6p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az mfor.hu összesen tizenhárom részes évzáró sorozatban idézi fel a 2011-es év általunk legfontosabbnak tartott eseményeit. Szubjektív listánkon tíz hazai és három nemzetközi eseményt gyűjtöttünk össze, melyek szerintünk meghatározták ezt az évet. A sorozat első részében a Széll Kálmán Terv tündöklését (és bukását?) idézzük fel. Mfor.hu-háttér.

Hónapokat kellett várni rá

2010 őszén hallotta talán a magyarok többsége először Széll Kálmán nevét, bár a róla elnevezett alapítvány korábban is működött. A közbeszédbe azonban azzal került be a Szabadelvű Párt egykori pénzügyminisztere, hogy az Orbán-kormány róla nevezte el reformcsomagját. A politikus 1875 és 1878 között volt Magyarország pénzügyminisztere, a visszaemlékezések szerint erélyes és takarékos miniszter volt, ki megszervezte az adófelügyelői intézményt, és legnagyobb sikereként létrehozta az Osztrák-Magyar Bankot.

A jelenlegi kormány 2010 utolsó hónapjaiban kezdte kidolgozni a reformcsomagot, melyet végül idén március elsején mutattak be a 26 pontos akciótervet, mely még szűkölködött konkrétumokban. Az első időszakban a kabinet inkább csak az alapelveket és a sarokszámokat fektette le, illetve kijelölte azt a hét területet, ahol a legégetőbb szükség van szerinte a strukturális átalakításokra: az adminisztráció, a foglalkoztatás, az adórendszer, a nyugdíjrendszer, az oktatás, a közösségi közlekedés és az egészségügy.

"Amit most bemutatunk, az egy nagyon komoly strukturális reformprogram. 2012-ben már 550 milliárd forinttal, 2013-2014-ben pedig 900 milliárd forinttal javítja a költségvetés egyenlegét, ami folyamatos adósságcsökkentést tesz lehetővé" - emelte ki március elsején Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter.

Pozitívak voltak az első reakciók


Az elemzők és a piac első reakciói abszolút pozitívak voltak a reformcsomag bemutatása után, hiszen a kormány épp azokhoz a problémás területekhez nyúlt hozzá, melyeken a rendszerváltozás óta hiányoztak az igazi strukturális változások. A piaci hangulatot jól jelzi a tavaszi 200-300 bázispontos magyar CDS-felár és az, hogy egy hónap alatt kétszer is sikerült devizakötvényeket értékesítenie hazánknak, először 4,25 milliárd dollár, majd egymilliárd euró értékben.

Jól jelzi a csomag fogadtatását, hogy június elején még Nátrán Roland, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára is úgy nyilatkozott az mfor.hu-nak, hogy ha megvalósulnak a bejelentett lépések, akkor az év második felében a hitelminősítők felminősíthetik Magyarországot (szerk.: később kiderült, hogy ennek éppen az ellenkezője valósult meg, hiszen a Moody's a befektetésre már nem ajánlott kategóriába vágott minket ősszel).

Az elemzők többsége a Széll Kálmán Terv kapcsán úgy vélekedett, hogy a piacok nyárig adhatnak időt a kormánynak arra, hogy előálljon a részletekkel, illetve megtegye az első konkrét lépéseket. Ez egyébként egybevágott a kormány tervével is, hiszen az akcióterv bejelentésekor több konkrét intézkedés részleteinek kidolgozását már júliusra vállalata a kabinet.

A fenti menetrendbe beleillett az is, hogy április közepén hazánk benyújtotta az esedékes konvergencia tervét az Európai Bizottságnak, mely újabb részletekkel szolgált a reformokról. Akkor derült ki az is, hogy a legnagyobb összeget a rokkantnyugdíjak felülvizsgálatával és a munkanélküli segély jogosultsági idejének harmadolásával spórolnák meg Orbánék.

Nyáron jöttek az első fennakadások

Amikor a parlament nyári ítélkezési szünetre ment, már látszott, hogy a Széll Kálmán Terv minden intézkedésének ütemezése nem tartható az eredeti menetrend szerint. Az egyik legfontosabb reform, a rokkantnyugdíjak felülvizsgálata például nem indult el júliustól, sőt egészen őszig azt sem lehetett tudni, milyen alapelvek mentén rendelik majd be a rokkantakat.

A munkanélküli ellátás jogosultsági idejének 270-ről 90 napra csökkentéséről még sikerült dönteni júliusban, illetve a gyógyszerkassza rendbetétele is elindult a kitűzött időben. Ugyanakkor az első kritikák már nyár elején megjelentek: először az Európai Unió nyilatkozott úgy, hogy kevés lesz a Széll Kálmán Tervben bejelentett intézkedés a célok eléréséhez, majd a Költségvetési Felelősség Intézet Budapest (KFIB) szakemberei nyilatkoztak úgy június végén, hogy túlságosan felpuhult a csomag.

Nagyot fordult a világ szeptemberre


A nyaralásból visszatérve szeptember vége felé már leírhattuk azt a mondatot, hogy már a kormány sem hisz a Széll Kálmán Tervben. Ez a jövő évi költségvetés tervezetének bemutatásakor derült ki, amikor Matolcsy György 750 milliárdos kiigazításról beszélt a reformcsomagban szereplő 550 milliárd helyett. Ugyanakkor ennek nagyobb része már bevételnövelésből áll össze, míg eredetileg a kiadáscsökkentés lett volna túlsúlyban.

Később a részletes elemzésből az is kiderült, hogy nagyjából a Széll Kálmán Terv fele "tűnt el", ezért volt szükség többek között az áfa és a jövedéki adó megemelésére, hogy a lyukat befoltozza a kabinet. A jövő évi költségvetés tervezetét megvizsgálva az is kiderült, hol "csúszott el" a kormány. A munkaerőpiac területén például 195 milliárd forintos egyenlegjavulás volt betervezve, ehhez képest a benyújtott költségvetési tervezet már csak 126 milliárdos lefaragást jelent.Nagyrészt a rokkantnyugdíjak vártnál kisebb megvágása miatt a nyugdíjrendszer területén számításaink szerint 24,7 milliárdos egyenlegjavulás jön csak össze a várt 92,5 milliárddal szemben.

A közösségi közlekedés területén egyelőre semmilyen előrelépés nem látszik, vagyis talán kijelenthető, hogy ott sem teljesíthető a 2012-re vállalat 60 milliárd forintos kiadáscsökkentés. A felsőoktatásban azonban a jelek szerint túlteljesülhet a vállalás: a kormány összesen 12 milliárddal csökkentette volna az intézmények állami támogatását, de ebből végül 28,9 milliárdos vágás lett a büdzsé tervezetében. Az idei 189,3 milliárd után ugyanis 2012-ben 160,4 milliárdra csökken a felsőoktatási intézmények költségvetési támogatása

Az IMF leporoltatja velünk?


Azt egyelőre nehéz megjósolni, mi lehet a Széll Kálmán Terv további sorsa, mindenesetre az utóbbi időben a kormány is egyre ritkábban emlegeti a strukturális reformokat, úgy tűnik, mintha a sarokba dobták volna a csomagot. Persze azért november végén megszületett a régóta várt törvényjavaslat a rokkantnyugdíjak szigorításáról és felülvizsgálatáról. (update: december 19-én aztán az Országgyűlés elfogadta a rokkantellátási rendszer átalakítását.)

Könnyen lehet azonban, hogy a következő hónapokban újra elő kell venni a Széll Kálmán Tervet, hiszen november végén hazánk bejelentette, hogy egy új hitelszerződésről kezd tárgyalásokat a Nemzetközi Valutaalappal (IMF). A tárgyalások csak januárban kezdődnek, így egyelőre nem tudni, mit fog a washingtoni szervezet kérni a pénzéért cserébe. Ugyanakkor a reformok tavaszi fogadtatásából kiindulva nem lennénk meglepve, ha az IMF a Széll Kálmán Terv intézkedéseihez ragaszkodna. Ráadásul azok elsősorban kiadáscsökkentő lépések, melyeket a Valutaalap is rendre szorgalmaz az adóemelésekkel szemben.

Beke Károly

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!