautóként is. Mindkét emelkedő statisztikát az elektromos jövő tovább fogja pörgetni, nem csak nálunk.
A kérdőjelek sorát gyarapítja, hogy ez a nagy ugrás nem csak a VW-n múlik, az egész társadalmat kell rávenni a villanyautók tömeges használatára. Ennek most látszódnak az akadályai, a gyenge hatótávolságú villanyautókat, ritka kúthálózaton kell tölteni, lassan… Ez ad némi fűszert a vállalásoknak, és mutatja a feladat nagyságát.
Érdekes és kissé szomorú, hogy az elektromos autózás élharcosa nem a technikai fejlettségét rendszeresen hangoztató európai, közelebbről a német autóipar. A ma már megállíthatatlan lavinává vált hógolyót a Tesla indította el az Egyesült Államokban. A teljesítményüket díjazni kell, mert nulla autógyártási tapasztalattal, 2003-as indulással, teljes ellenszélben értek el oda, ahol most tartózkodnak. Villanyautó téren levertek minden hagyományos gyártót és most mindenki őket akarja beérni, nem feltétlenül a zöldebb bolygó miatt: a prémium gyártóktól vesznek el vásárlókat... Az elmaradt haszon, az elvesző vásárló fáj nekik, ezért ez a nagy teperés a zöldítésben.
A másik élharcos Kína. A világ legnagyobb autópiaca az ország, a kormánya pedig szigorú rendelettel kötelezi a gyárakat arra, hogy a meghatározott mennyiségű tölthető hibrid és elektromos autót gyártsanak. Ez a szám évről évre növekszik, zölddé válás valódi hajtóereje erről a két területről jön. Ehhez csatlakozott nemrég Európa, a munkahelyek elvesztése nélkül teljesíthetetlen új kibocsájtási normák keresztül nyomásával.
A VW egyik fő csapásiránya, hogy a mai villanyautók papíron 200, a gyakorlatban 100-120 kilométeres hatótávját a többszörösére feltornássza. A 400 kilométer körüli hatótávú, megfizethető áru villanyautók tömeges gyártása lesz ebben a kulcs. Ez a jármű már bőven a teszt köreit futja, és az első fecskét, az I.D. Neo nevű elektromos masinát 2019 végén kezdik gyártani. A jó ár és a komolya hatótáv párosa, a töltőhálózat megsokszorozásával bizalomgerjesztő jövőt vetít előre.
A nagy villamosításnak másik vonzata vagy nézete, hogy a VW és az autóipar legnagyobb változásának időszakát éljük, néhány év múlva megtörténik a korszakváltás, ami leginkább a nagyvárosokban lesz észlelhető. A Föld nagy részén nem lehet még elfelejteni a hagyományos autókat, mert a töltőhálózat hiánya gátat szab a fejlődésnek.
Azért illúzióba sem kell ringatniuk magukat a villanyautó pártiaknak: a 2018-ban az Egyesült Államokban kb. 1,1 millió villanyautó futott, amiből 361 ezret helyeztek tavaly forgalomba. Európában 408 ezer zöld-autó került az utakra. Összesen négymillió elektromos és tölthető hibrid autó fut a Földön. Lesz hova növekedni, ezt mutatja, hogy éves szinten tavaly 78,7 millió személyautót adtak el…
Benedek Attila