7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kezdetben volt a barlang hűvöse, majd jöttek a jégvermek, pincék, kutak, utána a jégszekrény és a frizsider. Ma már pedig bevásárló- és receptlistát is ír a hűtőszekrény.

Talán már a neandervölgyi ember is rájött arra, hogy ha a barlang hűvösében tartja az elejtett vadat, még napok múlva is fogyaszthatja. Bár lehet, hogy ez nem ment olyan zökkenőmentesen, és e tapasztalás hiányában eleinte többen meghaltak – nem a vadászat során, hanem mert megették a romlott húst. Tény, hogy egy idő után a zsákmányt már jéggel hűtötték és hóval fedték be.

Jégvermek, pincék, kutak

Persze, ahogy ez általában lenni szokott, az ókori görögök és a rómaiak e téren is továbbléptek, és már hatalmas jégvermeket használtak az élelmiszerek tárolására. A középkorban pedig pincékben és kutakban hűtötték az élelmet. (Még félévezred múlva is: falvakban a jól megtermett görögdinnyét máig is necchálós szatyorban engedik le augusztusban a kútba, merthogy egészben nem fér bele a legmodernebb masinába se.)

Ott könnyű volt, ahol az év minden szakában akadt valamelyik hegycsúcson hó – a kínaiak is nagy becsben tartották e lelőhelyeket, ennek volt köszönhető a fagylalt ősének feltalálása is.

Megjelennek a gépek

Később rájöttek az emberek, hogy szinte minden élelmiszer fogyaszthatóságát elősegíti a hűtés. A pincék kulcsfontosságú részeivé váltak a birtokoknak. Közben elindult a jégkereskedelem, majd eljött a mechanikus hűtőberendezések feltalálásának korszaka.

Ahogy azt a szakmai források feljegyzik, az első sikeres mesterséges hűtési eljárás a skóciai születésű William Cullen nevéhez fűződik, majd az első, gőzzel működő hűtőgép terveit Oliver Evans amerikai mérnök fogalmazta meg, 1805-ben. Az első igazi, akkor még gőzzel működő „hidegcsináló gépet” az egyesült államokbeli John Gorrie építette a XIX. század közepén. Ezt követően számtalan technikával kísérleteztek, de végül a kompresszoros megoldás vált be, amely bizonyos gázok összepréselése révén hozza létre a hűtőközeget.

Elkezdődött a fridzsiderszocializmus

A kisebb méretű háztartási hűtőszekrények csak a XX. század elején jelentek meg. Az első elektromos hűtőt, azaz a frizsidert Chicagóban adták el. 1928-ban egy újabb mérföldkövet jelentett a freon feltalálása, amely Thomas Midgley nevéhez fűződik. A freon alkalmazása forradalmasította a háztartási hűtőszekrények elterjedését, amelyek 1937-ben az Egyesült Államokban már minden második háztartásban megtalálhatóak voltak.

Gondoljunk bele, hogy Magyarországon a hatvanas-hetvenes években vált általánossá – no, nem az amerikai, hanem a szovjet hűtők használata. Nevet is kapott a korszak, elkezdődött a fridzsiderszocializmus, ami a jólét jelképe volt.

Amikor már nem jött a jeges

Ezzel párhuzamosan azért még működtek a klasszikus jégszekrények is, jött rendszeresen a jeges, a hátán lévő zsákvászonokon cipelte a hatalmas jégrudakat. Ha már nem jött, akkor sem dobták ki sokszor a családok a régimódi masinát, hanem sima szekrényként használták, erkélyen, fészerben.

Az 1930-as években még bőven járt a jeges Budapest utcáin. Fotó: Fortepan / Vincent Till Baumgartner
Az 1930-as években még bőven járt a jeges Budapest utcáin. Fotó: Fortepan / Vincent Till Baumgartner

A Szaratovok – utána meg a Minszkek – annyira elnyűhetetlenek voltak, hogy akik vettek már hazai Lehelt, azok sem váltak meg tőlük, még sokáig duruzsoltak hátul a garázsban, elfértek benne a sörök, gyümölcsök. Az energia meg olcsó volt.

Színes, pipacsos és hatalmas

Az elmúlt fél évszázadban szinte minden otthon természetes tartozéka lett a hűtőszekrény. Ahol az sem volt – vagy ma sincs –, az mélyszegénységről árulkodik. Időközben változott a funkciója is. Mivel a lakások nagy része ma már nélkülözi az éléskamrát, itt kap helyet az élelmiszerek, akár olykor konzervek nagy része is. Egyre gyorsabban változik a design, és megjelentek a luxusmárkák is. A XXI. század elegáns lakásaiban már színes a hűtő – igazodik a konyha színvilágához –, sőt van, ahol virágos: egy finnországi lakásban láttink Marimekko pipacsosat is.

Amerikában már vagy fél évszázada része a hűtőszekrényeknek a jégkockacsináló ablakocska, amilyent először véletlenül éppen Moszkvában tapasztaltunk meg. A kilencvenes évek Oroszországában bizonyára kevés háztartásban létezett ilyen funkciójú gép, de hát a lakás, ahová költöztünk, külföldieknek volt berendezve.

Ott is fontos, ahol fél évig tél van

Az oroszok a jégkockával akkor nem nagyon tudtak mit kezdeni, elég volt a vodkát kirakni az erkélyre, húsz perc alatt lehűlt, a koktél meg nem volt divatban, nem meglepő módon, hiszen fél évig tart ott a tél.

Ugyanakkor a hasonló égövi svéd háztartásokban a hűtő óriási nagyságú. Mivel a nagy hó miatt az emberek – a stockholmiak is – sokszor napokra el vannak vágva a külvilágtól, a kenyértől kezdve a lazacig szinte mindent lefagyasztanak.

Nem divat a hűtőmágnes

Hatalmas, kétajtós szekrényekről van szó, ahol minden polc más célt szolgál. Ami nincs és nem divat, az a hűtőmágnes. Rokonszenves trend: a minimál stílusú konyhákban ugyancsak furcsán hatnának a csiricsáré, olasz vagy görög utakra emlékeztető giccses figurák.

Nem kell teleaggatni csiricsáré hűtőmágnesekkel. Fotó: Pexels
Nem kell teleaggatni csiricsáré hűtőmágnesekkel. Fotó: Pexels

A mai hűtőgép okos, és külleme változik a lakberendezési divattal. Van, ahol beépítik a konyhabútorba, mint számos IKEA termék esetében, van, ahol hangsúlyt kap egyedi designja révén.

Átlátszó a szekrény ajtaja

A gyártók egyre nagyobb figyelmet fordítanak a küllemre és a praktikus kialakításra a költséghatékony működés mellett. Ahogy Gareth Lewis, a Samsung fogyasztói elektronikai üzletágának vezetője egy online szakmai felületen kifejtette, a vállalat vadonatúj Food ShowCase hűtőszekrényének kialakításakor az volt a cél, hogy az okos megoldásokkal megkönnyítsék a családok életét, és a készülék minden egyes négyzetcentiméterét a végletekig kihasználják.

A tervezésnél nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a fogyasztók praktikusan áttekinthessék a készülékben tárolt élelmiszereket, könnyedén és gyorsan hozzáférhessenek a leghátsó rekeszekben tárolt kis apróságokhoz is.

Ezek a gépek jórészt átlátszó üvegajtókkal bírnak, azaz nem kell kinyitni az ajtót – energiatakarékosság! – ahhoz, hogy megnézzük, mi is fogyott ki. (Ehhez persze némi rendre is szükség volna.)

Több zónára osztható

A Samsung Food ShowCase amerikai típusú side-by-side hűtőszekrényét úgy tervezték, hogy a tárolóteret intelligensen, a család különböző igényeinek megfelelően osszák fel. Eszerint a ShowCase részbe a gyakran keresett élelmiszerek kerülnek, míg az InnerCase a hosszabb távon tároltak számára áll rendelkezésre.

A ShowCase is három fő zónára osztható: főzés, ide az ételkészítés közben leggyakrabban használt élelmiszerek kerülnek, mint például a tojás, sajt vagy a különböző szószok; a családi rekeszbe a családtagok által rendszeresen keresett élelmiszerek, az italok vagy a gyümölcsök kerülnek; az alsó, gyerekeknek szánt részt pedig a kisebb harapnivalók számára tartják fenn. Az InnerCase-ben zöldségeket, gyümölcsöket, húst és egyebeket lehet tárolni.

Összeállítja a bevásárlólistát és receptet ír

A hagyományos hűtőszekrényekkel ellentétben a romlandó ételek is jobban elkülöníthetők, így a gyümölcs és a zöldség is hosszabb ideig friss marad.

Ahogy az egyik nagy lakberendezési magazin hírül adja, okos, komfortos és szórakoztató lesz a jövő hűtőszekrénye. Az LG InstaView hűtő például monitorozza saját tartalmát, összeállítja a bevásárló- és receptlistát, valamint gömb alakú jégkockát készít, amely így sokkal lassabban olvad el.

Főzni még nem főz, de ki tudja, mit hoz a jövő…

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!