Nemrég mi is írtunk arról, hogy a magyarországi autógyártás – részben a gyenge forintnak is köszönhető alacsony munkaerő költségek miatt – milyen szerencsés helyzetben van, hiszen nem fenyegeti az Európa-szerte tapasztalt gyárbezárási hullám, sőt. Nem csak arról van szó, hogy az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki növelni tudta 2013-as nyereségét és összesen 132 milliárd forint profitot realizáltak, hanem sorra jelentik be kapacitásbővítési terveiket.
Az Audi például szeptember közepétől három műszakos termelésre áll át, köszönhetően a „négykarikás” márka iránti kereslet növekedésének. Az új járműgyár az Audi TT harmadik generációjának bevezetésével, teljes kapacitással fog üzemelni. Az Audi egyébként a legnagyobb autóipari szereplő a hazai piacon, tavaly 1737 milliárdos bevételt ért el és mivel 2013-ban osztalékot sem vettek ki a cégből, ezért 93 milliárd forint pozítív mérleggel zártak. A cég tavaly júniusban nyitotta meg új üzemét, ahol megkezdődött az A3 limuzin szériagyártása, októbertől pedig ennek a modellnek a kabrió kivitele is itt készül.
Emellett az Opel szentgotthárdi üzemében is kiterjesztik a termelést, így a gyár már három különböző motorcsaládot lesz egyszerre képes gyártani. A jövő évben a magyar gyárból kikerülő motorok száma meghaladja majd az 500.000 darabot, 2016-ra pedig már közel egymillió elkészített termékkel számolnak. 2018-ig 27 új Opel modell és 17 új motor kerül a piacra, melyek többsége itt készül majd. Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. bevételei 25,7 milliárd forintról 36 milliárdra nőttek, nyeresége pedig megduplázódott. A cég sem 2012-ben, sem pedig tavaly nem vett ki osztalékot, így 4,6 és 9,3 milliárd forint nyereség keletkezett az elszámolásában.
Külföldön azonban közel sem ilyen rózsás a helyzet, míg az európai autógyárak a válság kitörése előtt 85 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek, ez az arány tavaly 68 százalék volt, sőt a Ford, az Opel, illetve a PSA (Peugeot-Citroen) 60, illetve még ennél is alacsonyabb számokat tudott produkálni. Az előrejelzések szerint 2014-re talán sikerül 70, 2016-ra pedig 80 százalékra feltornászni a kihasználtságot, de a válság előtti szintről 2020-ig nem nagyon álmodozhatunk. Az Opel és a PSA 2016-ra örül, ha nullszaldós üzemműködést tud produkálni, a Ford ennél némiképp optimistább.
Iparági szakértők szerint legalább 10 felesleges gyár van Európában, de nem valószínű, hogy 4-5 bezárásnál több lesz az évtized végéig. Ami biztos, hogy a GM bochumi gyártósora és a Ford genki (Belgium) üzeme is leáll.
Magyarországon, ahol a román, a bolgár, az észt és a litván dolgozók után az 5. legalacsonyabbak az egy főre jutó munkaerőköltségek, úgy tűnik, nem kell aggódniuk az autógyárakban dolgozóknak, munkahelyeik elvesztése miatt.
mfor.hu