5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Német vállalat nagyszabású villanyautós terveket kürtölt világgá néhány éve, az elképzelések születési körülményeiről adtak nemrég háttér információt. 80 milliárd euró villanyautókra és önvezetésre, maradhat?

A legnagyobb autóiparral foglalkozó szaklap (Automotive News) közölt nemrég írást a VW elektromos autós terveinek a születésével kapcsolatban. Brutális számok találhatók a cikkben, az egyik legnagyobb, hogy a VW konszern 91 milliárd dollárt fektet be évek alatt az elektromos autózásba és az önvezetésbe. Az összeget lehet emészteni, viszonyításnak ott a Daimler, amely ennek kb. a felét költi (42 Mrd $), a Renault-Nissan-Mitsubishi trió az önvezetéssel együtt a 2017-2022-es időszakban erre területre 10 milliárd dollárt szán. A General Motors az említett két témában nyolc milliárd dollárt költ. Ez mutatja a nagyságrendet, amiben a németek gondolkodnak. Így már látszik, miként lesznek piacvezetők, és a nagy szériás gyártással, miként megy le a ma 20 ezer eurós akku pakk ára, ami ellenében ott az 5 ezerbe kerülő, átlagos, hagyományos motor...

A történet kiindulási pontja 2015. október 10., egy felhős szombat délután. Ekkor született meg az ötlet, hogy a német óriás a másik véglet felé veszi az irányt. Nem sokkal később, a pozícióban maradt illetékesek terveztek és nyilvánosságra hozták az elképzeléseiket. Ezek között volt, hogy létrehoznak az elektromos autók részére egy padlólemezt (MEB), és azt, hogy 2025-ben már 3 millió villanyautót fognak gyártani. A habot a tortán az jelenti, hogy 2026-ban befejezik a hagyományos motoroknak a fejlesztését.

Elsőre a számok és az ígéretek elég meredeknek tűnnek, ezért található a kérdőjel a címben is. A befektetett iszonyatos mennyiségű pénzt és az igen szoros ütemtervet látva, elviekben elérhetők a számok. Az elképzelések szerint a német cég válna a világ legnagyobb elektromos autókat előállító vállalatává. Ehhez hatalmasat kell lépnie a németeknek, mert 2018-ban mindössze 40 ezer elektromos autót gyártottak. A márkának jók az eladási adatai itthon, de a Volkswagen Magyarországon népszerű bérautóként is. Mindkét emelkedő statisztikát az elektromos jövő tovább fogja pörgetni, nem csak nálunk.

A kérdőjelek sorát gyarapítja, hogy ez a nagy ugrás nem csak a VW-n múlik, az egész társadalmat kell rávenni a villanyautók tömeges használatára. Ennek most látszódnak az akadályai, a gyenge hatótávolságú villanyautókat, ritka kúthálózaton kell tölteni, lassan… Ez ad némi fűszert a vállalásoknak, és mutatja a feladat nagyságát.

Érdekes és kissé szomorú, hogy az elektromos autózás élharcosa nem a technikai fejlettségét rendszeresen hangoztató európai, közelebbről a német autóipar. A ma már megállíthatatlan lavinává vált hógolyót a Tesla indította el az Egyesült Államokban. A teljesítményüket díjazni kell, mert nulla autógyártási tapasztalattal, 2003-as indulással, teljes ellenszélben értek el oda, ahol most tartózkodnak. Villanyautó téren levertek minden hagyományos gyártót és most mindenki őket akarja beérni, nem feltétlenül a zöldebb bolygó miatt: a prémium gyártóktól vesznek el vásárlókat... Az elmaradt haszon, az elvesző vásárló fáj nekik, ezért ez a nagy teperés a zöldítésben.

A másik élharcos Kína. A világ legnagyobb autópiaca az ország, a kormánya pedig szigorú rendelettel kötelezi a gyárakat arra, hogy a meghatározott mennyiségű tölthető hibrid és elektromos autót gyártsanak. Ez a szám évről évre növekszik, zölddé válás valódi hajtóereje erről a két területről jön. Ehhez csatlakozott nemrég Európa, a munkahelyek elvesztése nélkül teljesíthetetlen új kibocsájtási normák keresztül nyomásával.

A VW egyik fő csapásiránya, hogy a mai villanyautók papíron 200, a gyakorlatban 100-120 kilométeres hatótávját a többszörösére feltornássza. A 400 kilométer körüli hatótávú, megfizethető áru villanyautók tömeges gyártása lesz ebben a kulcs. Ez a jármű már bőven a teszt köreit futja, és az első fecskét, az I.D. Neo nevű elektromos masinát 2019 végén kezdik gyártani. A jó ár és a komolya hatótáv párosa, a töltőhálózat megsokszorozásával bizalomgerjesztő jövőt vetít előre.

A nagy villamosításnak másik vonzata vagy nézete, hogy a VW és az autóipar legnagyobb változásának időszakát éljük, néhány év múlva megtörténik a korszakváltás, ami leginkább a nagyvárosokban lesz észlelhető. A Föld nagy részén nem lehet még elfelejteni a hagyományos autókat, mert a töltőhálózat hiánya gátat szab a fejlődésnek.

Azért illúzióba sem kell ringatniuk magukat a villanyautó pártiaknak: a 2018-ban az Egyesült Államokban kb. 1,1 millió villanyautó futott, amiből 361 ezret helyeztek tavaly forgalomba. Európában 408 ezer zöld-autó került az utakra. Összesen négymillió elektromos és tölthető hibrid autó fut a Földön. Lesz hova növekedni, ezt mutatja, hogy éves szinten tavaly 78,7 millió személyautót adtak el…

Benedek Attila

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!