3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jégpálya, 1700 fős nézőterű színház, pláza és szörföző tó - ez egy igazi luxustengerjárón szinte alapfelszerelésnek számít. Az óriási hajók, amelyek manapság már valóságos úszó városok és nemsokára akár hatezer utast is befogadnak majd, a hajóutazások világpiacán bekövetkezett robbanásszerű fejlődésnek köszönhetik népszerűségüket.

"Másfél évtizede a hajók 500-600 utast szállítottak, ma egy ezer fős hajó is kicsinek számít, három-négyezer utasra méretezett hajóink vannak" - magyarázta az AFP-nek Georges Azouze, a luxushajó-utazásokat szervező irodák francia szövetségének elnöke.

Az ágazat két vezető cége, a Carnival és a Royal Caribbean Cruise (RCC) között kiélezett verseny folyik. 2004-ben a Carnival vízre bocsátotta a Queen Mary II-t: ez a tengeri óriás 345 méter hosszú és 2620 utast szállít. 2006-ban az RCC a Freedom of the Seas forgalomba állításával válaszolt: 339 méteres hosszúság, de már 4200 utas. "2008-2009-ben áttérünk a Genesis hajókra, amelyek már 6000 utast is befogadnak" - közölte az AFP-vel Bernard Echevarria, az RCC franciaországi képviselője.

A Karib-tengeren és a Földközi-tenger medencéjében közlekedő óriáshajók kelendősége főleg gazdasági okokra vezethető vissza. A méretek révén megtakarítás érhető el, egy utashoz például kevesebb kiszolgáló személyzet szükséges. A fedélzeti látványosságok - kaszinó, áruházak, színházak - lehetővé tették a bevétel növelését és az egyhetes utazás árának csökkentését, ami bővíti a szolgáltatást igénybe vevők körét.

Az óriáshajók megfelelnek az olyan "kulcsrakész nyaralások" iránti növekvő igénynek is, amelyeknél a szórakozás az úr. "Legfőbb vetélytársaink manapság nem is más luxushajó-társaságok, hanem az üdülőklubok" - mondta Cédric Rivoire-Perrochat, a Carnival csoport képviselője. A hajókat ezért "úszó szórakoztató szigetté" alakítják át.

Úgy tűnik, a közönség vevő volt erre: 2005-ben világszerte 14,4 millió utas választotta ezt az üdülési formát, ami 7,4 százalékos többlet 2004-hez képest, 2009-ig pedig további 30 százalékos növekedés várható. "Az utasokra korábban jellemző 70 éves átlagéletkor már régóta a múlté" - mondja Echeverria.

Az óriáshajók divatjának a környezetvédelmi szempontok szabhatnak gátat. "Egy kisváros megfelelője koncentrálódik a világ néhány legkényesebb ökorendszerében" - jegyezte meg a hírügynökségnek David Santillo, a Greenpeace nemzetközi környezetvédő szervezet kutatója. Egy háromezer személyes hajó naponta akár 113 ezer liter szennyvizet is termelhet a toalettekben és az egészségügyi létesítményekben.

Miután az üzemeltetőket igen súlyos, 20 millió dollárig (mintegy 4 milliárd forint) terjedő büntetésekkel sújtották amiért mérgező anyagokat bocsátottak a tengerbe, a hajókon változtatásokat kezdtek. A szennyvizet a hajón kezelik, és szemétégetőket működtetnek. Hiányoznak azonban a megfelelő ellenőrzési lehetőségek - hangsúlyozta David Santillo, aki szerint megfigyelőkre lenne szükség magukon a hajókon.

MTI/Menedzsment Fórum

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!