4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az eddig adómentes lakossági megtakarítási formák megússzák a 6 százalékos egészségügyi hozzájárulás fizetését - árulta el kérdésünkre a nemzetgazdasági tárca helyettes államtitkára. Azt viszont nem sikerült megtudni, az adóemelésekkel mennyi bevételt is várnak a tranzakciós adóból és a telefonadóból.

Nem kell eho-t fizetni a TBSZ és a NYESZ után

Mint ismert, hétfőn ismertették a második Varga-csomag részleteit, éppen ezért szerettük volna megtudni, hogy az adóemeléssekkel együtt hogyan is módosul az idei évi előirányzat a tranzakciós illeték, illetve a telefonadó esetében. Ezzel kapcsolatban Banai Péter Benő helyettes államtitkár a nemzetgazdasági tárca online fogadóóráján az mfor.hu-nak nem árult el konkrét számadatot. Annyit viszont megosztott, hogy a pénzügyi tranzakciós illeték az eddigi tényadatok, illetve a konvergencia programban ismertetett bevétel-elmaradás alapján mindenképpen elmarad az eredetileg tervezettől.

Ez azonban nem jelenti az államháztartás egészének egyenleg-romlását - tette hozzá a helyettes államtitkár. Vagyis a költségvetésben szereplő 301 milliárd forinttól, így vagyis legjobb esetben is 220 milliárd forint származhat az illetékből. Május végéig egyébként 52,8 milliárd forint folyt be a költségvetésbe, melyből 16,7 milliárd forint származott a Magyar Államkincstártól és 36,1 milliárd a piaci szereplőktől, ahogy azt reggeli cikkünkben már részletesen kifejtettük. (Lásd: A kincstár is csúnyán elmaradt a tranzakciós adójával)

A befizetések elmaradásának okait is részletezte a helyettes államtitkár. Eszerint: "az elmaradás hátterében egyrészt a banki forgalom várthoz képest időarányosan elmaradó forgalma, illetve az érintettek vártnál gyorsabb alkalmazkodása áll. Másrészt a bevételek elmaradásának oka a szezonalitásban is keresendő, az év második felében a bevételek felfutására számítunk a nagyobb arányú második félévi banki forgalomnak köszönhetően". 

A bejelentett intézkedések másik pontja volt a 6 százalékos egészségügyi hozzájárulás kamatjövedelmekre történő kiterjesztése. Ezzel kapcsolatban nem volt teljesen egyértelmű, hogy az eddigi adómentes megtakarítási formákra, így a Tartós Befektetési Számlára és a Nyugdíj-előtakarékossági Számlára is kiterjed-e. A helyettes államtitkár azonban határozottan elvetette ezt a felvetésünket, így tehát ezek továbbra is adómentesek maradnak.

A hétfőn bejelentett csomaggal kapcsolatban egyébként a helyettes államtitkár kiemelte: a beterjesztett javaslatokat a kormány már május közepén ismertette. "A háromlépcsős intézkedéssorozat első lépcsőjének végrehajtásáról (zárolás, tartalékképzés) a Kormány, illetve az Országgyűlés már korábban döntött, most pedig a 2. és 3. lépcső (Beruházási Alap létrehozása, valamint adóintézkedések) végrehajtását kezdeményezte a kormány".

Arra az újságírói kérdésre, hogy mekkora lehet az egyenlegjavító hatás, illetve miért nem közölték a csomag pontos méretét, költségvetési hatásait, Banai Péter Benő nyomatékosította a korábban már ismert okokat. Összességében 100 milliárd forinttal is javíthatják az idei büdzsé egyenlegét, pontosabb hatásokról viszont az Országgyűlés döntése után célszerű tájékoztatást adni. "A realizálható többletbevétel alakulását a Parlament döntése határozza meg".

Az NGM még vizsgálja a jegybank javaslatait

Június 7-én jelent meg a kormányhatározat, melynek értelmében a kormány a kkv-hitelezés fellendítése érdekében támogatást ad a kezességvállalási díjakhoz. Ennek költségéről szólva Banai Péter Benő elmondta: "a kezességvállalási díjak támogatás idén 1 milliárd forint plusz-kiadást jelent. A fedezetet a kormány a rendelkezésre álló szabad források átcsoportosításával fogja biztosítani".

A Magyar Nemzeti Bank május végén publikálta a félévente megjelenő stabilitási jelentését, melyben öt pontot fogalmaztak meg, amelyekkel a élénkíteni lehetne a bankok közötti versenyt a lakossági üzletágban. Ezek között megtalálható a közjegyzői díjak, valamint az előtörlesztési díjak 1-1,5 százalékos maximalizálása, a folyószámlák, illetve az állami támogatás hordózhatósága, valamint olyan piaci szereplők megjelenése is, amelyek a háztartások számára a legjobb konstrukciók kiválasztásában segítséget tudnának nyújtani.

Ezzel kapcsolatban is megkérdeztük a helyettes államtitkárt, a tárca mennyire támogatja és "karolja fel ezt az ügyet". Banai Péter Benő elmondta: az NGM számára fontos a bankok közötti verseny erősítése, amit már eddig is számos közelmúltbeli intézkedés támogatott, így például az átlátható árazásra vonatkozó szabályozás vagy éppen az előtörlesztési díjak csökkentése. A jegybank konkrét javaslatait pedig az NGM még vizsgálja.

Székely Sarolta
mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!