Néhány év alatt szédületes karriert futott be egy bizarr kinézetű plüss, ami ijesztő fogsorával, groteszk vigyorával és hegyes füleivel leginkább kis szörnyre hasonlít. A moncsicsi 21. századi kistestvéréért, Labubuért megőrülnek a fiatal lányok, és ami még meglepőbb, a felnőtt nők is. Olyannyira, hogy az online megjelenő új kollekciós darabokat percek alatt szétkapkodják, a figurát árusító boltok előtt pedig rendre kordont kell állítani a vásárlók rohama miatt.
Mi az a Labubu?
A karaktert a hongkongi születésű, Belgiumban élő művész, Kasing Lung álmodta meg 2015-ben. Eredetileg a gyerekkönyvekbe tervezett – skandináv mitológia ihlette – Monsters, vagyis Szörnyek figuracsoport egyik tagja – írta eredetéről a Tatler Asia. Lung 2019-ben kizárólagos licencszerződést írt alá a hongkongi tőzsdén jegyzett kínai Pop Mart játékgyártó vállalattal, így a mesefigura életre kelt. A távol-keleti animekultúra egyik legújabb üstököse lett belőle, amit különböző méretben, színben és formában árulnak a kulcstartótól kezdve a vinylarcú, puha változatig, amiből extra nagy, 60 centiméteres figura is létezik.
A Pop Mart tudta, hogy mivel kaszálhat nagyot, és a Labubu esetében is bejött a korábban bevált koncepció és értékesítési stratégia. Amint arról a Financial Times beszámolt, a vállalat tehetős fiatalokat megcélzó, gyűjtögethető dizájnerjátékaival vált ismertté, amelyeket saját csapata tervez, fejleszt és kizárólag a vállalat oldalán vagy boltjaiban értékesít. Termékei közül különösen népszerűek a vakdobozos játékok. A Labububól is van vakdobozos változat, ami azt jelenti, hogy a vásárlók nem tudják előre, hogy egy adott kollekció figuráiból milyen színűt kapnak egészen addig, amíg a csomagolást el nem távolítják.
Fotó: Depositphotos
Költséges hobbi az elszánt rajongóknak
A Labubu nem olcsó: az áprilisban piacra dobott legutóbbi – vibráló színű Big into Energy – kollekció darabjai például 27,99 dollárba kerültek, vagyis körülbelül 10 ezer forintba. Ami egy figura vásárlása esetén még nem tűnik irreálisnak, de mivel a gyártó leginkább azokra a fogyasztókra épít, akik megszállottan gyűjtögetik ezeket, egyetlen vásárlás összege ennek akár öt-hatszorosa is lehet. A hat darabos áprilisi kollekció például közel 168 dollárba (nagyjából hatvanezer forintba) került. Az időről időre megjelenő tematikus kollekciókon kívül viszont vannak állandó és kollaborációs darabok is: a Pop Mart kanadai oldalán található olyan plüss is, ami a legtöbb Labubu-termékhez hasonlóan jelenleg nincs készleten, de ha kapható, 1689 kanadai dollárba (több mint 430 ezer forintba) kerül.
Az aranytojást tojó tyúkot is táplálni kell
A Labubu a Pop Mart legkelendőbb szellemi tulajdona. A vállalat éves jelentése szerint a Monsters IP, amelybe a Labubu is beletartozik, 2024-ben 3 milliárd jüan (közel 146 milliárd forint) bevételt termelt. A Monsters IP-hez kapcsolódó bevételek egy év alatt 726 százalékkal növekedtek – írta témával foglalkozó cikkében a Time.
A világszerte 530 üzletet működtető Pop Mart részvényei tavaly közel 370 százalékkal emelkedtek, a vállalat összbevétele pedig 1,8 milliárd dollár (közel 640 milliárd forint) volt.
A Labubu körüli felhajtást és a kereslet növekedését jól mutatja, hogy a viszonteladók már az új kollekció piacra dobásának napján az eredeti ár többszöröséért kezdik árulni azokat más oldalakon, például az eBayen vagy a Pop Mart-üzletek előtt, szatyorból.
Ki ad ennyi pénzt egy furcsa kinézetű plüssért?
Meglepően sokan hajlandóak költeni rá, a Labubu ugyanis mára egyfajta státuszszimbólummá vált. Akadnak, akik táskadíszként hordják és még a legdrágább luxusridikülökre is lazán felcsatolják, míg mások megszállottan gyarapítják gyűjteményüket, és a figurákat naponta öltöztetik, gondozzák. A Labubuk öltöztetésére egyébként külön piac létesült, ahol a legnagyobb divatmárkák jelzéseivel ellátott ruháktól a kiegészítőkig gyakorlatilag minden kapható.
A sikerhez minden bizonnyal hozzájárul a közösségi média platformokon – elsősorban a YouTube-on és TikTokon – zajló hírverés: a feltöltött bontogatós és haul videók, ahol a felhasználók nem csak zsákmányukkal büszkélkednek, de a beszerzésükkel kapcsolatos információkat is megosztják másokkal. Az eredeti figurákkal együtt viszont, ahogy az már lenni szokott, a hamisítványok is megjelentek a piacon. A Lafufuknak nevezett másolatok ára töredéke az eredetinek, kivitelezésük és dizájnjuk jóval egyszerűbb, a dobozukon pedig nem található meg a gyártó által rámatricázott, eredetiséget garantáló QR-kód.
Nem csak a Labubu tett szert rövid idő alatt meglepően nagy népszerűségre. Évek óta kelendőek a Ty amerikai multinacionális vállalat apró méretű Beanie Babies plüssei és a puha állatfigurás Squishmallows párnák is. Iparági előrejelzések szerint a kínai dizájnerjáték-piac forgalma 2026-ra meghaladhatja a 15 milliárd dollárt, ami több mint 1500 százalékos növekedést jelentene.