4p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

A bankok úgy gondolják, hogy lehetetlen olyan csomagot előállítani, amivel egyszerre eltűnik a devizakockázat, lerövidül a futamidő, és mindehhez a kormány nem nyújt segítséget.

//www.mfor.hu/cikkek/Devizamentes__a_bankok_javaslata_nemigen_fog_tetszeni_a_kormanynak.html

Ez tényleg eléggé lehetetlennek tűnik, de már ha az MNB is besegít, akkor már nem annyira elképzelhetetlen a történet. A legutóbbi felvetésemet - miszerint az MNB például adhatná a svájci frankot a piaci árnál olcsóbban is - a médiában több helyen is átvették. Ezen túl azonban további lehetőségei is vannak a jegybanknak. Nem belemenve abba, hogy az egésznek van-e értelme, és ez-e a megfelelő eszköz az adósók mentésére (szerintem nem), sőt, hogy egyáltalán ki kell-e őket menteni, valamint abba sem, hogy mennyit bír el még a bankszektor, s ha mégis tovább sarcolgatják őket, akkor ennek milyen közép-hosszútávú növekedési hatásai lesznek (feltehetően nem jók), azt gondolom, hogy a jegybank segítségével akár még a kormány által feladott leckét is meg lehet oldani.

Alap, hogy ha tényleg forintosítani akarják a devizahiteleket, akkor ahhoz az MNB kell, hogy adja a devizát, különben felfordulás lesz a forintpiacon. Az egyetlen kérdés csak az, hogy ezt milyen áron tegye? Piacin vagy nem piacin? Mivel az MNB deviza bekerülési ára alacsonyabb, mint a jelenlegi ár, elméletileg nem realizál veszteséget, ha a piacinál olcsóbban adja (csak elmarad a nyeresége), így ez nem terheli a költségvetést. Az, hogy ezt 200, 210 vagy 220 forinton tegye, már részletkérdés. 

Ugyanakkor a kormány a hitelek rövidülését is szeretné elérni, erre viszont csakis egyetlen mód van. Változatlan törlesztőrészletekkel úgy tud rövidülni a hitel, ha leviszik a kamatszintjét. Erre is van több megoldás. Az egyik, hogy diktátumként megszabják mondjuk a bankoknak, hogy a devizából átalakított forinthitelek kamata nem lehet magasabb mondjuk az alapkamat+1%pontnál. A másik, hogy az MNB külön forrást biztosít ezekhez az átalakított hitelekhez, hasonlóan a vállalkozóknak már juttatott hitelekhez, pl. 2,5%-on nyújtva forrást a bankoknak. Itt is előfordulhat, hogy az olcsó forrásért cserébe megszabják a maximális kamatszint mértékét, tehát a banki marzsokat lecsökkenthetik. És itt jöhet egy kis egzotikus (de valamennyire hihető) összeesküvéselmélet, amit egy kollégám felvetett: miért adta el Csányi Sándor az OTP részvényeit? Szerinte nem azért, mert attól tart, hogy az OTP-nek egyszeri vesztesége lesz az adósmentés miatt (azt túlélné a bankpapír, és a sokk után visszatérne mai árához), hanem azért, mert attól tart, hogy a nyereségessége tartósan csökken.

Ha a hazai szabályozás például egy olyan irányba mozdulna el, amit az előbb vázoltam, ami tartósan lecsökkenti a bankok kamatmarzsát, azaz hasznát, az például ilyen tartós nyereségcsökkenést okozna. Az elmélete azonban tovább is van: miután a lakáscélú jelzáloghiteleseket kimentette a kormány már csak egy szegmenst kell megmentenie, a szabadfelhasználásúakat, ahol jellemzően rosszabb a hitelek minősége. Ehhez tökéletes megoldás a magáncsőd intézménye, ezzel ugyanis a hiteleiket fizetni képtelenek pár év "rabszolgaság" után maguk mögött hagyhatnák a keserű múltat, "tisztán állva az Úr színe előtt", adósságok nélkül. A bankok pedig nyilván lenyelhetnék az ebből adódó veszteségeket.

Ha a fentieket összeadjuk - és persze ez nyilván az igen erősen spekulatív kategória, de a kormány igényei alapján nehéz elképzelni más megoldást a lehetetlen feladványukra - akkor a bankrendszer nem csak egyszeri veszteséget szenvedhet el, de eredménytermelő képessége is tartósan csökkenhet. A nagy válság (29-33) után egyébként az USA-ban is sok évtizeden át rigorózus szabályozások voltak arra vonatkozóan, hogy milyen kamatot lehet fizetni a betétekre, mennyit lehet kérni a hitelekért, és ebből egyérteműen adódott, hogy mekkora lehet a bankok nyeresége. Ilyen környezetben - és egyre inkább ez látszik kibontakozni az MNB növekedési hitelprogramja és egyéb próbálkozások láttán - a bankok befektetői szempontból unalmas, alacsony megtérülésű közművekké válhatnak...   

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!