7p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Az elmúlt hat évben két olyan év volt, amikor kimagasló ütemben nőtt hazánk eladósodottsága: elsősorban a magas 2006-os költségvetési hiánynak és a 2008-ban felvett IMF-hitelnek volt köszönhető az, hogy 66 százalékról 80 százalék fölé emelkedett az eladósodottságunk. Mfor.hu-háttér.

Hol csúsztunk el?

Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) legutóbb 2006-ban vizsgálta a magyar államadósság alakulását a 2000-2005 közötti időszakban, ezért mostanra időszerűvé vált egy újabb felmérés, melynek eredményeit csütörtökön tette közzé a szervezet. A 2006-2011 közti időszakot vizsgálva alapvetően az jelenthető ki, hogy 65,9 százalékról 80 százalék fölé emelkedett a GDP-arányos adósságráta, főleg ennek okait vizsgálták a revizorok.

"Az államadósságnak a jelentős külső finanszírozási hányada miatt a szuverén államadósság leminősítése egy kedvezőtlen befektetői reakció kialakulásának lehetőségét hordozza magában. Az adósságállomány további növekedése, különösen ha az párosul az adósság finanszírozásánál a hozamok (kamatok) emelkedésével, a kamatkiadások abszolút összegének emelkedését, és egyben a költségvetés mozgásterének a jelenleginél is nagyobb beszűkülését okozhatja" - írta még 2006-ban jelentésében az ÁSZ. A most megjelent újabb felmérésben azt emelik ki, hogy a hat évvel ezelőtt jelzett kockázatok kezelésére a pénzügyminiszter és az adósságkezelési rendszer nem készült fel, a kockázatok a most vizsgált időszakban megvalósultak.

A számvevőszék véleménye szerint a 2006-2011 közötti időszakban az államadósság folyamatos és nagymértékű növekedése magas kockázatot jelentett annak finanszírozhatósága szempontjából. Emellett a magas adósságszint növelte hazánk pénz- és értékpapír-piaci kiszolgáltatottságát. "A kialakított portfólió a piaci sokkhatások kivédésére nem volt alkalmas. A 2008-2009. évi finanszírozási válság során bekövetkeztek az adósságportfólió magas finanszírozási-, kamat-, és árfolyamkockázatai és azok részleges kezelése csak nem piaci eszközökkel (hitelfelvétellel) volt lehetséges" - olvasható a bevezető megállapítások között.

Az államadósság az ÁKK nyilvántartása szerint 2006 januárjától a 2011. év végéig 64,2 százalékkal 12 765,6 milliárd forintról 20 955,5 milliárd forintra nőtt. Az államadóssághoz kapcsolódó finanszírozási kiadás eközben 6582,9 milliárd volt. Az államadósság növekedésének 80,4 százalékát tették ki a meglévő adósságra fizetett kamatok, jutalékok.

"Az államadósság növekedési üteme 2006-ban (15,2 százalék) és 2008-ban (16,2 százalék) kiugró volt, a többi évben 4,6-6 százalék között alakult. A nagyobb arányú növekedést 2006-ban a magas központi költségvetési hiány (a végleges hiány 1961,6 milliárd forint volt, amely 430,5 milliárddal lépte túl a tervezettet), 2008-ban a Nemzetközi Valutaalaptól (IMF) lehívott első hitelrészlet (1561,3 milliárd forint) devizabetétként való elhelyezése okozta" - állapítja meg az ÁSZ vizsgálata.

Főleg a hiány növelte az államadósságot

Az államadósság hat év alatti 8190 milliárd forint növekedéséhez döntően (86,7 százalékban) a központi alrendszer hiánya járult hozzá - állapítja meg az ÁSZ jelentése. A hiány államadósság-növelő hatása annak ellenére volt magas, hogy a deficit csökkentésére irányuló intézkedések következtében az éves központi költségvetési hiány a 2006. évi 1961,6 milliárdról 2010-re 853,9 milliárdra csökkent, illetve az elsődleges egyenleg 2008-tól 2010-ig pozitívvá vált. 2011-ben a központi költségvetési hiány csökkenő trendje egyszeri intézkedések (Mol-részvények vásárlása, áfa-visszatérítés) miatt 1481,1 milliárd forintra nőtt.

Az államadósság növekedéséhez az elszámolt adósság-átvállalások is hozzájárultak. A központi alrendszeren kívüli szervezetektől (autópálya-társaságok, MÁV Zrt., megyei önkormányzatok, Fővárosi Önkormányzat) átvállalt adósságok egyedi jelleggel 2006-2011 között 720,0 milliárd forinttal növelték az államadósságot. A magánnyugdíjpénztárak által a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap (NYRA) részére átadott állampapírok bevonása 1407,1 milliárd forinttal, az átvett értékpapírok értékesítéséből származó bevétel 80,7 milliárddal csökkentette az adósságállományt.

Az ellenőrzött időszakban lényeges kockázati tényezőt jelentett a devizában fennálló adósság növekedése és az árfolyam változása, amely az államadósságot 1656,7 milliárd forinttal növelte. Az árfolyamveszteség összegét növelte, hogy a hat év alatt az államadósság-növekedés 80 százaléka devizában valósult meg, aminek következtében a devizaadósság aránya a 2006. évi 28,1 százalékról 2011-re 48,5 százalékra nőtt a központi alrendszer adósságán belül.

Az adósság növekedése mellett egyébként a költségvetés nettó kamatkiadásai nem nőttek hasonló mértékben, a vizsgált hat év alatt 13,2 százalékos volt a bővülés ezen a téren. A devizában fennálló államadósság kamatkiadásai az állomány bővülése, a kamatszintek, az állampapírpiaci felárak emelkedése, valamint az árfolyamváltozás következtében több mint duplájára, a 2006. évi 150,1 milliárd forintról 2011-re 304,5 milliárdra emelkedtek. Ugyanezen időszakban a forintban fennálló adósság nettó kamatkiadásai évente − a 2008. évi 865,3 milliárd kivételével − 700-750 milliárd forint körül alakultak. A 2008. évi magas értéket az államkötvények hozamemelkedése és az emelkedő hozamszint miatti aukciós árfolyamveszteség okozta.

Hova lett az IMF-hitel?

A devizahitelek összegének erőteljes növekedéséhez nagyban hozzájárult a hazánk által 2008-ban felvett IMF-hitelcsomag, melynek keretében két év alatt összesen 3550,8 milliárd forintnyi hitelt hívtunk le a Nemzetközi Valutaalaptól és az Európai Bizottságtól. Emellett az éves devizakötvény-kibocsátások duplájukra emelkedtek a vizsgált időszakban, a 2006-os 2870 milliárd forint után tavaly 5712,3 milliárd forintot bocsátottunk ki devizában.

Az ÁSZ azt is megvizsgálta, hogy hazánk pontosan milyen ütemezés szerint hívta le az IMF-hitelt, és az összeget mire költötte. A jelentés szerint az összeg felhasználása 2009 áprilisában kezdődött, addig a lehívott 4,9 milliárd eurós első részletet az MNB-nél helyezte el a kormány devizabetétként, melyből közel 3 milliárd euró az állam finanszírozási és biztonsági tartalékát képezte. A fennmaradó összegből 1,75 milliárd euró értékben hitelt nyújtott az állam a bankoknak, amit azóta visszafizettek, míg az FHB feltőkésítése 108,6 millió eurót, a devizaswap pedig 24,5 millió eurót vitt el. Ezzel azonban rosszul jártunk, hiszen az MNB által a devizabetétre fizetett kamat elmaradt attól, amit a nemzetközi szervezetek felé kellett fizetnünk. A betét kamatbevétele 2008-2009-ben 11,3 milliárd forint volt, míg a lehívás 2009-es kamatkiadása 30 milliárdot tett ki.

Összesen az IMF által biztosított 10 537,5 millió SDR (az IMF pénzneme) összegű hitelből Magyarország 6372,5 millió SDR-t hívott le, ami nagyjából 7,4 milliárd eurót tett ki, míg az EB-től a 6,5 milliárd eurós keretből 5,5 milliárdot vettünk igénybe. Az IMF-től származó összeg 34,2 százalékát, a brüsszeli forrásnak pedig a 100 százalékát a forintadósság törlesztésére fordítottuk - állapítja meg a jelentés. Ehhez hozzájárult az is, hogy 2008 őszétől hónapokon keresztül teljesen befagyott a magyar állampapírpiac, semmilyen kötvényt nem tudtunk a piacon értékesíteni. Közben viszont a lejáró adósságot valamiből meg kellett újítani.

Második részletben 2009. március 30-án majdnem 2,4 milliárd eurót hívtunk le az IMF-től, amit teljes egészében a forintadósság törlesztésére fordítottunk, míg a három hónappal később kapott 1,4 milliárd euró az MNB devizatartalékát gyarapította. Ezen felül 2009 szeptemberében még további 54,2 millió eurót fordítottunk a forintadósság visszafizetésére.

Az EB-től érkező 5,5 milliárd eurót három részletben hívta le hazánk 2008 decemberében, 2009 márciusában és 2009 júliusában. Ezeket egytől egyig a forintadósság törlesztésére fordítottuk az ÁSZ jelentése szerint. Vagyis az összegzés szerint 14,3 milliárd eurónyi hitelt kaptunk meg ténylegesen a nemzetközi szervezetektől, ebből több mint 8 milliárd euró ment a lejáró forintadósság törlesztésére.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!