4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Kockázatos a kisüzemi főzdék helyzete, egyre drágább minőségi sört inni, de a nyár megdobhatja a piacot.

Bár a nagy sportesemények átmenetileg pozitív hatást gyakorolnak a sörfogyasztás alakulására, idén is az időjárás fogja eldönteni, hogy a tavalyi 10 százalékos visszaesést követően idén korrigálhat-e felfelé a sörpiac. Hosszú távon a prémium és szuper prémium szegmensbe tartozó sörök térhódítása zajlik – immár a teljes forgalom egyharmadát ilyen kategóriájú sörök teszik ki –, és idén robbanásszerű lehet az egzotikus gyümölcsökkel ízesített alkoholmentes sörfajták térnyerése, olvasható az Agrinform lapunkhoz eljuttatott közleményében.

Tavaly az országban jelen lévő öt legjelentősebb sörgyártó adatai alapján a Magyarországon értékesített sör mennyisége alig több, mint 5,4 millió hektoliter volt, ami 10 százalékos visszaesést jelentett a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliteres szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet e lemaradás egy részét ledolgozni, de hosszú távon – illeszkedve a globális trendekhez – az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.

„A sörfogyasztás alakulását befolyásoló egyik legfontosabb tényező az időjárás, amelyet hetekkel előre is nehéz tervezni. Bár a szakmában is várakozások övezik a jelentős nyári sportesemények, kiemelten is a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia pozitív hatását a sörfogyasztás alakulására, ezek hatása ebben a tekintetben nem számottevő

tájékoztatta az Agroinform.hu-t dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója. – A sörpiacra gyakorolt legmeghatározóbb szerepük ezeknek talán az, hogy a kísérő marketingtevékenységek során még erőteljesebb figyelmet kapnak a népszerű, jól ismert márkák, illetve az aktuális újdonságok is.”

Alkohol nélkül jobban csúszik?

Az idei új trendek közül a szakember az alkoholmentes kategória dinamikus növekedését emelte ki, amely hosszú távon hatékony válasz lehet a sörgyártók részéről az alkoholfogyasztási igények visszaszorulására. Különösen az új gyümölcskülönlegességekkel ízesített termékek népszerűségének emelkedése kiemelkedő. A teljes piacot tekintve ugyanakkor, ahol továbbra is az összforgalom 90 százalékát adják a lager sörök (bajor, bécsi, illetve pilzeni típusok), ezek a változások egyelőre csak egy lassú átrendeződés első jeleinek tekinthetők.

Most már lehet vele koccintani is, de a sportesemények nem dobják meg a sörfogyasztást
Most már lehet vele koccintani is, de a sportesemények nem dobják meg a sörfogyasztást
Fotó: Depositphotos

Látványos ugyanakkor a minőségi sörök felé történő elmozdulás: a szuperprémium és prémium szegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal. „Mindez a fogyasztói igények változása mellett az elmúlt évek technológiai fejlesztéseinek, valamint a gyártók kreatív kezdeményezéseinek is az eredménye” – húzta alá dr. Kántor Sándor. Annak ellenére is töretlen a minőségi sörök felé történő elmozdulás, hogy a KSH adatai szerint ismét bővült az árkülönbség a világos és a minőségi sörök között. 2023-ban fél liter minőségi sör fogyasztói átlagára 434 forint volt, ami 22 százalékkal magasabb a világos sörök 356 forintos átlagáránál. Az előző évben a két árkategória között még csupán 14 százaléknyi volt különbség.

Bár kissé növekedett a piaci pozíciójuk, továbbra is kockázatos helyzetben a kisüzemi sörfőzdék. A hazai sörgyártás ma alapvetően nagyipari sörfőzdékben zajlik: tavaly a kibocsátás 96 százaléka legalább 50 főt foglalkoztató sörgyárakból származott. A mintegy 80-90 kisüzemi (köztük néhány, úgynevezett „kézműves” termékeket is gyártó vállalkozás) hazai sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben - összesen 232 ezer hektoliter sör megtermelésével - 2 százalékos növekedésről tudott beszámolni.

A vendéglátás covid-időszaki szüneteltetése, később a munkaerőhiány, valamint az elmúlt évek jelentős energia és alapanyag áremelkedései óriási kihívásokat jelentett a söripar számára, ami hatványozottan jelentkezett a kisebb tőkeerejű kisüzemi termelők körében. Ennek köszönhetően az elmúlt egy-két évben jelentős konszolidáció figyelhető meg ebben az ágazatban. A hosszútávú sikerhez ugyanis ebben a szegmensben elengedhetetlen a folyamatos technológiai fejlesztés, valamint az iparág gyártási és kereskedelmi ismereteinek mély ismerete – tette hozzá a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója, és zárja közleményét az Agrinform.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!