6p

Az Országgyűlés kedden fogadta el a Balaton-törvény módosítását, amely szakértők szerint lendületet adhat a tó környéki fejlesztéseknek. A változtatások egyformán érintik mind a magán-, mind a támogatásokból létesülő beruházásokat, amelyekből jelenleg mintegy 800 vár megvalósításra a magyar tenger környékén. A projektek közül mintegy nyolcvan-kilencvenet az elkövetkezendő három-öt évben mindenképpen tető alá hoznak a fejlesztők. Mfor.hu háttér.

Nem csak fejleszteni, védeni is kell (Mfor-montázs)

A most elfogadott jogszabály legfontosabb célja, hogy megteremtse az egyensúlyt a magyar tenger természeti értékeinek megőrzése és az idegenforgalom szempontjából szükséges beruházások között. Erre mind a magánkezdeményezések, mind az uniós támogatással megvalósuló beruházások során figyelemmel kell lenni. Úgy tűnik, mindkettőből akad bőven a Balatonnál.

800 terv vár megvalósításra

A felmérések szerint jelenleg mintegy 800 fejlesztési és korszerűsítési projekt fut, amelyek közül várhatóan nyolcvan-kilencven fog megvalósulni az elkövetkezendő három-öt évben, mondta el az mfor.hu-nak Suchman Tamás, a Balatoni Fejlesztési Tanács elnöke.

A Dél-Dunántúlon jelenleg húsz program van folyamatban, amelyek keretében többek között jachtkikötő, mobilszínpad-építés és standbővítés is szerepel. Ezek értéke egyenként húszmilliótól 600 millió forintig terjed. Nemrégiben pedig egymilliárd forintot meghaladó értékben nyújtottak be a déli partot is érintő szállodaépítési tervet, amelyről a Közép-Dunántúli Régió fog dönteni. 

A magánberuházók sorában a legismertebb az SCD-csoport, amely elsősorban szállodafejlesztésekbe invesztál több milliárd forintot. A közelmúltban megjelent hírek szerint a siófoki kempingberuházás előkészítése van a legelőrehaladottabb állapotban. A badacsonyi szállodaépítésnél az engedélyezés előtti régészeti feltárás június végéig lezárul, így idén ott is elkezdődhet az építkezés. Emellett a negyedik negyedévben Balatonszemesen is elindulhat a beruházás.

Probléma egyelőre csak a Balatonalmádiban tervezett üdülőközpont beruházásának kezdési időpontja körül van, ugyanis a helyi önkormányzati közgyűlés újragondolta az építkezéshez szükséges ingatlanterület besorolását.

A fenti beruházások mellett Balatonkeresztúron, Balatonberényben és Keszthelyen várhatók komoly fejlesztések. A szállodaépítések mellett érdemes megemlíteni, hogy két (jelenleg készülő) golfpálya csalogathatja majd a turistákat.

Jönnek az uniós források

A Balaton fejlődéséhez a potenciális uniós források is jelentősen hozzájárulhatnak majd. Miután ma már 179 település tartozik a kiemelt üdülőkörzethez, így ezek összesen 163 milliárd forintos támogatást vehetnek igényben - a legkisebb úthálózat kiépítésétől a legnagyobb szállodaprojektekig bezárólag, amennyiben jó pályázatokkal és támogatható célokkal állnak elő.

Több település már nyert is; a kiemelt projektek közül Balatonfüred a reformkori városközpont felújítására 1,5 milliárd forintot, a Fürdő utca rekonstrukciójára 250 millió forintot kap. A balatonakarattyai vasút feletti magaspart védelmének első ütemére pedig 200 millió forint pályázati pénz jutott.

Visszacsalogatni a turistákat 

Ugyan a magyar lakosság utazási kedve 2008-ban sem csökken, és a belföldi úti célok között évek óta a Balaton áll a dobogó felső fokán, kérdéses, hogy a külföldi vendégeket sikerül-e visszacsalogatni.

A statisztikák szerint tavaly január és november között a térségbeli kereskedelmi szálláshelyeken a nemzetközi vendégek száma 0,6, a nemzetközi vendégéjszakáké 3,5, az ebből származó bevételek pedig négy százalékkal csökkentek az egy évvel azelőtti időszakhoz képest. Különösen szembetűnő a Németországból érkező forgalom folyamatos visszaesése: a KSH adatai szerint a németek által a Balatonnál eltöltött vendégéjszakák száma a tavalyi első tíz hónapban csaknem 115 ezerrel csökkent; igaz, a külföldiek közül még így is ők keresik fel legnagyobb számban a magyar tengert.

A fentiekkel kapcsolatban Tomcsányi Gábor, az SCD Holding Zrt. vezérigazgatója az év elején egy szakmai konferencián úgy fogalmazott, hogy "a Balatont minőségi desztinációvá kell fejleszteni." Szerinte jelenleg a legnagyobb probléma, hogy nincs elég attrakció, nincs elegendő minőségi szálláshely és nagy a szezonalitás. Reményei szerint az idén beinduló fejlesztések fokozatosan képesek lesznek változtatni ezen a helyzeten, hiszen a balatoni turizmus sok kiaknázatlan lehetőséget rejt még magában.

Elérni a Balatonra

Természetesen az úthálózat kérdése sem mellékes a balatoni turizmus kapcsán. Az új jogszabály szerint a térség különleges tájképének és panorámájának megőrzése érdekében az M7-es autópálya fejlesztési lehetőségei csak üdülési és idegenforgalmi fejlesztésekre használhatók. A törvény nem engedélyezi ugyanis az ipari és raktározási létesítmények építését az autópálya és a Balaton-part között húzódó, páratlan tájképi és ökológiai adottságú területeken, derül ki a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium közleményéből.

A Közlekedési Operatív Program keretében mintegy 1,2 milliárd forintért, 5,8 kilométeres szakaszon megépül a 71-es főút elkerülő útja, megerősítik a 72. számú főút burkolatát, valamint több mint 982 millió forintból kialakítják a 8-as és a 72-es főút külön szintű csomópontját.

Első a vendég - de nem a természet árán


A Balaton-törvény számos környezetvédelmi garanciát is tartalmaz. A felülvizsgálat során hangsúlyos elem volt ugyanis a környezeti szempontból kedvezőtlennek ítélt folyamatok (a beépítésre szánt területek túlnövekedése, az értékes táji elemek eltűnése, a védelmi szint csökkenése) átfogó elemzése.

A Parlament legutóbb 2000-ben tárgyalta a Balaton-törvényt, így a mostani jogalkotó munka nyolc év tapasztalatainak a gyümölcsét foglalja össze, emelte ki Suchman Tamás.

Ezzel lezárult az a több mint három éves szakmai felülvizsgálati szakasz, amelyben számos civil szervezet, a kormányzati oldal és a Balatoni Fejlesztési Tanács vett részt. A törvénnyel és a területrendezési tervvel együtt elkészült a Balaton Régió 2007-2013 közötti időszakra szóló Fejlesztési Stratégiája és Részletes Fejlesztési Terve is.

Az új szabályozás legfontosabb érdeme, hogy sikerült megteremtenie  a természeti értékek és az idegenforgalmi szempontok közötti kényes egyensúlyt. Ez azért nagyon fontos, mert ha nem fejlesztünk, akkor nem lesz még több vendég, ha pedig a természeti értékeket hanyagoljuk, úgy Európa legnagyobb édesvízi tavának kincseit herdáljuk el, figyelmeztetett Suchman Tamás.

Simon Rita

Menedzsment Fórum 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!