4p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2023 nem a legjobb éve volt a Magyar Divat- és Design Ügynökségnek. Mind a nettó forgalma, mind a nyeresége elmaradt az egy évvel korábbi mutatóktól.

Úgy tűnik, a Magyar Divat- és Design Ügynökség (MDDÜ) tavalyi rosszabb mutatói sem nyomták rá a bélyegét Jakab Zsófia vezérigazgatóra, hiszen februárban maga Nagy Márton nevezte ki a kreatívipar fejlesztéséért és ágazati koordinációjáért felelős miniszteri biztosnak. A tárca azt várja tőle, hogy „feltárja az iparág fejlesztésének lehetőségeit, tegyen javaslatokat a növekedési potenciál kiaknázására, az ellátási láncok hatékony fejlesztésére, továbbá a jó nemzetközi gyakorlatok alkalmazására”.

Ezek után a Magyar Divat- és Design Ügynökség (MDDÜ) tulajdonosi joggyakorlója 2024. április 1-jével már nem a Magyar Turisztikai Ügynökség, hanem a Nemzetgazdasági Minisztérium. Az MDDÜ indulásakor kapott egy XII. kerületi Istenhegyi úti villát, ami eddig telephelyként volt bejegyezve, ám a cég dokumentumai szerint április 1-jétől a bel-budai Kacsa utca helyett már az elegánsabb, de drágább hegyvidéki székhely szerepel.

A cég eddig minden évben kapott anyagi segítséget a kormánytól. 2019-ben 1 milliárd forint állami támogatást, 2020-ban 1,8 milliárdot, 2021-ben 2,6 milliárdtot, 2022-ben 2,3 milliárdot,

2023-ban pedig már 3,12 milliárdból gazdálkodhat.

Jakab Zsófia február óta kormánybiztos is
Jakab Zsófia február óta kormánybiztos is
Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Ennek ellenére a Magyar Divat- és Design Ügynökség 2023-as cégbeszámolójából az derül ki, hogy az Orbán Ráhel barátnője által vezetett cég épp tavaly kicsit behúzta a kéziféket, és visszaestek a számai.

Nettó árbevétele ugyanis 50,6 millióról 31,4 millióra csökkent, nyeresége pedig 10,5 millióról 6,3 millióra apadt.

Mindezzel egyidejűleg a rövid lejáratú kötelezettségei 7,1 milliárdról 9,4 milliárdra híztak, miközben a cég több tételénél is a spórolás jeleit lehet felfedezni.

A személyi jellegű ráfordításoknál például a korábbi 529,3 millió forint helyett 2023-ban már csak 417,2 milliót fordítottak a munkatársaikra, hiszen pár dolgozójuktól meg is váltak, 28 helyett jelenleg 22 fő áll alkalmazásban. Ám az itt dolgozók ez alapján így is átlagosan bruttó 1,5 millió forintos juttatásban részesültek, amit sokan elfogadnának.

2023-ban sokat faragtak a szállítási költségeken, az oktatási továbbképzéseken, az irodai és az informatikai szolgáltatásokon is – ezek a mutatók is jóval alatta maradnak a 2022-es évi összegeknek.

Bár a cég beszámolója szerint a vezető tisztségviselők juttatásaira is kevesebb ment el, 28,8 millió helyett 22,6 millió. Ebben az összegben azonban még nem szerepel Jakab Zsófia idei fizetésemelése, hiszen tavasszal félmillió forinttal növelték a vezérigazgatói posztjának díjazását, ami így már havonta bruttó 2 millió forint. Ehhez jön még a havi másfél millió forint, amit a kormánybiztosi feladataiért kap.  

A három fős felügyelőbizottság díjazásához nem nyúltak hozzá, a 2022-es évhez hasonlóan változatlanul 7,8 milliót kaptak.

Jakab Zsófiát sokat kritizálják, hogy Orbán Viktor lányával való barátsága miatt került kiemelt pozíciókba, amire márciusban így reagált az Index-nek:

„Eddigi feletteseim mindig elégedettek voltak a munkámmal. Így nem tudok másként gondolni új pozícióm és az Orbán Ráhellel való barátságunk kapcsán tett megjegyzésekre, mint politikai támadásra”.

Immár Jakab nevéhez fűződik egyébként a Nemzeti Divatipari Stratégia, melynek célja, hogy 2030-ra teljesen megújuljon a magyar divatipar. 2023-ban 12 saját projektet valósított meg az MDDÜ, amelyből a hazai rendezvények több mint 14 ezer érdeklődőt vonzottak. 34 hazai divatmárka jelent meg a BCEFW és MFW divatheteken, és több mint 100 alkotó a hazai és nemzetközi kiállításokon, 14 gyártó pedig mentorprogramban vett részt.

Orbán Ráhel barátnője szerint az MDDÜ célja, hogy Budapest legyen a régió divat- és dizájnipari központja. Ezt segíti elő a két kiemelt, saját rendezésű, régiós szintű, országimázs-jelentőségű esemény is. Ez az évi kétszer, eddig összesen 13 alkalommal megrendezett Budapest Central European Fashion Week, amelyen 67 magyar és 44 régiós divatmárka mutatkozott be.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!