5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A hagyományos pénzügyi intézmények kis túlzással még csak most ismerkednek a fintech cégekkel való együttműködés lehetőségeivel, eközben a technológiai óriások a háttérben olyan fejlesztéseken dolgoznak, amelyek komoly felfordulást okozhatnak a bankrendszerben.

Átalakulás alatt áll a banki ökoszisztéma, ez visszaköszön többek között abban, hogy egyre több új fintech cég létesül. Eközben a hagyományos pénzügyi szolgáltatók igyekeznek alkalmazkodni a digitalizációs kihívásokhoz, a technológia fejlődéshez és persze a fogyasztói igényekhez. Azt a szereplők – a bankok és a fintech cégek – kölcsönösen elfogadták, hogy csak az együttműködés hozhat mindkét fél számára hosszútávú növekedést.

Önmagában azonban a lehetőség megértése kevés, ahhoz, hogy a mostani komolyabb szereplők a jövőben is meghatározók legyenek a bankrendszerekben, ennél több kell. Gyorsan és hatékonyan kellene reagálni a kihívásokra, ez azonban több ok miatt sem egyszerű. A bankok és a feltörekvő technológiai cégek gyakran „nem egy nyelven beszélnek”, egészen más vállalati kultúrával, háttértudással és infrastruktúrával rendelkeznek. Arról nem beszélve, hogy a banki szabályozói rendszer nagyon szigorú, a pénzintézetek pedig a végletekig ragaszkodnak a formális és informális szabályokhoz.

A különböző kultúrák, a rendkívül eltérő infrastruktúrák és a folyamatosan változó megfeleltetési feltételek között a bankok és a szakemberek közötti együttműködés messze nem egyszerű, és számos javasolt partnerséget kiszorít. A Capgemini és a LinkedIn által készített World Fintech 2018 címet viselő jelentése szerint a sikeres együttműködés nagymértékben támaszkodni fog a hagyományos intézmények azon képességére, hogy azonosítsák és értékeljék, vajon a partnerszervezetek képesek lesznek-e a működésük négy alappillérét (Humán, Pénzügy, Üzlet, Technológia) támogatni.

Fotó: Pixabay
Fotó: Pixabay

A szakértők szerint a bankok és a fintech cégek közös tevékenységének számos egyéb vetületén túl kulcsfontosságú lesz, hogy képesek lesznek-e a hagyományos szereplők dominanciáját fenntartani a szektorban, vagy elsöprik őket a technológiai óriások. Az iparági bennfentesek szerint ugyanis akár az amerikai nagyágyúk, mint Google, az Amazon, a Facebook és az Apple, akár az ázsiai szereplők, mint az Alibaba vagy éppen a Tencent nagyon komoly fejlesztéseken dolgoznak.

A verseny nem lefutott, és ahhoz, hogy a hagyományos pénzügyi intézmények nyeregben tudjanak maradni, számos tényezőt figyelembe kell venniük. Illetve a fejlesztéseik során (a technológiaitól a humánig) meg kell ezeknek felelni.

1: Új üzleti modellek jönnek létre. 

A technológia a pénzügyi szektort sem kíméli, elég csak a blockchainre, a peer-to-peer (P2P) kifizetésekre, vagy éppen a közösségi finanszírozásra gondolni.

2: Gyorsaság és hatékonyság

Az új technológiák révén az élet számos területén az emberek valós idejű megoldásokkal találkoznak. A jövőben a bankoknak is ehhez alkalmazkodni kell.

3: Átláthatóság

A csak digitálisan építkező fintech cégek jóval alacsonyabb költségstruktúrával rendelkeznek, mint a hagyományos banki szervezetek. Ez pedig lehetőséget teremt az átlátható és alacsonyabb árstruktúra kialakítására.

4: Testre szabás

A digitális szervezetek olyan környezetből érkeznek, ahol ez fogyasztói elvárás, ráadásul a technológia támogatja is őket, hogy testre szabott megoldásokat kínáljanak. A bankok, amelyek szabályozott és egységes csomagokban gondolkoznak komoly kihívás elé kerülnek az új környezetben.

5: A díjakra és marginokra nehezedő nyomás

Miközben a bankok nagy infrastruktúrával, fiókokkal, jelentős back-office gárdával rendelkeznek, addig a digitális vállalatokra egészen más a jellemző. Ők az automatizálásba, a mesterséges intelligencia (AI) és a robotikus folyamat-automatizálás bevezetésére költenek, ami hosszú távon növeli a hatékonyságukat és csökkenti a költségeiket. Emiatt a szolgáltatásaik árazása is kedvezőbb lehet, mint a hagyományos bankoké.


6: Digitális elosztás

Az új technológiák révén a digitális vállalatok rákényszerítik a már piacon lévő régi szereplőket arra, hogy újraértékeljék, és -tervezzék a termék- és szolgáltatáselosztást. 

7: Prediktív modellezés

A legtöbb fintech cég arra a képességre épít, hogy olyan predikciós és analitikai eszközöket használjon, amelyek a régi szereplők eszköztárából szinte teljesen hiányoznak. Ez lehetővé teszi ezen vállalatok számára, hogy az ügyfelek profilja és viselkedése alapján megcélozzák és személyre szabják az ajánlatokat és a kommunikációt.

8: Hozzáférés „elhanyagolt” szegmensekhez 

Alacsonyabb költségstruktúrával a fintech cégek képesek kényelmes és egyszerű megoldásokat nyújtani. Ráadásul ezek az olcsóbban árazott szolgáltatások olyan piaci szegmensek számára is alternatívát jelentenek, amelyek korábban nem lettek volna nyereségesek a hagyományos pénzügyi szervezetek számára.

9: Fejlett adatelemzés

A legújabb analitikai módszerek, valamint az adatforrások széles körben való rendelkezésre állása lehetővé tették a fintech cégek számára új kockázatkezelési modellek tesztelését, ami alacsonyabb költségeket és nagyobb hatékonyságot eredményez.

10: Tervezés-alapú gondolkodás

Az egyszerűen követhető felhasználói interfészek gyors, kényelmes és zökkenőmentes adatgyűjtést tesznek lehetővé, míg az adatközpontú technológiák a személyre szabott és hatékonyabb ajánlatokat biztosítanak. A kibővített és a virtuális valóság megoldásoknak, valamint a biometrikus fejlesztések lehetőséget nyújtanak arra, hogy a technológia révén a fintech cégek innovatív módon segítsék ügyfeleiket.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!