Érdekes tulajdonosváltásra bukkantunk a hivatalos céges adatbázisokban. Eszerint július 19-én a France Gourmet Foods Kft. százszázalékos üzletrésze Lóczki Jánostól a Dry Import Kereskedelmi Kft. nevű céghez került. Az ügylet pikantériáját az adja, hogy a Dry Import végső tulajdonosa egy cégen, a Dry Holding Kft.-n keresztül Száraz István. A vételár nem került nyilvánosságra, az azonban feketén-fehéren látszódik, hogy a Gránit Bank 210 millió forintos hitelt nyújtott a Dry Importnak, amelyet az egyhavi irányadó budapesti bankközi hitelkamatlábat (ez a hitelfelvétel idején 0,9 százalék volt) 2,5 százalékponttal megfejelve kell visszafizetni.
Száraz István neve 2013 végén lett közismert, akkor indította el a vs.hu nevű portált, mint később kiderült, a lapot kiadó New Wave Media Group Kft. az induláshoz szükséges több mint félmilliárd forintot a Matolcsy György vezette Magyar Nemzeti Bank alapítványaitól kapta.
2015 végén Száraz cége, a New Wave Media egy másik portált, az Origo.hu-t kiadó céget is megszerezte, több mint 4 milliárd forintért. A New Wave-t 2017 nyarán a jegybankelnök fia, Matolcsy Ádám cége, a Magyar Stratégiai Zrt. vásárolta meg. A céget azóta már a Magyar Stratégiai Zrt. ingyen átadta a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak.
Száraz a médiából való kiszállását követően kezdett új területeken feltűnni. Mindenekelőtt a bankszektorban. A Quartz Befektetési Alapkezelő Zrt.-n keresztül közel 33 százalékos közvetett befolyást szerzett az MKB Bank irányításában.
S miután a többségében Mészáros Lőrinc által tulajdonolt hitelintézet gazdái a Takarékbankkal és a Budapest Bankkal való egyesülés érdekében részvényeiket apportálták a fúzió előkészítésére létrehozott Magyar Bankholding Zrt.-ben, Száraz ez utóbbiban is jelentősnek számító, 10,51 százalékos részesedéshez jutott. Amelyet aztán július közepén 22,72 százalékosra növelt, miután Vida Józsefék kiszálltak, s az eladósorba került pakettjekből Mészáros mellett Száraz érdekeltsége is vásárolt.
A szintén Száraz érdekeltségébe tartozó Frank Digital Kft. ugyanakkor egy közbeszerzési eljáráson arra szerzett jogot, hogy 2020 végéig 1,95 milliárd forint plusz áfáért egyebek mellett az NHP Fix, illetve a növekedési kötvényprogram, a bankjegycserék, valamint tavaly márciusban elindult azonnali fizetési rendszer kommunikációját elvégezze.
Tavaly szeptember közepén pedig a gyógyszeripar következett az egykori médiabefektető számára, aki informatikai tanácsadócégén, a DryCom Zrt.-n keresztül a Gemil Pharma Zrt.-ben szerzett irányítást.
A fentiek alapján méltán tekinthető tehát a Nemzeti Együttműködés Rendszeréhez (NER) tartozó üzletembernek Száraz, aki tavaly szeptemberben már végrehajtott egy figyelemreméltó tranzakciót a hazai gasztronómiai piacon, akkor a Culinaris Kft.-t vásárolta meg. Bár a France Gourmet Foods Kft. forgalmi adatai alapján kisebb falatnak számít, az a csúcsminőségű gasztronomiában ugyancsak meghatározó cég.
A vállalkozást 2014 júniusában alapította a bevezetőben már említett Lóczki János és egy cég, a Vidi Shops Kereskedelmi Kft., amelyet öt külföldi magánszemély jegyzett, akik 2016 februárjában kiszálltak a France Gourmet-ből, azóta Lóczki annak egyedüli tulajdonosa.
„Cégünk heti rendszerességgel szállít kiváló minőségű élelmiszereket és cukrászati alapanyagokat a Párizs melletti Rungis Nemzetközi Piacról és a legkiválóbb francia cégektől éttermek, hotelek, kávézók és delikáteszek részére” – foglalja össze tevékenységének lényegét a France Gourmet Foods Kft. a honlapján. „Munkatársainkkal 2014 óta segítjük a magyar gasztronómia kiemelkedő éttermeit és szállodáit. A kezdeti friss hal behozatal mostanra a séfek igényei alapján többezres termékválasztékká nőtte ki magát, így kínálatunkban szinte minden megtalálható a prémium húsokon keresztül a legfrissebb zöldségeken és gyümölcsökön át a cukrászati alapanyagokig. Kamionunk kedd reggelente veszi fel a termékeket a Rungisi piacon, így szerdánként az éttermek már friss áruhoz juthatnak. Készleten tartott termékeinket folyamatosan frissítjük partnereink igényei alapján.”
A párizsi Rungis piacról származó kiváló alapanyagok első számú magyarországi importőreként a France Gourmet Foods Kft. árbevétele 2019 végéig folyamatosan növekedett, tavalyelőtt pedig ugyancsak története legmagasabb nyereségét érte el.
Ezt a felívelést törte meg a HoReCa-szektort (azaz a hoteleket, éttermeket és kávézókat) a kényszerű bezárások miatt jelentős mértékben sújtó koronavírus-járvány.
Ennek ellenére is sikerült a 2020-as évet durván egyharmados forgalom-visszaeséssel megúszniuk (szemben sokak 70-80 százalékos hátraarcával), miközben elkerülték a veszteséget, sőt ötéves múltjuk harmadik legmagasabb éves nyereségére tettek szert.
Mindenekelőtt annak köszönhetően, hogy gyorsan kapcsoltak: az I. kerületi Czakó kertben és online is kezdtek árulni termékeket az igényesebb és a magasabb színvonalat megfizetni is képes magánszemélyeknek – házhoz szállítást például nettó 30 ezer forinttól vállaltak, de nemcsak Budapestre, hanem vidéki városokba is.
Idén május végén még arról számoltak be, hogy a hazai szűk beszállítóik körét egy ígéretes startuppal, a bedrock.farm-mal bővítették, amely cég újszerű növénytermesztési modelljének köszönhetően a megrendelő akár 40 percen belül hozzájuthat a frissen szedett leveles zöldekhez, fűszernövényekhez, mikrozöldekhez, ehető virágokhoz. Márpedig ez tökéletesen passzolt a beszállítóival szemben magas minőségi elvárásokat támasztó France Gourmet üzletpolitikájához.
Alig két hónappal később Lóczki mégis megvált a cégtől, mondhatni édesgyermekétől. „A koronavírus-járvány miatt döntöttem az eladás mellett” – indokolta kiszállását lapunk megkeresésére. Korábban egyedül irányította a céget, s amikor idén tavasszal újraindult az élet, úgy döntött, hogy most már szeretne – ahogyan fogalmazott – „szabadabban élni”.
Arra a kérdésre, hogy ki találta meg a másikat, úgy fogalmazott, a vevővel addig is partneri viszonyban álltak, de azt azért megjegyezte, hogy kedvező árajánlatot kapott a kft. százszázalékos üzletrészéért.
Mint már említettük, az új tulajdonosnak ez már a második csúcsgasztronómiai érdekeltsége, miután tavaly szeptemberben már felvásárolta az ugyanezen nevű prémium delikátbolt-hálózatot működtető Culinaris Kereskedelmi Kft.-t, így mondhatni, a France Gourmetnál immár szakmai befektetőnek számít. A cég ügyeiben tulajdonosi kiszállása után is képben maradt, hivatalosan a beszerzést és az értékesítést támogató Lóczki lapunknak elmondta, tudomása szerint az új tulajdonos egyesíti majd két érdekeltségét, annak ugyanis az az előnye, hogy így az éttermek egy helyről tudnak majd vásárolni.
Írásban erre is rákérdeztünk Száraz Istvánnál, akit közvetett úton sikerült elérnünk. Valamint természetesen azt is szerettük volna megtudni, miért látott fantáziát a France Gourmet Foods Kft.-ben, s mi a terve a céggel, valamint, hogy tervez-e további tranzakciókat, akár bel-, akár külföldön? Merthogy piaci berkekben az a hír járja, hogy például a Culinarist regionális üzletlánccá kívánják felfejleszteni.
Bár Száraztól közvetítőnkön keresztül ígéretet kaptunk arra, hogy „majd válasz készül”, ezt cikkünk élesítéséig nem érkezett meg. Természetesen amint meglesz, cikkünket azonnal frissítjük.