A hírlevél a Nielsen piackutató vállalat felméréseire hivatkozva arra is rávilágít, hogy az erős márkák őrzik vagy növelik piaci részesedésüket az átlagosnál magasabb fogyasztói áraik ellenére is.
Az élelmiszerek, háztartási vegyiáruk és kozmetikumok kiskereskedelmi forgalma értékben 4, mennyiségben 3 százalékkal csökkent az első negyedévben a tavalyi hasonló periódushoz képest.
A fogyasztói bizalom ugyanakkor elkezdett javulni Magyarországon is, hasonlóan a globális és európai trendekhez. A felnőtt lakosság kedvezőbben ítéli meg személyes pénzügyi kilátásait a következő tizenkét hónap során, mint tavaly akár az első, akár a második félévben. A Nielsen idén március-áprilisban végzett reprezentatív közvéleménykutatásában a válaszadók 22 százaléka számított arra, hogy saját anyagi helyzete jól alakul. A múlt év első felében 14, a másodikban 20 százalékos arányt regisztráltak hasonló megkérdezés eredményeként.
A munkahelyi kilátások megítélésében is csökkent a pesszimizmus. Míg tavaly az első félévben a megkérdezettek 52 százaléka tartotta a következő tizenkét hónap munkahelyi helyzetét rossznak, addig arányuk a második félévben 44, az idén pedig 35 százalékra csökkent.
Az élelmiszer-kiskereskedelem csökkenést jelző átlagai mellett néhány kategória eladása növekedett mennyiségben a 2009. április-2010. márciusi időszakban, nőtt például a sajt, az ásványvíz, a tejföl, étolaj, túró, az energia- és sportital, valamint vaj forgalma. A vegyiáruknál a toalett papír, mosogatószer, fogkrém és szappan forgalma mutatott növekedést a 2009. május-2010. áprilisi időszakban az előző hasonló időszakhoz képest.
A tíz legnagyobb forgalmú élelmiszer köréből nyolc piacvezető márka megőrizte vagy növelte piaci részesedését 2009-ben, az átlagosnál magasabb fogyasztói ár ellenére is. Ide tartoznak a húskészítmények, sör, sajt, szénsavas üdítőital, kávé, ásványvíz, gyümölcslé és gyümölcsjoghurt.
A háztartási vegyiáruk és kozmetikumok top 10-es listáján a piacvezető márkák, jelentős árprémium mellett, az alábbi kilenc kategóriában őrizték meg vagy növelték piaci részesedésüket: mosószer, toalett papír, pelenka, dezodor, tusfürdő, öblítő, mosogatószer, fogkrém és sampon.
MTI/Menedzsment Fórum