Hogy az önjáró autók valóban megkönnyítsék életünket, számos személyes adatot kell megadnunk számukra, az úticélunktól kezdve az esetleges szokásainkig. Ez felvet adatkezelési kérdéseket.
Iparági szakértők sem értenek egyet abban, hogy az önmagukat vezető autók miként kezeljék a működésük közben keletkező információkat, amelyek nem ritkán a vezető személyes szférájába tartoznak. Egyesek attól tartanak, hogy rosszat tesz majd a technológia elfogadottságának ha nem biztosítják a vezetőket arról, hogy senki sem fog visszaélni a privát adataikkal - írja az Autonews.
A Volvo K+F vezetője például azon a határozott állásponton van, hogy az autók által generált adatok csak és kizárólag a vezetőre tartoznak, és bármi ami ezt az információbiztonságot veszélyezteti, magának a technológiának árt. Az Ernst and Young iparági szakértője ugyanakkor azt mondja, hogy kár lenne ezeket az adatokat bizalmasan kezelni, hiszen pont az lenne a lényege a vezető nélküli autózásnak, hogy az információk birtokában megkönnyítsék a vezetők életét. Hasonló véleményt fogalmazott meg a Continental egyik vezetője, aki szerint az embereknek el kell fogadniuk, hogy a kocsik a jobb működés érdekében használni fogják személyes adataikat.
Na de mégis mikor érkeznek az autók?
Abban teljes az egyetértés az iparági szakértők között, hogy ezek a kocsik nagymértékben javítják a közlekedésbiztonságot és az üzemanyag-takarékosságot. Eltérően látják ugyanakkor az elemzők, hogy mikor mehetünk be a szalonba és gördülhetünk ki, illetve gördülhet ki helyettünk egy ilyen autó. Egyikük szerint a részben automata vezérlésű autók már 2016-ban a piacra kerülhetnek, míg a tökéletesen önállók 2025 magasságában. Van aki optimistábban gondolkozik és szerinte jóval hamarabb eljöhet ezeknek a közlekedési eszközöknek a kora, mint gondolnánk és hamarosan azok az autók, amelyekben nincs "autopilot" rendszer, teljesen elavultnak számítanak majd.
Az Autóipari Beszállítók Szövetségének egyik vezetője szerint az elterjedés akadálya jelenleg a szabályozás, azonban ez a probléma is orvosolható. A szervezet egyik feladata az európai jogharmonizáció ebben a kérdésben. Akárhogy is alakul a technológia fejlődése, a vezetőt segítő rendszerek (például a ráfutásgátló, vagy az automata parkolási rendszerek) jelenlegi 2 milliárd eurós piaca 2018-2019 magasságában elérheti az 5 milliárdot, ami nagyon komoly növekmény.
Abban az egy kérdésben minden szakértő egyetért, hogy csak abban az esetben terjedhetnek el az önjáró autók, ha eddig nem látott együttműködés alakul ki a piaci szereplők között. Nagyon fontos például, hogy ha egy ilyen autó balesetet okoz vagy csak vétlen félként elszenvedője az ütközésnek, akkor a felelősség kérdése tisztázott legyen.
Szász Péter
mfor.hu