A közlemény szerint a GVH a fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozó Euromobilien 2010. május 31. előtt megjelent hirdetéseit vizsgálta, mivel a beérkező nagyszámú panasz alapján feltételezhető volt, hogy a vállalkozás hirdetéseiben a fogyasztók részére nem, vagy nem egyértelműen adott információt a fogyasztói csoportok lényeges tulajdonságairól. Így arról, hogy az adott szolgáltatás nyújtására belső hitelezéssel, a tagok befizetéseiből kerül sor, meghatározó a szerencseelem, mivel sorsolásokon és/vagy előtörlesztés vállalása alapján dől el, ki az, aki az adott hónapban a vásárlói joghoz jut. Nem volt egyértelmű az sem, hogy a fogyasztó nem a szerződéskötéskor, hanem később, akár évek múltán juthat a vásárlási joghoz, s azáltal a megszerezni kívánt dologhoz.
A GVH a nyomtatott sajtóban megjelent reklámok vizsgálatát követően megállapította, hogy a kínált összeg mértékére, a futamidőre és a havi törlesztő részletre utaló reklámok elolvasásakor a fogyasztó arra a következtetésre juthatott, hogy a szolgáltatás igénybevétele esetén azonnal hozzájuthat az általa igényelt összeghez, amelyet ezt követően havonkénti törlesztéssel fizet vissza. A reklámok alapján a fogyasztóban fel sem merülhetett, hogy a kívánt dologhoz sorsolás útján, vagy előtörlesztés-vállalással, a szerencseelem által befolyásoltan, esetleg 5-10-15 év elteltével juthat hozzá, s ahhoz a tagok befizetéseire, egyfajta belső hitelezésre van szükség.
A GVH szerint a fogyasztók annak sem voltak a tudatában, hogy a fogyasztói csoport nem nyújt hitelt, s a csoportot szervező Euromobilien nem hitelezéssel, hanem fogyasztói csoportok szervezésével és működtetésével foglalkozik. Ezzel szemben a reklámok egy része kifejezetten nagy értékű hitelt kínált a fogyasztók számára, amely nyilvánvalóan nem felelt meg a valóságnak.
A versenyhatóság a fogyasztók megtévesztésére alkalmas közlésnek tartotta a reklámokban megjelentetett "vásárlói csoport rendszer, már 20 éve Magyarországon" kitételt is, amely alaptalanul azt a fogyasztói bizalom növelését eredményező üzenetet közvetítette, hogy a reklámot közzétevő vállalkozás már 20 éve tevékenykedik, ez pedig nem felel meg valóságnak.
A bírság kiszabásakor a GVH Versenytanácsa súlyosbító körülményként értékelte például azt, hogy a jogsértő hirdetések közzététele időben elhúzódott, több hónapon át, igen intenzíven, széles fogyasztói kört elérve zajlott. A megcélzott fogyasztói kör anyagilag nehéz, kiszolgáltatott helyzetben lévő fogyasztókból áll, akik a hirdetések hatására hosszú távú jogviszonyba kerültek.
A GVH által figyelembe vett enyhítő körülmény az volt, hogy a fogyasztók a szerződés megkötéséig további információkhoz juthattak a fogyasztói csoport működésével kapcsolatban.
MTI