Átalakulás alatt áll a banki ökoszisztéma, ez visszaköszön többek között abban, hogy egyre több új fintech cég létesül. Eközben a hagyományos pénzügyi szolgáltatók igyekeznek alkalmazkodni a digitalizációs kihívásokhoz, a technológia fejlődéshez és persze a fogyasztói igényekhez. Azt a szereplők – a bankok és a fintech cégek – kölcsönösen elfogadták, hogy csak az együttműködés hozhat mindkét fél számára hosszútávú növekedést.
Önmagában azonban a lehetőség megértése kevés, ahhoz, hogy a mostani komolyabb szereplők a jövőben is meghatározók legyenek a bankrendszerekben, ennél több kell. Gyorsan és hatékonyan kellene reagálni a kihívásokra, ez azonban több ok miatt sem egyszerű. A bankok és a feltörekvő technológiai cégek gyakran „nem egy nyelven beszélnek”, egészen más vállalati kultúrával, háttértudással és infrastruktúrával rendelkeznek. Arról nem beszélve, hogy a banki szabályozói rendszer nagyon szigorú, a pénzintézetek pedig a végletekig ragaszkodnak a formális és informális szabályokhoz.
A különböző kultúrák, a rendkívül eltérő infrastruktúrák és a folyamatosan változó megfeleltetési feltételek között a bankok és a szakemberek közötti együttműködés messze nem egyszerű, és számos javasolt partnerséget kiszorít. A Capgemini és a LinkedIn által készített World Fintech 2018 címet viselő jelentése szerint a sikeres együttműködés nagymértékben támaszkodni fog a hagyományos intézmények azon képességére, hogy azonosítsák és értékeljék, vajon a partnerszervezetek képesek lesznek-e a működésük négy alappillérét (Humán, Pénzügy, Üzlet, Technológia) támogatni.
A szakértők szerint a bankok és a fintech cégek közös tevékenységének számos egyéb vetületén túl kulcsfontosságú lesz, hogy képesek lesznek-e a hagyományos szereplők dominanciáját fenntartani a szektorban, vagy elsöprik őket a technológiai óriások. Az iparági bennfentesek szerint ugyanis akár az amerikai nagyágyúk, mint Google, az Amazon, a Facebook és az Apple, akár az ázsiai szereplők, mint az Alibaba vagy éppen a Tencent nagyon komoly fejlesztéseken dolgoznak.
A verseny nem lefutott, és ahhoz, hogy a hagyományos pénzügyi intézmények nyeregben tudjanak maradni, számos tényezőt figyelembe kell venniük. Illetve a fejlesztéseik során (a technológiaitól a humánig) meg kell ezeknek felelni.
1: Új üzleti modellek jönnek létre.
A technológia a pénzügyi szektort sem kíméli, elég csak a blockchainre, a peer-to-peer (P2P) kifizetésekre, vagy éppen a közösségi finanszírozásra gondolni.
2: Gyorsaság és hatékonyság
Az új technológiák révén az élet számos területén az emberek valós idejű megoldásokkal találkoznak. A jövőben a bankoknak is ehhez alkalmazkodni kell.
3: Átláthatóság
A csak digitálisan építkező fintech cégek jóval alacsonyabb költségstruktúrával rendelkeznek, mint a hagyományos banki szervezetek. Ez pedig lehetőséget teremt az átlátható és alacsonyabb árstruktúra kialakítására.
4: Testre szabás
A digitális szervezetek olyan környezetből érkeznek, ahol ez fogyasztói elvárás, ráadásul a technológia támogatja is őket, hogy testre szabott megoldásokat kínáljanak. A bankok, amelyek szabályozott és egységes csomagokban gondolkoznak komoly kihívás elé kerülnek az új környezetben.
5: A díjakra és marginokra nehezedő nyomás
Miközben a bankok nagy infrastruktúrával, fiókokkal, jelentős back-office gárdával rendelkeznek, addig a digitális vállalatokra egészen más a jellemző. Ők az automatizálásba, a mesterséges intelligencia (AI) és a robotikus folyamat-automatizálás bevezetésére költenek, ami hosszú távon növeli a hatékonyságukat és csökkenti a költségeiket. Emiatt a szolgáltatásaik árazása is kedvezőbb lehet, mint a hagyományos bankoké.
6: Digitális elosztás
Az új technológiák révén a digitális vállalatok rákényszerítik a már piacon lévő régi szereplőket arra, hogy újraértékeljék, és -tervezzék a termék- és szolgáltatáselosztást.
7: Prediktív modellezés
A legtöbb fintech cég arra a képességre épít, hogy olyan predikciós és analitikai eszközöket használjon, amelyek a régi szereplők eszköztárából szinte teljesen hiányoznak. Ez lehetővé teszi ezen vállalatok számára, hogy az ügyfelek profilja és viselkedése alapján megcélozzák és személyre szabják az ajánlatokat és a kommunikációt.
8: Hozzáférés „elhanyagolt” szegmensekhez
Alacsonyabb költségstruktúrával a fintech cégek képesek kényelmes és egyszerű megoldásokat nyújtani. Ráadásul ezek az olcsóbban árazott szolgáltatások olyan piaci szegmensek számára is alternatívát jelentenek, amelyek korábban nem lettek volna nyereségesek a hagyományos pénzügyi szervezetek számára.
9: Fejlett adatelemzés
A legújabb analitikai módszerek, valamint az adatforrások széles körben való rendelkezésre állása lehetővé tették a fintech cégek számára új kockázatkezelési modellek tesztelését, ami alacsonyabb költségeket és nagyobb hatékonyságot eredményez.
10: Tervezés-alapú gondolkodás
Az egyszerűen követhető felhasználói interfészek gyors, kényelmes és zökkenőmentes adatgyűjtést tesznek lehetővé, míg az adatközpontú technológiák a személyre szabott és hatékonyabb ajánlatokat biztosítanak. A kibővített és a virtuális valóság megoldásoknak, valamint a biometrikus fejlesztések lehetőséget nyújtanak arra, hogy a technológia révén a fintech cégek innovatív módon segítsék ügyfeleiket.