3p

Mialatt az európai autóipar a gyárbezárásoktól hangos az üzemek kihasználatlansága miatt, Magyarországon sorra jelentik be a kapacitásbővítéseket.

Nemrég mi is írtunk arról, hogy a magyarországi autógyártás – részben a gyenge forintnak is köszönhető alacsony munkaerő költségek miatt – milyen szerencsés helyzetben van, hiszen nem fenyegeti az Európa-szerte tapasztalt gyárbezárási hullám, sőt. Nem csak arról van szó, hogy az Audi, a Mercedes, az Opel és a Suzuki növelni tudta 2013-as nyereségét és összesen 132 milliárd forint profitot realizáltak, hanem sorra jelentik be kapacitásbővítési terveiket.

Az Audi például szeptember közepétől három műszakos termelésre áll át, köszönhetően a „négykarikás” márka iránti kereslet növekedésének. Az új járműgyár az Audi TT harmadik generációjának bevezetésével, teljes kapacitással fog üzemelni. Az Audi egyébként a legnagyobb autóipari szereplő a hazai piacon, tavaly 1737 milliárdos bevételt ért el és mivel 2013-ban osztalékot sem vettek ki a cégből, ezért 93 milliárd forint pozítív mérleggel zártak. A cég tavaly júniusban nyitotta meg új üzemét, ahol megkezdődött az A3 limuzin szériagyártása, októbertől pedig ennek a modellnek a kabrió kivitele is itt készül.

Képek az A3-sok ferihegyi debütálásáról (galéria)

Emellett az Opel szentgotthárdi üzemében is kiterjesztik a termelést, így a gyár már három különböző motorcsaládot lesz egyszerre képes gyártani. A jövő évben a magyar gyárból kikerülő motorok száma meghaladja majd az 500.000 darabot, 2016-ra pedig már közel egymillió elkészített termékkel számolnak. 2018-ig 27 új Opel modell és 17 új motor kerül a piacra, melyek többsége itt készül majd. Az Opel Szentgotthárd Autóipari Kft. bevételei 25,7 milliárd forintról 36 milliárdra nőttek, nyeresége pedig megduplázódott. A cég sem 2012-ben, sem pedig tavaly nem vett ki osztalékot, így 4,6 és 9,3 milliárd forint nyereség keletkezett az elszámolásában.

Külföldön azonban közel sem ilyen rózsás a helyzet, míg az európai autógyárak a válság kitörése előtt 85 százalékos kapacitás-kihasználtsággal működtek, ez az arány tavaly 68 százalék volt, sőt a Ford, az Opel, illetve a PSA (Peugeot-Citroen) 60, illetve még ennél is alacsonyabb számokat tudott produkálni. Az előrejelzések szerint 2014-re talán sikerül 70, 2016-ra pedig 80 százalékra feltornászni a kihasználtságot, de a válság előtti szintről 2020-ig nem nagyon álmodozhatunk. Az Opel és a PSA 2016-ra örül, ha nullszaldós üzemműködést tud produkálni, a Ford ennél némiképp optimistább.

Iparági szakértők szerint legalább 10 felesleges gyár van Európában, de nem valószínű, hogy 4-5 bezárásnál több lesz az évtized végéig. Ami biztos, hogy a GM bochumi gyártósora és a Ford genki (Belgium) üzeme is leáll.

Magyarországon, ahol a román, a bolgár, az észt és a litván dolgozók után az 5. legalacsonyabbak az egy főre jutó munkaerőköltségek, úgy tűnik, nem kell aggódniuk az autógyárakban dolgozóknak, munkahelyeik elvesztése miatt.

mfor.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!