4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Küszöbön áll a negyedik ipari forradalom a mesterséges intelligenciájával és a robotjaival, és úgy tűnik, az átalakuló munkaerőpiac kihívásaira a hagyományos oktatás már nem fog tudni válaszokat adni. San Francisco-ban ezért nem laptopot adnak a gyerekek kezébe, hanem fűrészt és fúrót - mégsem ácsok lesznek a diákokból, hanem várhatóan olyan felnőttek, akiket nem tudnak majd leváltani a gépek.

Van egy raktárépület San Francisco Mission negyedében, ahol épp a feje tetejére állítják az oktatást. Itt működik már hetedik éve a Brightworks magániskola, ahol szinte teljesen techmentesen nevelik a gyerekeket.

Itt csakis a gyereken múlik, mit hoz ki a saját oktatásából: nincsenek dolgozatok, vizsgák, felelések és felvételi pontok, se kőbe vésett tanterv, tantárgyak, sőt, még tanárok sincsenek, csak "kollaboránsok". A diákoknak pedig olyan projekteken kell dolgozniuk, melyekhez sokszor barkácseszközöket - fúrót, fűrészt és társaikat - kell felhasználniuk. A csoportok nem csak a raktárépületben tevékenykednek, sok tanulmányi úton vesznek részt San Francicso környékén, de minden helyszínen közös, hogy a minimálisra szorítják vissza a képernyők előtt töltött időt.

A Brightworks videóján az intézmény diákjai elmesélik, milyen az iskolában tanulni

A kísérleti iskolát Gever Tulley, az Adobe egykori programozója alapította meg, akinek vastagon van tapasztalata az önfejlesztésben, ugyanis kódolni is teljesen egyedül tanult meg. Mint mondja, a Brightworks célja, hogy táplálják a gyerekek természetes kíváncsiságát, hogy fejlesszék a diákok belső készségeit, és hogy felkészítsék őket az élethosszig való tanulásra. Mindehhez a kulcs a játékos, stresszmentes tanulás és a közösségi problémamegoldás, távol a figyelem-elterelésre alkalmas képernyőktől. A tanterv itt tényleg csak idézőjeles, a kollaboránsok hagyják, hogy a gyerekek annak a témának menjenek utána, ami csak érdekli őket. Ha viszont valamire ráállnak, akkor valóban el kell mélyedniük az adott területen. Erre egy jó példa a Brightworks kevés szabályai közül az egyik, miszerint

"ha videojátékozni akarsz, akkor neked kell megcsinálni a videojátékot."


Az iskola diákjait 60 százalékban a helyi tech-elit gyerekei teszik ki, a helyek 40 százaléka pedig támogatott azoknak, akikben megvan a motiváció az újfajta tanulásra, de a családjuk nem tudná kifizetni az évi 30 ezer dolláros tandíjat. Ha már ennyibe kerül a Brightworks programja, felmerül a kérdés, hogy egy ilyen szabad és nem-konvencionális képzés mennyire folytatható zártabb intézményi keretek között - vagyis hogyan tudnak ezek a gyerekek bekerülni az egyetemekre, ha nincsenek jegyeik, és így felvételi pontszámaik se? Elég könnyen, legalábbis azokba az intézményekbe, melyekbe a szüleik szánják őket, ugyanis az amerikai topegyetemek, a Harvard, a Stanford Egyetem és az MIT is tisztában van azzal, hogy a sikeres akadémiai pályafutáshoz nem feltétlenül bombabiztos lexikális tudás, sokkal inkább kreativitás kell, így ezek az intézmények a Brightworks-gyerekek portfólióját vizsgálják meg, és az alapján döntenek a felvételükről.



A Brightworks-módszer a program kitalálói szerint nem valami légbőlkapott, hippiskedő butaság. San Francisco-ban, a világ techfővárosában egyre több szülő aggódik, hogy a hagyományos oktatás nem készíti fel a gyerekeket a negyedik ipari forradalom új kihívásaira, mert az nem fejleszti eléggé az utódok kreatív intelligenciáját. Mint ismert, tanulmányok egész sora jutott arra, hogy a mesterséges intelligencia és a robotizáció hamarosan felváltja a hagyományos humán munkaerőt, és újfajta munkakörök válnak szükségessé, melynél a kreativitás, az érzelmi intelligencia, az innováció és az önrendelkezés kerül a fókuszba a tradicionális készségsekkel szemben - márpedig a hagyományos oktatás még mindig az utóbbiakat erősíti.

Bár a régivágású oktatásba egyre jobban bevonják a képernyőket, melynek kétségkívül van haszna, fennáll a kérdés, hogy a tech a tanulás segítése közben nem nyomja-e el azokat a készségeket, melyek nemsokára szükségesek lesznek. Ez a kérdés aggasztotta a techvilág olyan korai hőseit is, mint Bill Gates és Steve Jobs, akik évtizedekkel ezelőtt a várttal gyökeres ellentétben a számítógépek lehető legminimálisabb bevonásával nevelték fel a gyerekeiket - hasonlóan ahhoz, ahogy most a kollaboránsok nevelik a fiatalokat a Brightworks raktárépületében.

(Financial Times)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!