Úgy tűnik, a kormány a tiltakozások és az uniós nyomás miatt valamennyit hajlandó enyhíteni a "bosszútörvény" néven is emlegetett, a pedagógusok jogait jelentősen szűkítő státusztörvény javaslatán. Tegnap az érdekvédelmi szervezetekkek való egyeztetésen a "röghöz kötés" enyhítését ígérték meg, múlt héten pedig a pedagógusok elektronikus eszközeinek (számítógépeinek, telefonjainak, tabletjeinek) ellenőrzésének lehetőségein módosítottak a törvénytervezetben.
A változtatás szerint az a lehetőség, hogy a pedagógusok eszközeinek tartalmát bármikor ellenőrizhessék, ezen túl már csak a munkáltató által biztosított eszközökre vonatkozna. Ez azonban nem akkora előrelépés, írja a Szabad Európa a témával foglalkozó cikkében.
Ugyanis akármilyen gépről van is szó, az adatokba való betekintés feltehetően valamilyen szoftver segítségével fog megvalósulni, és ez nem csak bizonyos adatoka "lát" majd.
"Mindkét esetben csak „a köznevelési foglalkoztatotti jogviszonnyal összefüggő adatokba” tekinthet be a munkáltató (vélhetően a tankerületi központ munkatársa). Ez – bár erről sincs szó a javaslatban – vagy úgy lehetséges, hogy felszólításra a dolgozó bemutatja gépének idevágó tartalmait, vagy – és ez a valószínűbb – egy szoftver segítségével „lát rá” a gépre a munkáltató.
Utóbbi esetben viszont lehetetlen az önmérséklet: a szoftver nem csak a 7.b feliratú mappát szkenneli, hanem bármit a gépen, ahol a kormány által egyébként kiemelten védettként (lásd a homofób/gyerekvédelmi törvény) kommunikált csoport,
a gyerekek mindenféle adata, információja, levele megtalálható, köztük olyanok, amelyek a fokozottan bizalmon alapuló tanár-diák viszony során keletkezhetnek"
- mutat rá a cikk, hozzátéve, hogy a státusztörvény-javaslat semmilyen garanciát nem ad ezeknek az érzékeny információknak a védelméről.
„Érdemes lett volna olyan szabályokat beletenni adatvédelmi szempontból, amik reflektálnak arra, hogy a tanár-diák viszony nagyon intenzíven bizalmi viszony. Vagy akár a tanár-szülő viszony is – mondja Zeller Judit, a TASZ szakértője. – Nagyon plasztikusan foglalta össze ezt valahol egy kommentelő: máshogy ír az osztályfőnöknek, ha tudja, hogy azt a tankerület is olvashatja.”