4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Jelentős változáson mehet keresztül a hazai e-kereskedelem. A megkérdezett budapesti marketing ügynökség munkatársai többféle forgatókönyvet tudnak elképzelni, de abban egyetértenek, hogy a koronavírus-járvány komoly piacformáló hatással bír.

A mostani helyzet azért is különleges, mert éveken keresztül kiszámíthatóság jellemezte a teljes szektort, ennek azonban egycsapásra vége szakadt. A 2019-es év mintegy 16 százalékos növekedést hozott, ami hozzávetőlegesen megegyezik az azt megelőző év növekedési ütemével. A piac minimális mértékben veszített a növekedés sebességéből, inkább lineáris ütemre váltott. De mi várható ezután? Optimista és pesszimista jóslatok következnek…

Az optimisták szintlépést várnak

A modern e-kereskedelem nem szembesült még a mostanihoz hasonló helyzettel. A 2008-as gazdasági világválság korában még nem beszéltünk fejlett e-kereskedelemről, a kelet-közép-európai régióban inkább szárnypróbálgatásokat láttunk akkoriban. 

A mostani helyzet egy bejáratott szektort ért váratlanul. Egyes webáruházak azzal szembesültek, hogy a világ összes folyékony szappanját és tisztítószerét el tudnák adni, mások az érdeklődés hirtelen bezuhanásával voltak kénytelenek szembesülni. Akik reagálni tudtak a kialakult vásárlói igényekre, jelentős többletbevételre tehettek szert; közben a logisztikai szektornak nehezített pályán a karácsonyihoz hasonló terheléssel kellett szembesülnie.

Érdemes látni, hogy az a fogalom, amit az e-kereskedelemben növekedésként emlegetünk, több szegmensből tevődik össze: ilyen az aktív vásárlók száma, a vásárlási gyakoriság és az átlagos megrendelési érték. Egyre inkább az látszott, hogy az aktív vásárlók számán bukik a sikertörténet, hiszen a webáruházak egyre nehezebben érik a hagyományos boltok iránt elköteleződött vásárlókat. A tavalyi évben csupán 3,3 százalékkal nőtt ez az érték, miközben az e-kereskedelem növekedése 16% volt. Az optimisták arra számítanak, hogy a járványhelyzet több vásárlóval „ismerteti meg” az online vásárlást, akik majd az aktív vásárlók táborát bővíthetik. Ha ez megvalósul, az e-kereskedelem növekedési üteme lineárisról gyorsulóra válthat.

A pesszimisták mély recesszióra számítanak

Abban tulajdonképpen mindenki egyetért, hogy a járványhelyzet gazdasági recessziót von maga után. A kérdés inkább az, hogy a gazdasági visszaesés milyen mélységű lesz, illetve meddig tart. 

A pesszimisták jelentős visszaesésre számítanak; amennyiben a gazdaság újbóli beindítása még heteket, netalán hónapokat várat magára, a kiskereskedelem visszaesése elkerülhetetlen lesz. Arról sem szabad megfeledkezni, hogy a félgőzön pörgő gazdaság ugyanúgy visszaesést eredményez. Amennyiben az általános vásárlóerő nem pattan vissza a Black Friday és a karácsonyi kampányok idejére, akár jelentős csökkenés sem elképzelhetetlen. Versenyképes főszezon nélkül a 625 milliárdos 2019 után egy 550-575 milliárdos 2020-at várhatunk.

Szerencsére a legkedvezőtlenebb forgatókönyvnek még a legpesszimistább munkatársak szerint is kicsi a valószínűsége; ilyen mértékű visszaeséshez a járvány újbóli kitörésére és mély gazdasági recesszióra lenne szükség.

Problémák és kérdőjelek

Korábban az európai e-kereskedelem a globális szereplők térnyerését fogalmazta meg legnagyobb problémaként. A lokális szereplők a saját lehetőségeikhez mérten igyekeztek védekezni az Alibaba, az eBay, az Amazon és társaik térhódításával szemben. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében. A magyar piac esetében az Extreme Digital és az eMAG fúziója szolgálhatja a piac részleges védelmét a legnagyobb globális szereplők befolyásával szemben. 

Ugyanakkor felmerül a kérdés, hogy a több országban kereskedő regionális szereplők milyen nehézségekkel szembesülnek a közeljövőben. A járvány újbóli előretörése még inkább megnehezítheti az országhatárokon átnyúló kiskereskedelmet. Az Extreme Digital nyolc külpiacon folytat e-kereskedelmet, ezek között olyan piacok is találhatók, amelyek nem szomszédosak Magyarországgal; Németország és Bulgária
Nemrégiben a szektor szereplőit még aktívan foglalkoztatta a külföldi piacnyitás lehetősége. Szakemberek szerint a terjeszkedésre vonatkozó tevékenységek majd csak a kilábalás időszakában éledhetnek újjá. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!