6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sokként érte a magánegészségügyi szolgálatókat az a törvénymódosítás, miszerint államosítanák az MR- és CT-készülékeket, de a csütörtöki hírek szerint „csupán” a kórházban működő, ám magántulajdonban lévő gépekre vonatkozik a döntés. Az egyik érintett magáncég, a Huniko Kft. vezetője szerint érthetetlen, miért fogadták el ezt a törvénymódosítást, hiszen az államnak jóval többe fog kerülni a készülékek üzemeltetése és az ott dolgozók sem feltétlenül akarnak majd így ott maradni.

A parlamentben elfogadott törvénymódosítás szerint 2024 novemberétől az ország 123 CT-berendezésből 15, míg az 57 MR-készülékből 8 eshet ki a közfinanszírozott betegellátásból, ha csak a gépeket a tulajdonosok fel nem ajánlják megvételre az államnak.

A Huniko Kft. 1998-tól, azaz 25 éve végez komplex képalkotó diagnosztikai (radiológiai) szolgáltatásokat, működtet önálló kórházi osztályokat a magyar egészségbiztosítási rendszerbe integrálódva. Jelenleg négy államilag finanszírozott ellátást nyújtó helyszínen is dolgoznak (amiből három helyen, Kistarcsán, Diósgyőrben és a budapesti Margit kórházban üzemelő gépek miatt vastagon érinti a céget a meglepetésszerű döntés), és a cégcsoport egy másik tagjának üzemeltetésében további hét helyen csak magánfinanszírozott ellátást nyújtanak az ország több településén.  

Egyáltalán nem fogja megérni az államnak a CT/MR gépek működtetése. Fotó: Pixabay
Egyáltalán nem fogja megérni az államnak a CT/MR gépek működtetése. Fotó: Pixabay

Gyarmati János ügyvezető - aki egyben a VOSZ Egészségügyi Tagozat Diagnosztikai Szekció vezetője is - szerint azért érthetetlen ez a törvénymódosítás, mert az észszerűség határánál jóval többe fog ez kerülni az államnak. Nem beszélve arról, hogy egy inflációval megterhelt gazdaságiválság-helyzetben lépte meg ezt.

Hogy miért nem lesz olcsóbb az államnak, ha maga végzi a hozzá visszakerülő CT/MR-ellátásokat? Az ügyvezető több okot is említ.

„Egyrészt a járóbeteg-finanszírozás összegszerűségében hét éve változatlan, tehát 2016-tól máig egy fillérrel sem emelkedett az állam által finanszírozott CT/MR szolgáltatás értéke” – mondja.

Másrészt tudni kell, hogy míg a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által finanszírozott magánszolgáltatók önmaguk, saját forrásból vásárolnak berendezést és eszközöket a szolgáltatás teljesítéséhez (ami esetenként sokszáz milliós beruházás), addig az állami szolgáltató (kórház) az infrastruktúrát, gépeket nem a működést finanszírozó bevételekből teremti meg, hanem készen kapja, vagy külön forrást kap rá. Ez tehát az állam szempontjából már pluszköltség.

A Huniko Kft. vezetője azt is hozzáteszi, hogy az állami egészségügyi szektorban végrehajtott béremelések, melyek sokszor megduplázták, vagy megtriplázták az orvosi, és észrevehetően emelték a szakdolgozói béreket is az alapfinanszírozáson felül, külön soron finanszírozott tételek. De a magánszolgáltató nem jogosult a béremelés fedezetét pluszként megkapni.

A béremelésre kifizetett külön emelések pedig összegszerűségükben sokszor már szinte elérik az egy-egy kórház valós termelése szerinti bevételeket, így általánosságban kijelenthető, hogy az államnak a járóbeteg finanszírozás alapkövének számító úgynevezett német pont (a járóbeteg-szakellátás teljesítményegységének forintértéke: 1,98 forint/pont) megtermelése az állami rendszerben nem ennyi, hanem 3-4 forint/pont összegbe is belekerül majd - vagyis a másfél-kétszeresébe.

„Mivel az állami szférába kerülő, korábbi magánszolgáltató által üzemeltetett CT/MR szolgáltatásra is vonatkozhat ez a bérkiegészítés a jövőben, csak a béreknél 1-2 forint/pont pluszköltség is keletkezhet" - teszi hozzá a cégvezető.

Sőt, a magánszolgáltató az 1,98 forint/pont finanszírozás alapján megkapott bevétele terhére fizeti a bérleti díjat az egyébként általa kiszolgált kórháznak, melytől a jövőben a kórház elesik” – magyarázza tovább a nem jól átgondolt döntést Gyarmati János.

De ezzel még nincs vége: a magánszolgáltató iparűzési adót, társasági nyereségadót és egyéb adókat fizet az államnak, melyet az állami szolgáltató nem tesz majd meg.

Valamint ott van az a fontos szempont is, hogy a magáncégek milyen óriási mértékben járulnak hozzá, hogy a kórházi adósságok ellenére is működjön az ellátás.

„Ugyanis a magánszolgáltató hitelezi a megrendelőjét. Hiszen előbb végzi el a szolgáltatást, fizeti ki annak munkaerő-, gép-, fogyóeszköz- és más költségét, a járulékokat és adókat, mint ahogy a szolgáltatás ellenértékéhez hozzájutna. Egyes esetekben ma már egy évet meghaladó fizetési késedelmek is előfordulnak az állami intézmény, mint megrendelő részéről úgy, hogy a magánszolgáltató által elvégzett szolgáltatás árát egy hónappal a szolgáltatás lejelentése után ő már megkapta a NEAK-tól” – árnyalja tovább a képet az ügyvezető, miért nem lesz olcsóbb és hatékonyabb ezzel a törvénymódosítással a CT/MR szolgáltatás az állam számára.

Ezen túlmenően pedig arra is rámutat, hogy bár a törvényi indoklás pár mondattal elintézi a munkaerő kérdéskörét, semmilyen garancia nincs arra, hogy földrajzilag megfelelő eloszlásban rendelkezésre áll majd a megfelelő mennyiségű, képzettségű, tapasztalatú szakorvosi, operátori, asszisztensi munkaerő.

Meglátása szerint ugyanis az államnak dolgozó magáncégek munkaerőinek csak elenyésző része fogja vállalni az állami egészségügyben való részvételt.

„Tele van a rendszer nyugdíjasokkal, akik abbahagyják a munkát, fiatalokkal, akik külföldre vagy más szakmába távoznak majd” – vetíti előre a nem túl fényes jövőt az államosítandó képalkotó berendezések által okozott következményekkel kapcsolatban a VOSZ Egészségügyi Tagozat Diagnosztikai Szekció vezetője.

Egyébként, ahogy sok mindenben, úgy az MR/CT-készülékek számában is le vagyunk maradva a világ országai között. Egymillió lakosra Magyarországon mindössze 10 képalkotó diagnosztikai berendezés jut, míg Lengyelországban 20! A fejlett nyugati országokban egyébként 40-46 készülék az átlag, míg Japánban 111 jut ennyi emberre.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!